-Logos- Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) - Bytt operativsystem eller bytt bank, er beskjeden Linux-brukere får etter Skandiabankens siste oppgradering. Leste denne på itavisen.no. Har selv vurdert Skandiabankens men blir tydligvis ikke noe av nå. http://itavisen.no/php/art.php?id=361469 Lest at mange har alikevel fått det til å fungere med linux, noen som veit hvordan, har en kammerat som bruker linux dagelig, samt har scandiabanken Endret 14. desember 2006 av mariunae Lenke til kommentar
glad Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) det skulle da virke med firefox, har hørt om folk som har fått den til og virke, det er mulig at du må endre måten firefox identifiserer seg på til internet explorer sin id i stede for mozilla. Endret 14. desember 2006 av glad Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg syns alltid skandiabanken har vært klønete å bruke, og benytter den derfor ikke som min primære bank. Og hvor sikkert er egentlig alt dette styret med sertifikater? Alt ligger jo uansett bare lagret som filer på PCen, og kan vel lett snappes opp vha virus/trojaner? Derfor stoler jeg mer på banker som f.eks benytter sånn "kalkulator-dings", for på den måten blir deler av autentiseringen foretatt utenfor PCen. Lenke til kommentar
glad Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Noen banker har faktisk begynt med en løsning som er slik at du stikker bankortet inn i en kortleser og så får du koden til og logge inn. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg bruker Skandiabanken og har aldri hatt problemer... Har fungert bra etter oppgraderingen, også, men hvis det blir slutt på dette, kommer jeg til å bytte bank uten tvil. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Og hvor sikkert er egentlig alt dette styret med sertifikater? Alt ligger jo uansett bare lagret som filer på PCen, og kan vel lett snappes opp vha virus/trojaner? Derfor stoler jeg mer på banker som f.eks benytter sånn "kalkulator-dings", for på den måten blir deler av autentiseringen foretatt utenfor PCen. 7501127[/snapback] Jeg synes også at det er snodig at alt som kreves er fødselsnummer og et firesifret passord. Sertifikatet brukes kun til krytering av trafikk mellom klienten og serveren, og selv om noen får tak i sertifikatet ditt så er det umulig å dekryptere trafikken Problemet oppstår jo hvis noen får fatt i passordet. Skulle ønske de innførte passordkalkulator e.l. for sikkerhetens skyld, men regner med at det er uaktuelt siden det skal være kostnadsfritt å bruke banken. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Noen banker har faktisk begynt med en løsning som er slik at du stikker bankortet inn i en kortleser og så får du koden til og logge inn. 7501151[/snapback] Det stemmer. Slik er det i hvert fall med mitt spare-bank1 kort. Det går fint ann å komme rundt dette problemet ved å få firefox til å identifisere seg som IE eller noe, men dette må da være ganske enkelt for skandiabanken å implementere, så dette er særdeles dårlig service av skandiabanken. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Noen banker har faktisk begynt med en løsning som er slik at du stikker bankortet inn i en kortleser og så får du koden til og logge inn. 7501151[/snapback] Har jeg hatt i 2 år nå, og må snart fornye den. Funger genialt bra. Men ser virkelig ikke vitsen med å ta vekk linux støtte på servere? Ikke kunde i skandiabanken og nå skal jeg aldri bli det heller, men i sparebank1 hvor jeg er kunde, brukes det java til nettbank, og det fungere jo uansett os(?). så beste svar fra personer på itavisen.no Nå har Linux-leiren seilt på medvind en stund og messet om at Linux kommer til å ta av som et h***e når Vista slippes. Endelig et offisielt skudd for baugen som viser at Linux ikke nødvendigvis er perfekt hele tida. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 så beste svar fra personer på itavisen.no Nå har Linux-leiren seilt på medvind en stund og messet om at Linux kommer til å ta av som et h***e når Vista slippes. Endelig et offisielt skudd for baugen som viser at Linux ikke nødvendigvis er perfekt hele tida. 7501673[/snapback] Innleggene på itavisen pleier alltid å være preget av høy kompetanse og intelligens da. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg lastet ned sertifikat nå, så jeg tror det bare er journalistisk vrøvl (som vanlig) av ITavisen. Jeg endret heller ikke på brukerstrengen. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Lastet selv ned helt nytt sertifikat i Firefox 1.5.0.8 på Fedora Core 5 på Høyteknologisenteret i Bergen. Det var ikke ett eneste problem i den prosessen... Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 IE4Linux må vel fungere i dette tilfellet eller hva? Lenke til kommentar
ways Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 jeg logget nettopp inn uten problemer. mulig de har fikset problemet pga oppstyret? det står fortsatt - Linux er ikke støttet, da dette er en samlebetegnelse på svært mange OS, og vi ikke har mulighet å teste alle oppsett/versjoner. men det har det vel alltid stått. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg har vært innom skandiabanken flere ganger siste dagene med unntak av når den var totalt krasjet. Ingen problemer overhodet. Jeg har Opera satt opp til å rapportere at den er Opera, og at jeg bruker Linux / Gnome. Så dette er bare vas. Iallfall rammer det ikke alle. Det eneste "problemet" jeg kom borti var at det var 5000kr mer på kontoen enn vanlig Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Er ikke noe problem her. Lastet nettopp ned nytt sertifikat for å teste. Typisk sensasjonsjournalistikk å nevne at det ikkje gjelder den norske siden nederst i artikkelen. Lenke til kommentar
lillelisa Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 funker helt fint hos meg, både i fc6/xfce/ff2.0 og kubuntu dapper med ff1.5...... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg bruker Skandiabanken og har aldri hatt problemer... Har fungert bra etter oppgraderingen, også, men hvis det blir slutt på dette, kommer jeg til å bytte bank uten tvil.7501611[/snapback] Jeg er også kunde i Skandiabanken, har ikke testet om det virker å logge inn enda. Skal betale noen regninger snart, så får se da. Dersom Skandiabanken tar den slags vendig, så blir det klart å bytte bank ja. - Får faktisk like gode eller bedre fordeler i flere andre banker også. Særlig dersom du er student. Har ikke vært noe særlig for den kort-autentiseringen, fordi jeg tviler på at det fungerer med Linux. Norsk Tipping sin gjør/gjorde iallefall ikke det da jeg sjekket i fjor høst. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg syns alltid skandiabanken har vært klønete å bruke, og benytter den derfor ikke som min primære bank. Enig i at det var litt uoversiktlig i begynnelsen, men det siste designet synes jeg er veldig ryddig og intuitivt. Det er faktisk veldig mange funskjoner som skal inn på en oversiktlig måte. Sammenliknet med f.eks. Sparebank 1 sin nettbank så er jo Skandiabankens en juvel i forhold. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Personlig synes jeg Skandiabanken har fungert knirkefritt sålenge jeg har brukt den, og da de støtter Firefox på Windows kommer det ikke til å bli noe problem med mindre de ender opp med bare å hvitliste visse brukeragenter. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Og hvor sikkert er egentlig alt dette styret med sertifikater? Alt ligger jo uansett bare lagret som filer på PCen, og kan vel lett snappes opp vha virus/trojaner? Derfor stoler jeg mer på banker som f.eks benytter sånn "kalkulator-dings", for på den måten blir deler av autentiseringen foretatt utenfor PCen. 7501127[/snapback] Jeg synes også at det er snodig at alt som kreves er fødselsnummer og et firesifret passord. Sertifikatet brukes kun til krytering av trafikk mellom klienten og serveren, og selv om noen får tak i sertifikatet ditt så er det umulig å dekryptere trafikken Problemet oppstår jo hvis noen får fatt i passordet. Skulle ønske de innførte passordkalkulator e.l. for sikkerhetens skyld, men regner med at det er uaktuelt siden det skal være kostnadsfritt å bruke banken. 7501615[/snapback] Dette er feil. Et sertifikat brukes ikke til kryptering, men til å la en server (eller en klient, i Skandiabankens tilfelle) identifisere og bevise at den er den som den gir seg ut for å være. Trafikken krypteres med nøkler som blir utvekslet ved tilkobling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå