-Shark- Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Hei, Min server(se profil) trenger litt støydemping på diskene, 3 stk totalt. Ikke si O-ringer, det har bare med vibrasjonene og gjøre. Men dette er 3 stk gamle IDE disker med en slik vivre eller suse lyd, litt høyfrekvent også. Tenkte å bygge en slags boks med noe form for noen billige matter, fra clasern eller biltema eller lignende. Noen som har noen forslag? -event hvordan boksen skal se ut -lufting/ventilasjon -Plassere boksen i 5.25 brønnene? at den bare står der. -materiale? Jeg kan sveise en boks i tynnplater av stål (2 eller 4mm) tror jeg det minste jeg har. Bare å kom med forslag, da blir jeg gla Takk for hjelp Lenke til kommentar
wii Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 du kan jo lage en lyd tett boks da? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 du kan jo lage en lyd tett boks da? 7501118[/snapback] Av hva da? Forklar litt mer.. Tenk på de punktene over , mens du skriver. med tanke på ventilasjon etc. Lenke til kommentar
wii Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Hvordan du skal lage den er jeg ikke helt sikker på, men du må vel ha noen for for isolasjon. Ventilasjon er vel bare og lage noen hull. eventuelt montere en lydsør vifte inn der.. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Du kan lage en boks med støydempingsmatter, lydfelle og en vifte som blåser gjennom hele greia. Lydfellen vil da slippe minimalt med støy ut samtidig som du får litt luft på diskene. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Du kan lage en boks med støydempingsmatter, lydfelle og en vifte som blåser gjennom hele greia. Lydfellen vil da slippe minimalt med støy ut samtidig som du får litt luft på diskene. 7503117[/snapback] ja, jeg holder på med en boks. Av 1mm stålplater, skal vel dekkes med noe lydisolerende. Forslag? Hva er en lydfelle? Vifte skal jeg ha. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 En lydfelle er en labyrint som gjør at lyden holder seg inne, men du får kjørt luft gjennom. Du lager altså en sikksakk-løsning foran og bak diskene slik at du får luft gjennom, men lyden vil dempes. Denne labyrinten bør da dekkes med støydempende materiale for å absorbere lydbølger. Tenk at lyden ikke skal komme direkte ut (i luftlinje). Så jo mer som skal til for å se diskene inni boksen, jo bedre er det. Men luftgjennomstrømning bør tas med i betraktning før konstkruksjon av fellen, ellers faller hele greia i fisk, og du får bråkete/brennhete disker... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 tusen takk.. Jeg har laget en følgende boks: L:18cm B:13.5 cm H:10cm Denne er beregnet for 2 disker, IDE og Sata. Resten av plassen skal jo brukes til lyddemping da. Noen forslag til hvordan jeg kan ordne det eller? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Lå å tenkte litt i senga i dag tidlig. Kan ikke sitteunderlag og glava fungere støydempende? Evnt noen andre forslag? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Bump. Trenger hjelp anngående selve materiale som skal brukes til støydempinga. Hjelp taes imot med stor takk... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Det er ikke vits i å bumpe før etter 24t Uansett, ikke bruk glava, for det vil garantert lage kvalm. Det finnes noe som heter lydfelleskum som man får fra skumplast-forhandlere (madrassbutikk), ellers er sitteunderlag ikke galt heller. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 da prøver jeg sitte under lag da.. Skal se om jeg får kjøpt det. Legger opp et bilde av det ferdige produktet. Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor ikke bytte ut de 80 + 80 + 18 GB store diskene med en ny stillegående..? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor ikke bytte ut de 80 + 80 + 18 GB store diskene med en ny stillegående..? 7527997[/snapback] Jo mer plass jo bedre Så kan kjøpe en ny itillegg.. Og en slik støydempingsboks koster meg null eller ørlite grann Så hvorfor ikke? Men lurte på slik skum som brukes på biler, tetnings/isoleringsskum, denne skal virke støydempende..Noen som har erfaring? skal jeg kjøpe en boks av denne..? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Snakket med læreren min(bilmekaniker), han annbefallte asfaltmatter fra bil rekvistia butikker. Tror jeg går for det om det ikke blir sitteunderlag eller lignende.. Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 demper ikke asfalt matter best vibrasjons støy? har hørt ganske mye bra om de støydempende mattene på biltema, som jeg har hørt har sånn asfalt matte nederst og et mykere stoff øverst for å absorbere luftbåren støy Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 demper ikke asfalt matter best vibrasjons støy? har hørt ganske mye bra om de støydempende mattene på biltema, som jeg har hørt har sånn asfalt matte nederst og et mykere stoff øverst for å absorbere luftbåren støy 7540092[/snapback] Ja, jeg var på torshov og kjøpte idag. 59 for en 30x30bit tror jeg det var. Montert det i boksen, skal bare lade batteriene til kamera, så kommer bilder. Riktig det du sier, vurderer og legge noe oppå der igjen. Men er ikke så mye plass, men skal prøve det jeg kan. Må tenke på varmen også Diskene blir veldig varme inni en nesten tett boks. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 Bilder Slik står den nå. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Litt større bilder hadde gjort seg, -Shark- Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 Litt større bilder hadde gjort seg, -Shark- 7551001[/snapback] Hehe, skal prøve å få det til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå