Gå til innhold

Slutte på skolen: Videre utdanning?

Shulgin

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å slutte på skolen (går andre året Medier & Kommunikasjon). Egentlig skulle jeg vente til våren. Det hadde passet bra i og med at jeg fyller 18 og at jeg da lettere kan få meg deltidsjobb. Likevel, av grunner som er nokså irrelevante og vanskelige å forklare, har jeg lyst til å slutte umiddelbart.

La meg understreke at jeg ikke har lyst til å slutte på skolen fordi jeg er slapp, men fordi jeg føler at lærerne og systemet de følger direkte eller indirekte begrenser mine muligheter til å utvikle meg i et godt og naturlig tempo. Jeg har flere ganger opplevd at malene de pålegger elevene å følge, direkte har hindret meg i å lære noe nytt. Jeg føler simpelthen at jeg lærer mer når jeg gjør ting uavhengig av skolen. Jeg er en svært selvstendig og sterk elev, men jeg får minimalt utbytte av skolegangen i forhold til hva som er mulig. Derfor ønsker jeg å legge opp undervisningen sjøl fremover.

Det eneste som bekymrer meg litt: Mister jeg med dette muligheten til å studere senere? Jeg har hørt at generell studiekompetanse praktisk talt er obligatorisk i norske studier, men hva med utlandet? Hva kreves det for å komme inn forskjellige steder? Hva gjøres inntak av studenter fra andre land på grunnlag av? Og nei, jeg har ikke tenkt til å bli advokat, ingeniør, lege eller liknende.

Jeg følte jeg måtte begrunne min idé om å slutte på skolen, men det er altså ikke tema for tråden. På forhånd tusen takk for svar på spørsmålene! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sudiekompetanse eller tilsvarende er vel nødvendig overalt, ja.

da er det jo bare for deg å melde deg opp som privatist i de fagene som trengs, for å få det. tror jeg. rådgiveren på skolen din har nok også en del svar.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

Snakk med rådgiver og få hjelp til å melde deg opp som privatist i fagene du mangler for generell studiekompentanse! Da får du studere i ditt eget tempo dersom det ikke er obligatorisk undervisning i de enkelte fag. Har selv vært privatist uten undervisning, men dette var forbedring av eksamenskarakter som kanskje hadde noe med den manglende undervisningen å gjøre.

Alle offentlige norske høyskoler/universitet har krav om generell studiekompentanse.

Tekniske utdanninger krever i tillegg fordypning i realfag slik som matematikk, fysikk, kjemi og biologi. Sammensetningen av fag i realfagskrav varierer, men generelt holder 3MX/2FY til de fleste sivilingeniørutdanninger (f.eks NTNU).

Spesielle typer utdanninger kan ha andre krav utover kun generell studiekompentanse.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Jeg var og snakket med rådgiver i dag. Hun var svært imøtekommende og virket opplyst. De tingene hun var usikker på, skulle hun finne ut av (bl.a. noe som angikk utenlandsstudier). Ikke det at det er særlig relevant for tråden, men jeg har altså bestemt meg for å slutte. Hvis jeg føler at mine selvstudier i tiden fremover fungerer veldig bra, kommer jeg kanskje ikke til å melde meg opp som privatist. Men det må jeg se an. :)

Lenke til kommentar

Jepp, hvis jeg bare blir sittende foran PC-en å ikke gjøre noe konstruktivt/lærerikt, f.eks. Hvis jeg derimot oppdager at jeg er veldig flink til å ta til meg lærdom uavhengig av en autoritet eller tilsvarende (noe jeg tror jeg er), så kommer jeg nok til å satse på selvstudier resten av livet. :)

Lenke til kommentar
Jepp, hvis jeg bare blir sittende foran PC-en å ikke gjøre noe konstruktivt/lærerikt, f.eks. Hvis jeg derimot oppdager at jeg er veldig flink til å ta til meg lærdom uavhengig av en autoritet eller tilsvarende (noe jeg tror jeg er), så kommer jeg nok til å satse på selvstudier resten av livet. :)

7510213[/snapback]

Så du planlegger å leve av selvstudier? Og hvis selvstudiene går på trynet så vil du melde deg opp til eksamen..? :hmm:

Lenke til kommentar
Så du planlegger å leve av selvstudier? Og hvis selvstudiene går på trynet så vil du melde deg opp til eksamen..?  :hmm:

7510422[/snapback]

Ikke å leve av selvstudier, men ja, å gjøre alle mulige slags ting som jeg lærer av, blant annet å lese bøker. Antakelig vil jeg lære masse rart jeg f.eks. kan bruke i yrkessammenheng.

Privatist = Å gå opp til eksamen etter selvstudier

Selvstudier uten privatist-eksamen = Ingen grad, bare kunnskap. Ingenting å vise til.

7512323[/snapback]

Ingen papirer å vise til, men masse annet. :)

Lenke til kommentar

Hehe, virker ikke som den planen din er helt gjennomtenkt. Er vel mer logisk at du melder deg opp til privatisteksamen dersom selvstudiene dine går bra. Hvis ikke bør du bare komme deg ut i arbeidslivet med én gang. Å sitte hjemme og lese på egenhånd bare for moro skyld kommer det ikke noe godt ut av...

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke bare lese. Å tilegne seg kunnskap gjennom litteratur er én måte å lære på, men jeg vil nok i langt større grad arbeide praktisk og kreativt med ting jeg kunne tenke meg å jobbe med i fremtiden (film, fotografi, politikk, skriving, osv.). Men jo, jeg har også tenkt å få meg jobb så fort som mulig, ideelt et par dager i uken (en lærerik jobb, selvfølgelig).

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Som tofagerl så udiplomatisk sa det, er det ikke en spesielt god idé å droppe utdannelse slik arbeidsmarkedet i Norge ser ut til å fortone seg fremover. Spesielt ikke hvis du har ambisjoner om å gjøre noe annet enn å være en helt vanlig ufaglært arbeider/medhjelper. Med mindre du er eksepsjonelt heldig (eller en eksepsjonell person med helt spesielle ferdigheter eller evner) har du all statistikk imot deg hvis du kjører det løpet du har tenkt å gjøre her :)

Lenke til kommentar

Takker for innvendinger. Jeg har tenkt til å jobbe med noe kreativt eller med mennesker. I den kreative bransjen er vel papirer langt mindre viktigere enn i andre bransjer. Planen er altså å produsere mye forskjellig på egenhånd som jeg kan vise til senere.

Hvis ting skulle skjære seg, eller kanskje uansett, kommer jeg til å melde meg opp som privatist. Jeg har altså en backup-plan. (Og hvis jeg skal studere, blir det i utlandet, og da må jeg ikke vente til jeg er 23.)

:)

Lenke til kommentar

Må si meg enig med resten her. Du burde fullføre skolen slik at du ihvertfall har noe grunnleggende. Kom deg gjennom, du er ikke den eneste som mistrivdes. Ta heller og gjør de tingene du vil etter du har generell studiekompetanse. Da øker mulighetene dine noe drastisk. Vil GARANTERE deg at du ikke vil angre om du fullfører!

I tillegg så er videre studier MYE mer interessante, om du finner ut du vil gå den veien senere i livet. Hold mulighetene åpne for deg selv, ikke lås deg ute. Du vil bare tape på det.

Men all honnør til deg som vil satse og gjøre ting på egenhånd. Bare gjør det på riktig måte ;)

Lenke til kommentar

Du kan si at du angret på valget ditt, å få tilbake dine 3 år rett på videregående utdanning. Det er vel ikke så lett som å bare si det, du må vel komme med en nogen lunde saklig begrunnelse. Men dette er ikke mitt felt, så skal ikke si for sikkert åssen det gjøres. Men sier bare at det faktisk er mulig å angre på valget, å få tilbake sine rettsår. Eller som alle andre sier, fullfør. Selv om det er teit å fullføre noe man ikke ønsker, men da bør du være sikker på at det valgene du tar får konsekvenser senere :)

Skulle du nå likevel velge å slutte, så slipper du vel de studieforberedende fagene første året neste gang du starter på et nytt løp. Men jeg er jaggu ikke sikker på dette pga. ny reform.

Lenke til kommentar

Det å sitte hjemme og lese gir deg kunnskap, men ingen formell kompetanse. Det er fullt mulig å overleve i Norge uten "papirer". Dette gjelder spesiellt i de såkalte "frie yrker". Er man dyktig i sitt fag er ingenting umulig. Siden du er /snart er 18 så er det du som bestemmer over din egen fremtid, men........

Har du det som trengs ? Vanligvis vil man i 18-års alderen ha oppdaget talentene dine for lenge siden ! Kan du leve av dine talenter ?

Lenke til kommentar

Nja, en kan nok ha oppdaget sine talenter, men 18 år er ingen alder. Jeg tror en 18-åring (generelt) ikke kan forestille seg hvordan det er å etablere seg, forsørge familie, få seg jobb, kombinere jobb og familie osv. Og det skal en heller ikke trenge når en er så ung :) Men med å sikre seg ihvertfall minimum av papirer (hallo, du er ikke ferdig med videregående engang! Kjenner mange som har holdt ut i desperasjon 5 år etter videregående!) så stiller en SÅ mye sterkere når det kommer til jobbsøkning. De tar faktisk ikke inn flinke folk som ikke kan vise til paprier eller konkret erfaring. Andre måter får du normalt ikke tid til når det er mange søkere. I tillegg, arbeidsgivere er firkanta. Du ser tiden med selvopplæring som positiv. De ser det som hull i CVen, og legger deg til side pronto. Sorry Mac, er med på tankegangen din, men det er en dum idè. Det har vel samtilige påpekt her nå. Hold ut, så kan du ta dette valget senere, samt du har NOE paprier å vise til.

Lykke til!

og hvordan det vil påvirke livet ens seinere i etableringsfasen f.eks. Eller når det kommer kone og unger.

EDIT: Ble noe mislykka setninger :ermm:

Endret av smetho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...