Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kanskje ikke så lurt å kjøpe Dieselbil allikevel?

Dotten

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny bil i sommer og ergret meg litt over at jeg ikke kjøpte Diesel, spesielt etter avgiftskuttene som kom i Statsbudsjettet. Nå virker det som om mange løper og kjøper diesel for å spare litt penger.

Men, det er kanskje verdt å merke seg hva som kan skje til neste år;

Hopp i årsavgift for dieselbiler.

Så kanskje de som kjøper diesel må tenke litt fremover, det kan være den blir dyrere i drift. Eller som Heiki Holmås (SV) sier;

- Det som er klinkende klart er at dieselbiler vil få en høyere årsavgift i 2008

Kanskje ikke så dumt at jeg kjøpte bensinbil allikevel. Selv om jeg gjerne skulle hatt den litt kraftigere dieselutgaven av bilen min :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller blitt irritert hvis jeg kjöpte dieselbil i sommer, FÖR avgiftsendringen! :D Du har gjort et bra kjöp du, som har gått for bensin för prisene på disse bykser oppover.

Og hva gjelder regjeringens siste stunt så er det riktig så fascinerende... Först gir man dieselbiler avgiftslettelser fordi de angivelig er så miljövennlige. Så varsler man ökt årsavgift fordi de er så miljöskadelige. Politikerne som rase har igrunnen sluttet å overraske meg for lenge siden, men av og til må man bare bli fascinert over hva som foregår oppi hodene deres.

Lenke til kommentar

Dette er ikke akkurat noen nyhet. Det er en måneds tid siden jeg bestilte dieselbil med lavere engangsavgift. Allerede da fant jeg informasjon om at regjeringen planlegger differensiert årsavgift fra 2008.

Tipper det er de med gammel dieselbil eller andre store og tunge biler som har størst grunn til bekymring.

Lenke til kommentar

Ikke bare det, staten har også tenkt å øke avgiften på diesel slik at prisen kommer opp til bensinnivå. Så detter bare er helt tåpelig først gi en gave pakke til de som kjøper diesel biler med lavere engangsavgift og så få igjen det mange doblete etter noen år pga større inntekter i avgifer på diesel og årsavgift..

Sleipe skurker det er det de er.

Lenke til kommentar
Ikke bare det, staten har også tenkt å øke avgiften på diesel slik at prisen kommer opp til bensinnivå. Så detter bare er helt tåpelig først gi en gave pakke til de som kjøper diesel biler med lavere engangsavgift og så få igjen det mange doblete etter noen år pga større inntekter i avgifer på diesel og årsavgift..

Sleipe skurker det er det de er.

7500134[/snapback]

Hehe. Er det ikke "same procedure as every year" fra våre folkevalgte da? Hvem kan huske at det noensinne har blitt gitt noen skatte- eller avgiftslettelser som ikke har blitt grundig tatt inn igjen (med renter) på andre hold? Dette er jo et velkjent knep.

"Vi tar 500 kroner mindre i inntektsskatt, men så øker vi samtidig el-avgiften med 1000 kroner. Da kan vi si at vi har gitt skattelette, samtidig som vi håver inn mer penger enn før". For eksempel. :thumbup:

Lenke til kommentar

http://www.blueridgebiofuels.com/index.php...id=13&Itemid=46

Litt intresant og lese det i linken der ;)

De aller fleste nye diesel biler har partikel filter. Men mener og huske det har verdt snakk om noen avgifts reguleringer angående utslipp på det nye oppleget til staten :hmm: .

Apropo Partikelfilter så har Mercedes og DM kommet med noe som kalles Bluetech. Har ikke hørt om dette i Norge men i USA så er det i full gang for mercedes diesel biler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Tec

Og det skal vel ganske mye til for at det ikke skal lønne seg og kjøpe diesel hvis du har en blandet kjørestil. Med tanke på at de bruker ca 0.2Liter mindre på mila. Derimot hadde jeg bare kjørt landevei og skulle kjøpt meg en veldig ny bil så kan det hende at jeg hadde tenkt meg om en gang til.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Å Prisene på diesel i dag ligge ca 50 øre under bensinprisen.

Ivertfall er oppe i nord. (på Sortland så jeg prisforskjellen).

En gang for bare 1 uke siden. Merket jeg at Dieselprisen lå faktisk på 9,50 kr. "Hva?" Tenkte jeg. Så lavt har den aldri vært på 1-2 år.

Plutselig ca 8 timer etterpå lå prisen på 10,70 kr...

Skulle prisen gå opp på diesel nå snart?

Lenke til kommentar
Å Prisene på diesel i dag ligge ca 50 øre under bensinprisen.

Ivertfall er oppe i nord. (på Sortland så jeg prisforskjellen).

En gang for bare 1 uke siden. Merket jeg at Dieselprisen lå faktisk på 9,50 kr. "Hva?" Tenkte jeg. Så lavt har den aldri vært på 1-2 år.

Plutselig ca 8 timer etterpå lå prisen på 10,70 kr...

Skulle prisen gå opp på diesel nå snart?

7501681[/snapback]

Var bare snakk om Avgiftsfri diesel, men det ble droppa.

Her på nøtterøy så kommer dieseln så langt ned som 8.8xkr på søndager og mandager, og da ligger bensin på ca 10kr.

Lenke til kommentar

Syns virkelig at de som stemte rød/grønt klager over dette!

Er dere som har blitt lurt av denne griske regjeringen, og begynner virkelig å lure på hvorfor dere klager når dere vet at dette vil skje!

Regjeringer holder sjeldent løfter, og ihvertfall ikke den vi har nå!

Til dere som stemte fram denne drittregjeringen som er en stor grisk løgn, slutt å klag!

Lenke til kommentar

blir fremdeles overraska over at noen tror at staten fremdeles jobber for å gjøre livet til nordmenn til det beste det kan bli. Staten jobber for å ansette flest mulig med statlige oppgaver og håve inn mest mulig i statlig skatt. Jo mere skatt de kan håve inn jo flere kan de ansette og bruke pengene på. Ikke engang mafian har finslipt business profilen sin til dette nivået. Andre oppgaver utøver de jo ikke særlig godt. Det ser man jo lett på innvesteringer i sykehus som må rives før de er ferdigstilte og opera-bygg...

Regna ellers på hva bensin kosta meg med en bil som brukte 1.5l pr. mil: 12.000 nok/år. Jaja, ikke mye egentlig. Betaler jo like mye i forsikring på driten og 3 ganger så mye på lånet. I tillegg kommer service og greier, så bensin er fremdeles en av de mindre kostnadene ved å eie bil for meg og da kan jeg like gjerne eie en eldre bil med 2.5 liter motor selv om jeg ønsker meg en nyere med ESP, airbags og annet trygghets-snacks men de har jeg ikke raad til. Og om jeg skulle kjoepe en bil med mindre forbruk, med 4000,- sparte i aaret tar det lang tid aa spare opp til ny bil :-)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...