Gå til innhold

Liste over Bass (Watt) 2.1/5.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Empire har også en litt fornuftig måte å oppgi effekt på:

 

 

# Power Output: Satellite Speaker: RMS 6Wx4(@ fo=1kHz, 10% THD, 5 channels loaded )

# Power Outptu: Center Speaker: RMS 8W(@ fo=1kHz, 10% THD, 5 channels loaded )

# Power Output. Woofer: RMS 30W (@ fo=60Hz, 10% THD, single channel loaded )

 

Sannsynlige tall og legg merke til: "5 channels loaded" .. Dette er VELDIG viktig når man måler effekt. Laster man kun én kanal blir jobben lett for strømforsyningen som nesten alltid er synderen når ting begynner å gå hardt for seg.

 

Eneste som er teit er at de oppgir hele greia til 100W RMS, når de burde skrevet 62W. Nå skriver de riktignok at dette er musikkwatt, men men. De burde holdt seg for gode til å ta i bruk slike idiotiske uttrykk.

 

Har selv et Empire 501D, og er kjempefornøyd. Det som overasker mest med disse er den realistiske bassen og klare lyden. Her er det ikke masse grøt og resonans i kassen, men kontrollert og dynamisk bass.

At hele settet er laget av MDF gjør nok sitt.

Endret av formann
Lenke til kommentar

En merkelig tråd, på mange måter.

 

For det første så er antallet Watt svært lite relativt for hverken kvalitet eller kvantitet på lyd. I tillegg er det helt riktig som noen nevner tidligere i tråden, at man også må se på slike ting forvrengning osv. når man skal finne ut hva høyttalere og forsterkere er gode for.

 

La oss først få noen få ting helt klart:

 

1. Lydkvalitet kan ikke måles.

2. Lydstyrke måled IKKE i Watt.

3. Antallet Watt har ingen relasjon til hverken lydstyrke eller lydkvalitet.

4. PC høyttalere har totalt missvisende specs, som ikke på noen måte kan sammenlikned med specs oppgitt for f.eks. en kvalitets stereo forsterker. Dette er fordi det ikke er fastsatt noen ISO standarder for målinger som brukes om lyd i data verdenen.

5. God lyd er totalt subjektivt.

 

Å ta initiativet til å forsøke og hjelpe andre brukere av forumet er kjempeflott. Og for relativt unge mennesker som "måler" kvaliteten på anlegget sitt i watt, så er denne tråden kanskje (sannsynligvis?) meget hjelpsom. Dessverre sier ikke disse tallene noe om hvor bra høyttaler settene er. Dessuten vil det jo alltiv være en persons subjektive oppfattning (les: smak) som avgjør hva slags lyd han liker best.

 

Personlig synes jeg svært mange av disse billige høyttaler settene til PC kan egne seg svært bra til PC spill. Selv et Creative eller Logitech sett til bare 3-4 hundre kroner klarer den jobben. Der de kommer til kort er når man skal lytte til noe mere "seriøs" lyd. Til f.eks. musikk, så har jeg enda igjen å høre et PC høyttaler sett som kommer opp mot selv de enkleste og rimligste dedikerte komponent-stereo anlegg. Nå har jeg selvsagt ikke hørt i nærheten av alle PC høyttalere på markedet, men såpass mange, i flere forskjellige prisklasser, til at jeg tør påstå at PC høyttalere generelt kun egner seg til spill og til nød film, om man er over middels opptatt av god lyd.

 

Tror det ville være langt mere nyttig om trådstarter heller hadde gjort lyttetester av alle de høyttaler settene han har testet, gjerne i samarbeid med et par kompiser, og så hadde postet sine erfaringer på forumet her. Ting som er viktig å huske på om man skal utføre lyttetester, er at man spiller en stor del av den samme musikken og de samme filmene og spillene på alle de forskjellige høyttalerne, slik at man lettere kan sammenlikne direkte.

 

Dette var mine kommentarer i allefall.

Lenke til kommentar

LunarG: Dette var kloke ord :) Bra at noen fler på dette forumet ser mitt aspekt, men har noe mer tolmodig måte å forklare slikt på :)

 

Når jeg selv var 12, fantes det nesten ikke "gode" pc-høyttalersett, så vi ble realtivt tidlig tvunget til andre løsninger. Etter noen år på dårlige; og mange år på gode strereoløsninger, og quadrofoniske løsninger, blir jeg litt spekulerende til det "ungdom" dag kaller "dribra lyd" fra et pc-sett.

 

Men la nå folk få lære på kroppen, det gir som regel mest erfaring :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...