Gå til innhold

Støydemping av harddisker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min server(se profil) trenger litt støydemping på diskene, 3 stk totalt.

 

Ikke si O-ringer, det har bare med vibrasjonene og gjøre. Men dette er 3 stk gamle IDE disker med en slik vivre eller suse lyd, litt høyfrekvent også.

 

Tenkte å bygge en slags boks med noe form for noen billige matter, fra clasern eller biltema eller lignende.

 

Noen som har noen forslag?

-event hvordan boksen skal se ut

-lufting/ventilasjon

-Plassere boksen i 5.25 brønnene? at den bare står der.

-materiale?

 

Jeg kan sveise en boks i tynnplater av stål (2 eller 4mm) tror jeg det minste jeg har. Bare å kom med forslag, da blir jeg gla :thumbup:

 

Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan lage en boks med støydempingsmatter, lydfelle og en vifte som blåser gjennom hele greia. Lydfellen vil da slippe minimalt med støy ut samtidig som du får litt luft på diskene.

7503117[/snapback]

ja, jeg holder på med en boks. Av 1mm stålplater, skal vel dekkes med noe lydisolerende. Forslag?

 

Hva er en lydfelle?

 

Vifte skal jeg ha.

Lenke til kommentar

En lydfelle er en labyrint som gjør at lyden holder seg inne, men du får kjørt luft gjennom. Du lager altså en sikksakk-løsning foran og bak diskene slik at du får luft gjennom, men lyden vil dempes. Denne labyrinten bør da dekkes med støydempende materiale for å absorbere lydbølger. Tenk at lyden ikke skal komme direkte ut (i luftlinje). Så jo mer som skal til for å se diskene inni boksen, jo bedre er det. Men luftgjennomstrømning bør tas med i betraktning før konstkruksjon av fellen, ellers faller hele greia i fisk, og du får bråkete/brennhete disker...

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bytte ut de 80 + 80 + 18 GB store diskene med en ny stillegående..?  :innocent:

7527997[/snapback]

Jo mer plass jo bedre :) Så kan kjøpe en ny itillegg..

 

Og en slik støydempingsboks koster meg null eller ørlite grann :) Så hvorfor ikke?

 

Men lurte på slik skum som brukes på biler, tetnings/isoleringsskum, denne skal virke støydempende..Noen som har erfaring? skal jeg kjøpe en boks av denne..?

Lenke til kommentar
demper ikke asfalt matter best vibrasjons støy?  :hmm:

har hørt ganske mye bra om de støydempende mattene på biltema, som jeg har hørt har sånn asfalt matte nederst og et mykere stoff øverst for å absorbere luftbåren støy  :thumbup:

7540092[/snapback]

Ja, jeg var på torshov og kjøpte idag. 59 for en 30x30bit tror jeg det var.

 

Montert det i boksen, skal bare lade batteriene til kamera, så kommer bilder.

 

Riktig det du sier, vurderer og legge noe oppå der igjen. Men er ikke så mye plass, men skal prøve det jeg kan. Må tenke på varmen også :hmm:

Diskene blir veldig varme inni en nesten tett boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...