Gå til innhold

Hva er egentlig en drøm?

empatiy

Anbefalte innlegg

Har opplevd slike fall-bråvåkne drømmer mange, mange ganger selv. Er spesielt en drøm der dette skjer. Det er ved et skur ut i en semi-skog (få trær). Jeg står på en stige som står inntil dette skuret. Men stigen er altfor lang så jeg stikker liksom langt over taket. Plutselig begynner stigen å dette bakover. Rart, bare ved å skrive dette får jeg ett sånt sug i magen. Uansett, stiger faller, og faller og faller og så våkner jeg med et pang. Den desidert skummleste tingen ved denne drømmen er hvor alt dette skjer. Denne semi-skogen er faktisk ikke noe som blir laget i drømmen min, den finnes faktisk. Men tingen er at jeg hadde aldri vært der før drømmen!! Tro meg eller ikke, det er helt sant! Denne plassen er bak Statoil stasjonen ved Sven Kvia'en på Lura, hvis det er kjentfolk som leser dette. Når jeg oppdaga dette måtte jeg bare stå å se på dette skuret å tenke meg drømmen igjen. FREAKY STUFF!

En som sa at han hadde drømt det samme om og om igjen. Hadde også en slik drøm. Holdt på hver eneste natt over mange måneder. Det som er så spesielt med dette er at jeg husker så mange detaljer siden jeg drømte dette om og om igjen. Det blir som en forvridd skrekkhistorie. Skikkelig føkka greier, I tell you! Ja uff, nå kommer jeg på alle disse tingene jeg drømte. Donald og min bestefar, samt de der heksene i Zelda spillet, et forlatt hus osv, osv. Hvis dere vil kan jeg skrive om drømmen?

Kan ikke huske å ha hatt lucid dreaming noensinne. Det virker veldig kult! Også disse "to be countinued" drømmene som noen nevnte. Skumle saker!!

Det var også noen som skrev dette med å ha noe foran øynene? Joda. Dette var faktisk skikkelig utmattende. Var en periode der drømmen skjedde, men jeg hadde stooore vanskeligheter med å få med meg hva. Ordet som jeg tenker på er "blurry". Alt skjedde i en veldig slør-aktig verden, veldig, VELDIG plagsomt og utmattende!

Min drøm:

Drømmen starter på litt forskjellige måter. Noen ganger er jeg bare i huset, mens jeg som oftest er på vei til min ukentlige gitar-undervisning. Min mormor kjører sin sølvgrå Pegout (?) 307 og jeg leser et Donaldblad. Det er blå fremside på bladet. I Donaldbladene er det ofte slike sider der det står forskjellige koder som du skal sende til et nr. så får du et bilde eller en ringetone tilbake. På en slik side står det noe om et forhekset hus. Et spøkelseshus liksom. Skumle bilder av huset osv. Jeg blir fasinert av dette, vet ikke hvorfor. Vi kommer frem til musikkskolen.

Mormor kjører av gårde, og jeg klarer å glemme gitar i bilen... På vei til gitar-undervisningen liksom. Nok om det. "Tilfeldigvis" viser det seg at musikkskolen som jeg har gått på i alle år, er dette skumle huset. Dette huset som jeg ble så fasinert av i Donaldbladet. Det er et symetrisk hus med en stor trapp, to vinduer. Det ser ut som ett grått, gammelt fjes. På hver side av trappen som fører til en dobbeldør er det to statuetter. Det er skulpturer av noen skrikende løver. Ja, skrikende, ikke brølende. Så plutselig begynner noe å le. Hekselatter. Jeg ser på en av statuene, og jeg vet at det er den som ler. Den beveger seg ikke, men det er den. Akkurat som heksene i ett av Zelda spillene der du skal ned i et underjordisk tempel, slik ler den. En skikkelig skummel latter som går gjennom margen. Jeg blir plutselig veldig, veldig sint. Sikkert redd denne heksete latteren. Så jeg springer bort til statuen og skriker med en makt som jeg kun har drømt om i denne drømmen, "STOPP!!".

Dette var en versjon av drømmen. Jeg skriker så høyt at jeg våkner av å høre lyden fortsatt runge i rommet. Skrek jeg vikrlig så høyt? Men dette er kun halve drømmen. Det er mye mer detaljer, som hvor og hvordan bilen stoppet. Hvilken musikk vi hørte på i bilen. Hvor lenge det føltes å sitte i bilen osv, osv...

Nå er jeg inne i huset. Det er en trapp opp. Todelt trapp, med et platå mellom øverste etasje. Der skal jeg ikke. Ned er det også en todelt trapp, med kun 2-3 trapper ned til neste platå, så snur trappen slik at jeg går tilbake og nedover. Til høyre der jeg står er det en døråpning. Ingen dør. Der skal jeg heller ikke. Ned skal jeg.

På platået 3-4 trappetrinn nede er det to vinduer. Ett rett frem og ett til venstre når du snur for å gå ned resten av trappen. Det er ingen lyskilder, men jeg ser helt klart. I det vinduet som er rett frem ser jeg. Jeg ser en kjeller, en veldig stor kjeller, alà hangar størrelse. Hele denne kjelleren har et preg over seg som kun minner om hvordan dette undersjøiske tempelet i Zelda så ut. Plutselig kommer latteren. Foran meg på andre siden av vinduet flyr en heks. Ikke en vanlig heks nei. Du vet hvordan spøkelsene i Pac-man ser ut? Slik. Slik ser denne heksa ut, men hun har kost som hun flyr på. Selv om hun ser akkurat ut som et spøkelse fra Pac-man kan jeg skimte nesen med vorter og ett innskrumpet fjes. Jeg vet hvordan hun ser ut.

Hun flyr forbi og ser på meg. Hun ler høyt og skremmende. Jeg ser videre i neste vindu som er til venstre før du går helt ned trappen. Ut der skimter jeg et nytt rom, men det ER det samme rommet! De henger sammen, men er vidt forskjellige. I dette nye (not) rommet er det en benk. En sånn benk som Frankenstein ligger på, vet du hva jeg mener? En slik. Og på denne benken (i mangel på bedre ord) ligger min bestefar. Før jeg får tenkte over hva det er jeg ser får jeg plutselig en "mental kobling" med bestefar. Han snakker til meg i hodet mitt, face-to-face. Han er langt borte fysisk, men jeg kan klart skimte fjeset hans.

Der slutter drømmen. Drømmen varer nok over nesten hele natten så dette virket nok som en forkortet versjon. Det er så mye detaljer å drømme om liksom, hvilke farger alt har, hvordan håret til besterfar så ut. Det er skummelt mange detaljer å drømme om! Takk for at du leste min drøm!

Endret av StianGH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wohoi, den drømmen der virka freaky. Skal ikke virke som en overtroisk en, men har mine teorier når det gjelder slike drømmer. Når du drømmer det samme over lengre tid, er det ikke snakk om hva andre sier her, at hjernen bearbeider dagens informasjon og forkaster det som er mindre viktig, og du drømmer ting basert på hvilke opplevelser du hadde den dagen. Nei, her det snakk om noe "dypere". Kanskje bestefaren din vil si deg noe, siden du beskriver møtet som en mental kopling? Siden du har drømt dette over lengre tid, anbefaler jeg deg å lære hvordan man kan styre drømmene sine. Jeg antar at du gjør det til en viss grad, men med lucid dreaming kan du ta kontroll over drømmen, altså drømme i "våken tilstand". Kanskje du vil komme lengre i drømmen vha av dette, kanskje du til og med kan få snakke med bestefaren din? :)

Edit: Overså at du sa at han snakker til deg i hodet ditt, mens kroppen hans er langt unna. Hva sier han i tilfelle?

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

haha freaky drøm, jeg har en ganske sær drøm jeg kan beskrive som jeg drømte natt til igår. jeg drømte at jeg og brodern var på flytur i et småfly som jeg fløy, og vi landet på en eller annen flyplass, fordi vi var tomme for bensin, husker at jeg så et svæært boeing 757 FN fly ( sånne med mat til afrika osv) som var knallblått. så veldig realistisk ut, grunnen til at jeg husker det såpass bra er at jeg våknet midt i drømmen omtrent. så sto jeg og tok bilder av et hotell eller en bygning ved flyplassen, og her begynner det sære, jeg drømte enten at jeg var steinar sagen fra p3, eller at han og var med, husker at jeg så steinar sagen i underbuksa med et fotokamera.

i natt hadde jeg og en drøm jeg husker, men den var ikke så freaky, drømte at jeg og 2 andre var på et havneområde, og så kom det en kar i en hvit bil og prøvde å kjøre oss ned. jeg løp rundt og prøvde å slippe unna, og tilslutt så kjørte han ut i vannet. jeg og de andre gikk bort for å se om han faktisk hadde gått ned med bilen, og da husker jeg at han kom opp av vannet og fikk tak i ankelen min, og dro meg under vann. var utrolig ekkelt, husker at jeg kjente hånden hans rundt benet mitt når jeg sparket med den andre foten.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig en drøm?

det finnes ingen svar på hva en drøm egentlig er.

Har hørt en teori om dette som sier at ånden din (eller sjelen) "hopper" tilbake i kroppen..

dette er en kjent opplevelse får noen og en helt fjern tanke for andre, man sier det at man hører en utrolig intens lyd som er utrolig vond, og når man ser bak seg følger det en sølv tråd etter deg...

dette er et tema ingen kan si er svade eller bare overtroisk piss til, hva hver og enkelt drømmer eller opplever rett før eller i "drømmeland" er helt individuellt, men man kan komme over likheter...

7507870[/snapback]

jo kansje du kan drømme at sjelen flyr eller springer eller hva fokk den gjør, men nå kan alt skje i "drømmeland" Sjelen holder seg i kroppen(men kansje ikke i drømmene) men drømer er jo bullshit, er ikke virklighet :)

7507895[/snapback]

påstår ingen ting her, men hvordan vet du det....??

Lenke til kommentar
Har hørt en teori om dette som sier at ånden din (eller sjelen) "hopper" tilbake i kroppen..

dette er en kjent opplevelse får noen og en helt fjern tanke for andre, man sier det at man hører en utrolig intens lyd som er utrolig vond, og når man ser bak seg følger det en sølv tråd etter deg...

dette er et tema ingen kan si er svade eller bare overtroisk piss til, hva hver og enkelt drømmer eller opplever rett før eller i "drømmeland" er helt individuellt, men man kan komme over likheter...

fant en artikkel på dette "silver-cord"

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke bestefaren min snakker til meg. Så lang har jeg liksom ikke kommet. Jeg synes hele dette drømme-greiene er veldig interessant. Har lest de artikklene som folk har kommet med. Men det der lucid-drømme greiene og silver-cord har jeg aldri opplevd tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke bestefaren min snakker til meg. Så lang har jeg liksom ikke kommet. Jeg synes hele dette drømme-greiene er veldig interessant. Har lest de artikklene som folk har kommet med. Men det der lucid-drømme greiene og silver-cord har jeg aldri opplevd tror jeg.

7513700[/snapback]

det regnet jeg heller ikke med...

Lenke til kommentar

Husker en gang jeg drømte at jeg var på omvisning i Birkenau og var skikkelig pissetrengt, fant et toalett og pissa, men var fortsatt like pissetrengt, og det ble bare verre, til slutt våkna jeg og var jævla nødd å pisse på ordentelig.

Tenk deg at du sovner på bussen på polenturen og er ganske trengt, og drømmer at du går på dass, med ett forandrer drømmen seg til at du tar et varmt bad med klærne på :cry:

Lenke til kommentar
Husker en gang jeg drømte at jeg var på omvisning i Birkenau og var skikkelig pissetrengt, fant et toalett og pissa, men var fortsatt like pissetrengt, og det ble bare verre, til slutt våkna jeg og var jævla nødd å pisse på ordentelig.

Tenk deg at du sovner på bussen på polenturen og er ganske trengt, og drømmer at du går på dass, med ett forandrer drømmen seg til at du tar et varmt bad med klærne på  :cry:

7519001[/snapback]

uffda

Lenke til kommentar
Alt som heter Buddihsime,Gjenfødt som dyr når man dør(lol :!: ), Nirvane, sjelevandring ALT det der BULLSHIT, drømer er fint å ha fordi vi kan gjøre ting som aldri vill bli mulig i det virklige liv. :yes:

7510194[/snapback]

Buddhisme i seg selv har ingenting whatsoever med gjenfødelse å gjøre. Og nirvana er ikke noe mystisk i det hele tatt ;)

Anyways:

Sånne falledrømmer er gjengangere hos mange, og så og si alle har hatt de. Vitenskapelige teorier går som oftest på at det skjer når kroppen er på vei inn i drømmeland. Musklene slapper av mer enn de ellers gjør, og sentrene i hjernen som tar seg av kroppsbildet vårt blir småforvirrede. Dette skaper følelsen av å fly/sveve/falle (siden man mister 'følelsen' av kroppen sin som man ellers har).

Som oftest opplever man også myclonic jerks (søvnspasmer) i denne perioden, og disse kan kaste deg ut i våken tilstand.

Finnes forklaringer på søvnparalyse og det meste ellers også. Ikke alt er like grundig undersøkt med EEGs og slikt, men det er nokså solide teorier. Man trenger ikke kaste seg hodestups inn i overtro bare fordi det skjer noe man ikke helt forstår ;)

Lenke til kommentar
Alt som heter Buddihsime,Gjenfødt som dyr når man dør(lol :!: ), Nirvane, sjelevandring ALT det der BULLSHIT, drømer er fint å ha fordi vi kan gjøre ting som aldri vill bli mulig i det virklige liv. :yes:

7510194[/snapback]

Buddhisme i seg selv har ingenting whatsoever med gjenfødelse å gjøre. Og nirvana er ikke noe mystisk i det hele tatt ;)

Anyways:

Sånne falledrømmer er gjengangere hos mange, og så og si alle har hatt de. Vitenskapelige teorier går som oftest på at det skjer når kroppen er på vei inn i drømmeland. Musklene slapper av mer enn de ellers gjør, og sentrene i hjernen som tar seg av kroppsbildet vårt blir småforvirrede. Dette skaper følelsen av å fly/sveve/falle (siden man mister 'følelsen' av kroppen sin som man ellers har).

Som oftest opplever man også myclonic jerks (søvnspasmer) i denne perioden, og disse kan kaste deg ut i våken tilstand.

Finnes forklaringer på søvnparalyse og det meste ellers også. Ikke alt er like grundig undersøkt med EEGs og slikt, men det er nokså solide teorier. Man trenger ikke kaste seg hodestups inn i overtro bare fordi det skjer noe man ikke helt forstår ;)

7523927[/snapback]

der har vi helten vår :) folk er alt for overtroiske :thumbdown:

Lenke til kommentar
der har vi helten vår :)  folk er alt for overtroiske :thumbdown:

"Vitenskapelige teorier" står det....!

wtf!?

overtroiske?....!

7524652[/snapback]

ja asså alle de andre tullingen er overtroiske, men han her tar den vitenskpalige teorien :)

7525277[/snapback]

så du er overtroisk når du drømmer?

eller når du har teorier bak dem?

Lenke til kommentar
der har vi helten vår :)  folk er alt for overtroiske :thumbdown:

"Vitenskapelige teorier" står det....!

wtf!?

overtroiske?....!

7524652[/snapback]

ja asså alle de andre tullingen er overtroiske, men han her tar den vitenskpalige teorien :)

7525277[/snapback]

så du er overtroisk når du drømmer?

eller når du har teorier bak dem?

7525299[/snapback]

DET er overtroisk å starte å bable om at sjelen vandre ut når man drømmer å så smeler den tilbake i kroppen når du har det der fly og bom våkne greiene.

Lenke til kommentar

Så vitenskapen har rett til enhver tid? Smart. Vitenskapen har røket gang på gang, og særlig når den skal prøve å forklare paranormale hendelser. Ikke det at jeg tror de vi var inne på er paranormalt. Det med at ånden drar på en reise er bare en teori, i likhet med vitenskapen som er en stor teori. :p

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...