Shulgin Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Hoi, her var det visst kommet litt av hvert. Jeg vet ikke riktig hva jeg skal svare på. Hm. Må si meg enig med resten her. Du burde fullføre skolen slik at du ihvertfall har noe grunnleggende. Kom deg gjennom, du er ikke den eneste som mistrivdes.7551536[/snapback] Generelt sett hadde jeg det svært bra på skolen, utenom da vi fikk oppgaver av lærerne med store kreative begrensninger. Jeg sluttet altså ikke på skolen fordi jeg mistrivdes. Mitt «problem» er snarere at jeg anser skolen som et sted der man skal lære, snarere enn et sted der man blir vurdert og mottar studiekompetanse. Dere kan si hva dere vil om studiekompetansens betydning i dagens samfunn, men for min del føler jeg meg moralsk forpliktet til å protestere mot et skolesystem som fungerer så dårlig læringsmessig (personlig erfaring, altså). Jeg protesterte innad skolen et par ganger, slik som den gangen læreren min mente jeg skulle bruke tre uker på å lage en hjemmeside skrevet utelukkende i HTML, noe jeg tilfeldigvis hadde gjort tusen ganger før. Jeg ignorerte det hun sa og lærte meg CSS og Flash som jeg tok i bruk på hjemmesiden hun skulle vurdere. Dette medførte først og fremst en uhorvelig stor mengde lærdom for min del, men også et lite hyggelig opphold på avdelingslederens kontor. Av kritikken jeg fikk der, hørte jeg bare: «Du går ikke på skolen for å lære, men for å gjøre som læreren sier, bli vurdert og motta studiekompetanse.» Dessverre opplevde jeg det slik, og jeg har fått bekreftet min mistanke om at jeg lærer vesentlig bedre på egenhånd etter at jeg sluttet. Ikke bare lærer jeg mye mer, det føles også sinnsykt mye bedre å lære fordi en har lyst og ikke fordi noen forteller deg at du skal gjøre det. Jeg hører det dere sier: ingen papirer. Likevel, ettersom jeg først og fremst har tenkt til å arbeide med noe kreativt, tror jeg at jeg vil klare meg fordi jeg har andre ting å vise til... ting jeg skriver, lager, osv. Ja, jeg vet at papirer betyr uhorvelig mye i dag, men jeg tror at hvis jeg klarer å bevise for eventuelle arbeidstakere at jeg gjør disse tingene fordi jeg liker det, og ikke for å motta papirer, så kan det i mange sammenhenger være et stort pluss. Og ja, Nyland, jeg er overbevist om at jeg kan leve av mine talenter. Skulle dette dog vise seg å være en selvsikkerhet forankret i drømmer snarere enn virkelighet, så har jeg jo en god backup-plan. Hvis jeg vil kan jeg nemlig ta studiekompetanse som privatist relativt fort. Jeg trenger heller ikke å vente med å studere til jeg er 23, da jeg i så fall ikke har tenkt å studere i Norge. Lenke til kommentar
nex0r Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Gå og gjør som du vil, det virker som om du allerede har bestemt deg. Det er mange som klarer seg uten formell utdanning her i landet. Når det er sagt så er det i 90% av tilfellene en enorm tabbe å slutte på videregående uten å ha fått seg generell studiekompetanse. 10kr på at du kommer til å måtte ta den ferdig iløpet av 3-5 år når du har gått lei av å møte veggen på grunn av manglende formelle papirer. Tror også at du må ha generell studiekompetanse for å komme inn på det meste av utdanning i utlandet. Iallefall hvis studiepoengene skal bli godkjent i Norge. Endret 22. desember 2006 av nex0r Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Gjör som du vil du. Det er lov å pröve! Selv slutta jeg på videregående i en alder av 16-17 år...etter kun fire-fem måneder på skolen. Det grunner dog i personlige problemer... Begynte på nytt hösten 2005, og da i utlandet...er ferdig til sommeren. Blir herlig å ha generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Du vil antageligvis oppdage at de fleste arbeidsgivere vil være skeptisk til en person som har droppet ut av videregående skole, uavhengig av hvilke andre kvalifikasjoner du har. Det dreier seg ikke bare om karakterer og papirer, men å vise at man er i stand til å fullføre noe man er begynt på og takle eventuell motgang. Men stå på - det meste er mulig bare man har flaksen med seg. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Burde absolutt ikke droppe ut av skolen, er ikke så lett som du nevner her med å ikke ha papirer, ikke noe vits for deg å kanskje slite rævva av deg i mange mange år når du med stor sannsynlighet ikke får jobbet eller drevet med det du vil uansett.. Når alt du har igjen er litt over 1 år med skole for generell studiekompetanse så burde du ikke slutte. Hvis læreren vil at du skal lage en side i html så hvorfor ikke bare gjøre det da? Hvis du er flink til det fra før av så gjør du det jo på 2dager og hvis du liker å lære ting for deg selv, så kan du jo rett og slett bare lære deg flash og css på fritida de hjemme, elever sliter med forskjellige ting og er ikke nok lærere til at alle elvene skal få lov til å spesialisere seg eller jobbe utover lærerplanen i hvert fag.. Jeg har gått gk, vk1 og litt vk2 allmenn og jeg har gått gk tegning form farge, har hoppa ut hvert eneste år og eneste jeg har bestått iløpet av de 4åra er matte, norsk og engelsk på gk allmenn.. Tro meg det suger, hadde jeg kunnet valgt om igjen hadde jeg såklart gått ferdig de 3 åra på allmenn ville spart mange mange år da.. Så nå må jeg ta opp alle fag på privatist noe jeg kommer til å bruke 2 år på bare forde jeg var dum å droppa ut.. Ikke gjør det, det vil bare føles så bortkasta om noen år.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå