Gå til innhold

Bruktsalg privat, rettigheter som selger

Anbefalte innlegg

Har solgt en pc brukt nå privat. Hadde opplyst om de feil jeg visste om på denne pcen. Nå mener selger at det er mye annet som er feil og vil jeg skal utbedre dette. Sist jeg brukte pcen funket disse tingene han mener er feil. Maskinen har stått ubrukt i 4 måneder. Blant annet klager han over batteriet, men dette er 2 år gammelt og kan ikke ventes å fungere som nytt mener jeg.

Hvilke rettigheter har jeg som selger, og evt. denne kjøperen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har solgt en pc brukt nå privat. Hadde opplyst om de feil jeg visste om på denne pcen. Nå mener selger at det er mye annet som er feil og vil jeg skal utbedre dette. Sist jeg brukte pcen funket disse tingene han mener er feil. Maskinen har stått ubrukt i 4 måneder. Blant annet klager han over batteriet, men dette er 2 år gammelt og kan ikke ventes å fungere som nytt mener jeg.

Hvilke rettigheter har jeg som selger, og evt. denne kjøperen?

7500693[/snapback]

I utgangspunktet reguleres dette av kjøpsloven. Dog vil det med batteriet falle under forbruksvare som så mange andre har sagt før meg i andre tråder, dermed finner jeg det urimelig at du skal stå for utbedringen.

Lenke til kommentar

Takker for svar så lang. Jeg har opplyst om de feil jeg visste om, så dette visste han da han kjøpte den. Noen andre feil var det ikke da jeg brukte maskinen og testet den rett før han overtok den. Han valgte selv å ikke teste den da han tok over den.

Lenke til kommentar
Har du som du sier opplyst han om feil,mangler ved varen og han likevel velger å klage på ting han vet/er opplyst om. så er det ikke din feil og du har da ingenting å ha dårlig samvittighet over...

7500944[/snapback]

Han klager på noe som funket sist jeg brukte pcen. Jeg har ikke hatt noe problem med det han klager på. De tingene jeg har opplyst om er mangler er selvfølgelig ting jeg har opplyst om.

Lenke til kommentar
Har du som du sier opplyst han om feil,mangler ved varen og han likevel velger å klage på ting han vet/er opplyst om. så er det ikke din feil og du har da ingenting å ha dårlig samvittighet over...

7500944[/snapback]

Han klager på noe som funket sist jeg brukte pcen. Jeg har ikke hatt noe problem med det han klager på. De tingene jeg har opplyst om er mangler er selvfølgelig ting jeg har opplyst om.

7502119[/snapback]

hva klager han over da? og hva har han skrevet til deg, og du til han?

Lenke til kommentar

7500944[/snapback]

7502119[/snapback]

7502264[/snapback]

Ja, er dette snakk om programvare heller maskinvare?

for feil ved programvare er iallefall ikke noe han kan klage på.

Hvor lenge varer batteriet? varer det i 30-45min (kommer ann på pc og modell) er det vel helt vanlig omtrent. garantitid på batterier er 1år uansett.

Lenke til kommentar

Jeg var utsatt for en liknende sak i sommer.

Solgte en stasjonær maskin her på bruktmarkedet som hadde stått som router hjemme hos meg. Maskinen hadde da fungert ypperlig hele tiden.

Selger hentet den hjemme hos meg og tok den med seg hjem.

15 minutter senere ringer vedkommende og sier at lan ikke fungerer. Jeg tilbød meg å gi han et annet kort, hørte aldri noe fra vedkommende.

Så tok det 1 uke, han sender en sms om at han vil ha penga tilbake :roll:

Jeg godtok ikke dette, ville vite feil etc. Da viste det seg at den "hang" hele tida, han hadde visst prøvd å bytte rambrikker osv osv, om kjøpers "roting" inne i maskinen hadde forårsaket noe vet ikke jeg.

Enden på visa ble at jeg ringer forbrukerombudet, der fikk jeg beskjed om følgende:

1. Ha kontrakt hvor du avskriver alt ansvar.

2. La han teste maskinen først, godtar han den da er det ingenting vedkommende kan gjøre.

3. Da jeg spurte om mine rettigheter siden han hadde rota inni der fikk jeg til svar at "det kan ikke bevises at kjøper har ødelagt noe".

Jeg hadde mao ingenting å slå i bordet med.

Jeg fant feilen, reparerte den og han fikk den igjen (en defekt rambrikke). Aldri hørt noe i ettertid. Skal ærlig innrømme at jeg kunne ha kverket den valpen som kjøpte maskinen. Men heldigvis var ikke jeg hjemme da han henta den :).

Syntes ditt tilfelle liker mye på mitt. Jeg hadde aldri gitt meg på det som saken hos deg :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder "solgt som den er" ting, så skal det en god del til før kjøper kan kreve noe.

Det mest aktuelle unntaket er kanskje i §19(1)

"Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når...

c)..tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers."

Tror det vil hjelpe om du skriver litt mer om hva han klager på.

Lenke til kommentar

7500944[/snapback]

7502119[/snapback]

7502264[/snapback]

Han har skrevet at han vil jeg skal kjøpe nytt batteri. Dette hadde en levetid på 1,5-2 timer da jeg sist benyttet pcen.

Han mente også at nettverkskort og lydkort (det er integrert) ikke fungerte. Men dette fungerte hos meg da jeg testet maskinen samme dag han fikk det.

Jeg har skrevet dette til ham, noe annet har jeg foreløpig ikke svart.

Lenke til kommentar

7500944[/snapback]

7502119[/snapback]

7502264[/snapback]

Ja, er dette snakk om programvare heller maskinvare?

for feil ved programvare er iallefall ikke noe han kan klage på.

Hvor lenge varer batteriet? varer det i 30-45min (kommer ann på pc og modell) er det vel helt vanlig omtrent. garantitid på batterier er 1år uansett.

7502330[/snapback]

Snakk om maskinvare. Det er kun installert Win XP på maskinen.

Batteriet hadde en levetid på 1,5-2 timer i sommer. Noe jeg finner bra med tanke på batteriets alder.

Lenke til kommentar
Når det gjelder "solgt som den er" ting, så skal det en god del til før kjøper kan kreve noe.

Det mest aktuelle unntaket er kanskje i §19(1)

"Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når...

c)..tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers."

Tror det vil hjelpe om du skriver litt mer om hva han klager på.

7502526[/snapback]

Se andre svar :)

Må også tilføye at han var helt på at han skulle ha den.

Den er solgt utfra den prisen jeg har sett andre tilsvarende maskiner gå for, minus en del for det jeg visste var feil med den. Har også undersøkt prisene på reperasjon av de tingene.

Lenke til kommentar
*snipp*

7502932[/snapback]

batteriet er urimelig.

har du link til annonsen din egentlig?

7502948[/snapback]

Den slettet jeg da jeg hadde solgt pcen dessverre.

Men i annonsen var det oppført spesifikasjonene på pcen, samt at jeg opplyste om de feil jeg visste pcen hadde.

Lenke til kommentar
Jeg var utsatt for en liknende sak i sommer.

Solgte en stasjonær maskin her på bruktmarkedet som hadde stått som router hjemme hos meg. Maskinen hadde da fungert ypperlig hele tiden.

Selger hentet den hjemme hos meg og tok den med seg hjem.

15 minutter senere ringer vedkommende og sier at lan ikke fungerer. Jeg tilbød meg å gi han et annet kort, hørte aldri noe fra vedkommende.

Så tok det 1 uke, han sender en sms om at han vil ha penga tilbake :roll:

Jeg godtok ikke dette, ville vite feil etc. Da viste det seg at den "hang" hele tida, han hadde visst prøvd å bytte rambrikker osv osv, om kjøpers "roting" inne i maskinen hadde forårsaket noe vet ikke jeg.

Enden på visa ble at jeg ringer forbrukerombudet, der fikk jeg beskjed om følgende:

1. Ha kontrakt hvor du avskriver alt ansvar.

2. La han teste maskinen først, godtar han den da er det ingenting vedkommende kan gjøre.

3. Da jeg spurte om mine rettigheter siden han hadde rota inni der fikk jeg til svar at "det kan ikke bevises at kjøper har ødelagt noe".

Jeg hadde mao ingenting å slå i bordet med.

Jeg fant feilen, reparerte den og han fikk den igjen (en defekt rambrikke). Aldri hørt noe i ettertid. Skal ærlig innrømme at jeg kunne ha kverket den valpen som kjøpte maskinen. Men heldigvis var ikke jeg hjemme da han henta den :).

Syntes ditt tilfelle liker mye på mitt. Jeg hadde aldri gitt meg på det som saken hos deg :)

7502380[/snapback]

Tror jeg også skal ta en telefon i morgen.

Personen ville ikke prøve maskinen. Bare ga meg pengene og tok den med seg. Jeg kommer uansett ikke til kjøpe dyre nye ting til den pcen. Ta tar jeg den heller tilbake og leverer ham pengene igjen.

Lenke til kommentar
Men i annonsen var det oppført spesifikasjonene på pcen, samt at jeg opplyste om de feil jeg visste pcen hadde.

...

Personen ville ikke prøve maskinen. Bare ga meg pengene og tok den med seg. Jeg kommer uansett ikke til  kjøpe dyre nye ting til den pcen. Ta tar jeg den heller tilbake og leverer ham pengene igjen.

7503009[/snapback]

På meg virker det som om du er på ganske trygg grunn. Når du opplyser om kjente feil, samt at kjøper ikke benytter muligheten han har til å prøve maskinen, kan han neppe kreve noe som helst. Men jeg er ikke jurist, så..

Lenke til kommentar
Batteritiden er jo bra for å være såpass gammel maskin.

Nye 4-cellers batterier har ikke mer enn ca. 1-1.5 timer i dag.

7503033[/snapback]

Heller 30-45 minutter.

1-2timer er meget godt for et 2år gammel batteri.

Vanligvis har batteri 3mnd garanti fra fabrikken.

Vet ikke hvordan du kan være sikker på at det er maskinvarefeil? da det kan være drivere som mangler.

Be han kjøre en recovery på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...