V-by Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Denne historien er et prakteksempel på riktig innvandringspolitikk. Faren din er en helt. 7506773[/snapback] Hadde alle vert sånn, hadde alt nesten vert bare fryd og gammen Lenke til kommentar
salah Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg syntes det er veldig interessant med det du kommer med salah. Det er interessant å få vite hvordan "den andre" siden tolker saken. "Den andre" siden tolker saken helt forskjellig. Alle innvandrere tolker saken forskjellig. Noen bryr seg ikke stort om de snylter staten eller ikke, mens andre vil bidra så mye som mulig til samfunnet som en takk for oppholdstillatelsen og hjelpen de har fått fra den Norske stat. Hvordan kan man være nasjonalist samtidig som å utvandre fra landet sitt egentlig? 7505284[/snapback] Under Gulf-krigen var min far (som mange andre kurdere) soldat under det amerikanske militæret. Irak laget senere en liste over antatte menn som skulle henrettes pga nettopp krigens støtte, og via FN fikk vi tilgang til Norge, siden min far lå på denne lista. Han har som mange andre innvandrere en drøm å returnere til Kurdistan, men dette har han ikke tilgang til. Med andre ord, han har ikke noe annet valg enn å bli her (en stund til ihvertfall). 7506095[/snapback] Denne historien er et prakteksempel på riktig innvandringspolitikk. Faren din er en helt. 7506773[/snapback] Var dette ment som ironi..? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Var dette ment som ironi..? 7507028[/snapback] han mener vel det at din far, imotsetning til flere innvandrere, ikke kan vende tilbake til hjemlandet pga han har gjort noe bra. Og som du skriver vil han returnere, men kan det ikke enda. En har jo mange innvandrere som får penger fra staten, og derfor driter i å jobbe, og siden de får penger, så vil de heller ikke ut igjen av landet. Og kanskje grunnen til at noen kom, var "gratis penger". Men så er det veldig enkelt å sette innvandrere i en bås, og "innfødte normenn" i en annen, der innvandrerne er "slemme" og normenn er bare normenn, og gjør vi noe galt så er det bare vanlig, mens innvandrere som gjør det samme blir misslikt mere enn hvis det er enn "innfødt normann". Det er vel for det meste media sin skyld, som fokuserer på slike saker, og det er synd. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg kan forestille meg at situasjonen som 50 år gammel flyktning er kjip nok uten at man skal lære seg språket, men så er jeg igjen av den oppfatningen at det meste som er pålagt, kunne fint være frivillig, så lenge ingen andre enn den ansvarlige taper på det. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Var dette ment som ironi..? Absolutt ikke. Endret 15. desember 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Er ikke dette slitsomt for de som ikke kan norsk? Å ikke kunne snakke og bli forstått i et samfunn er jo helt forferdelig?! Bodde i Roma en stund. I italia snakker nesten alle innvandrere italiensk. Dels fordi italierne ikke snakker engelsk, og dels fordi det er hundre prosent nødvendig. De får nemlig verken trygd eller sosialstøtte. Uten jobb og italiensk overlever du ikke. Med andre ord, å være for snill mot invandrere, og ikke stille krav, har straffet seg. I dag kreves det faktisk av alle (under 55 år mener jeg å huske) som ankommer norge at de har 250 norsk timer og 50 timer om norsk kultur. Jeg synes det burde være et krav at de også skulle måtte passere språktesten. Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Er på litt tynn is her, men mener at følgende gjelder idag : Innvandrere som får arbeids- og oppholdstillatelse i Norge etter 1.september 2005, må gjennomføre 300 timer norskopplæring for å kunne få bosettingstillatelse. Innvandrere som kan norsk eller samisk, kan søke fritak. 7501019[/snapback] Helt enig, tror FRP hadde planer om å innføre dette i 1980, men så ble Karl I Hagen kalt for rasist og der gikk den planen i dass. Men så er det veldig enkelt å sette innvandrere i en bås, og "innfødte normenn" i en annen, der innvandrerne er "slemme" og normenn er bare normenn, og gjør vi noe galt så er det bare vanlig, mens innvandrere som gjør det samme blir misslikt mere enn hvis det er enn "innfødt normann".Det er vel for det meste media sin skyld, som fokuserer på slike saker, og det er synd. Ikke for å være rasistisk eller noe, men fra personlige opplevelser så gjør faktisk folk med utenlandske familier(merk, ikke adopterte!) mer kriminelle handlinger enn folk med norske familier(kulturelt sett). I dag så har forskjellen minsket LITT siden ghettokulturen også har påvirket alle ungdom. Over halvparten av folk med utenlandsk opprinnelse som jeg kjenner har F. eks buffa ting for større verdier. Alle under en bås er kanskje feil, ved untak av Oslo-øst, her er det ganske likt Når intergreringen foregår slik at du putter 20 pakistanske familier i samme blokk, så flytter resten av familien i blokkene rundt. Da ender man opp med lille pakistan, og etter det jeg har opplevd er den kulturen en smule mer voldelig enn norsk, og da blir det litt problematikk. Med såpass store kulturforskjeller er intergrering bare et MUST. Dems "ære" (gode eksempler i F. eks Uno og Izzat, det er faktisk slik det fungerer!) er min skam :/ Endret 21. desember 2006 av Camper_killer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå