Gå til innhold

Vært å se Eragon filmen?


Anbefalte innlegg

Jeg har hverken sett traileren eller lest bøkene, men alle anmeldelsene jeg har lest sier meg at anmelderen har hatt negative fordommer. De drar paralleller mot lotr bare fordi det er fantasy med krig og alver.

Jeg hørte et intervju på radioen mens jeg satt på toget, og gubben som intervjuet en som hadde lest boken maste på om likhetene, mens den andre fyren prøvde å forklare at lotr ikke har enerett på fantasy, og at det finnes mange bøker som ligner på hverandre, men at disse var helt ulike. Men det virket som journalisten ikke ville høre, men maste på med helt like spørsmål videre, noe som gjorde meg litt irritert. Nå har jeg lest en del andre anmeldelser, og alle de bærer og preg av fordommer.

My 2 cents.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som plaget meg med Eragon filmen, hvis jeg se vekk fra at den ikke ligner på boka, var var det at det virket som om de hadde det "travelt". Alle scene var korte med masse som liksom skulle skje, man ble nesten litt stresset av det hele.

 

Men, så har jeg jo lest boken, så kan vere derfor jeg føler det slik. ;)

Lenke til kommentar
Noe som plaget meg med Eragon filmen, hvis jeg se vekk fra at den ikke ligner på boka, var var det at det virket som om de hadde det "travelt". Alle scene var korte med masse som liksom skulle skje, man ble nesten litt stresset av det hele.

 

Men, så har jeg jo lest boken, så kan vere derfor jeg føler det slik. ;)

7523680[/snapback]

 

Blir fort sånn for oss som har lest bøkene. Var jo det samme på LOTR, der det egentlig skulle gå 50 år, så det ut på filmen som det nesten var over natten.

 

Men er mye å få med på en film som maks kan være 2 timer, så de må jo ta noen snarveier. Grunnen til at jeg mener bokserier bør gjøres om til mini serier i stedet for filmer, da de kan legge mye mer info i en serie på 20timer enn en film på 2.

Lenke til kommentar

har ikke lest boka men så filmen her om dagen...

det virka som de som har klipt den har brukt saksa for mye... men sant skal være sant, jeg storkoste meg da jeg så dragen :blush: siden jeg først begynte å lese fantasy har jeg hatt lyst til å se en slik film :) trur jeg må lese boka nå :whistle:

 

burde vel ikke blande inn dette, men jeg kan nesten ikke vente på hobbiten og smaug nå :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har lest bøkene og sett filmen og ble skuffa selv om jeg ikke forventa mye av filmen.

Enig med flere andre har sagt, de har klippa for mye og Eragon skuespilleren spilte elendig.

 

Jeg skjønner heller ikke hvordan de skal lage de andre filmene, de har jo klippa bort veldig viktige ting for film 2!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eragon karakteren virker rimelig platt i filmen, mens det er mål og mening med det han gjør i boken.

 

Jeg så filmen først og leste boken etterpå, man skjønner at det er samme historie, men nesten ingenting er likt. Det er mer som om filmen er inspirert av boken, enn at det er en filmatisering av boken...

Lenke til kommentar

Filmen er crap! :thumbdown: Filmen følger nesten ingenting av det som er i boka, han som spiller Eragon bør seriøst vurdere dramatimer og det er en helt feil Galbatorix. Nå mener jeg ikke at alt skal være som boka, men det hadde vært greit om de hadde fulgt litt mer enn bare 5% av historien.

 

Riktignok er jeg så skuffet på grunn av at jeg har lest boka, men jeg vil tørre å påstå at jeg kan en del om film på grunn av skoleringen min, og når jeg legger til side det jeg vet om boka og ser på saken objektivt så er det fremdeles en dårlig film. Det virker som at de har travelt med å bli ferdige på grunn av klippingen, det er vanskelig for de som ikke har lest boka å skjønne historien bak alt som skjer, Galbatorix skal liksom være en fryktingytende, voldsom leder, men i filmen virker han, "litt" overdrevet, som en pyse.

 

Jeg rett og slett skjemtes på boka sine vegne da jeg så filmen. Filmen får boka til å virke som en barnslig barnefortelling.

 

 

Edit: Jeg likte Safira da ;) Hvis man ser bort fra fjærene (drager har skjell, ikke fjær) og stemmen (det er fordi jeg hadde forestilt meg den annerledes da jeg leste boka :p )

Endret av nymphad
Lenke til kommentar
Forresten, burde det ikke stått "Har du vært å sett Eragon?" Eller "Verdt å se Eragon?"

7648548[/snapback]

Skal du først kritisere andres språk, burde du kanskje prøve å skrive riktig selv. Det heter ikke "Har du vært å sett Eragon?", men "Har du vært og sett Eragon?" - siden "å" er et infinitivsmerke og "sett" ikke er noe infinitiv, men preteritum, akkurat som "vært". Ellers ville man fått litt å gjøre om man skulle gidde å rette på alle skrivefeil i disse foraene. Folk flest vet jo ikke forskjellen på så elementære ord som "da" og "når" eller "ennå" og "enda" (en gjengangerfeil i nettopp denne tråden", hvor mange skriver at de ikke har sett filmen enda - når de egentlig mener ennå). Selv har jeg ikke sett denne filmen ennå, enda jeg har lyst til å se den.

Lenke til kommentar
Jeg har kun sett trailern av Eragon, men er STOR LOTR fan! Virker litt for mye likt, magi og krig osv.. Til og med navnet er jo lotr, eragon - aragorn!

 

Edit: Er den lik lotr, så kan det jo forresten hende den er verdt å se!

7516903[/snapback]

 

Det er så opplagt at jeg er flau på forfatterens vegne. Neste store fantasy-eventyret har Carl I. Hagen i hovedrollen og heter Egolas.

 

Selv om den er dobbelt så bra som Ringenes Herre, er den nede på under menneskelig verdighet, så dette skal aldri sees av meg. Boka er garantert enda verre. Tvi vøre.

Lenke til kommentar
Jeg har kun sett trailern av Eragon, men er STOR LOTR fan! Virker litt for mye likt, magi og krig osv.. Til og med navnet er jo lotr, eragon - aragorn!

 

Edit: Er den lik lotr, så kan det jo forresten hende den er verdt å se!

7516903[/snapback]

Hvis alt med Magi og krig er likt med Lotr så er jo det veldig mange filmer og bøker som er det ;) OG forfatteren har sagt at han var/er inspirert av Lotr bøkene. Men selven boka er jo helt annerledes enn Lotr, Eragon handler om en drageridder og en drage ;)

7517798[/snapback]

 

Dette må bare nevnes igjen og igjen, til alle skjønner det, LOTR har ikke enerett på fantasy, det finnes hundrevis av bøker/filmer/serier som bygger på mye av det samme, men du kan ikke si at det er lotr kopier fordet.

JEG MENER Mange av bøkene slår LOTR også, både serien til Steven Erikson og Robbin Hobb for å nevne to forfattere.

 

Når det er sagt, er det nesten alltid så filmen er dårligere enn boka, sier ikke at filmen er dårlig, bare ikke like bra som boka, samme gjelder lotr filmene vs boka. Men for de som ikke klarer/gidder å lese bøkene, er det bra filmer å få med seg.

7522310[/snapback]

 

fixed

 

Vær så snill og ikke kom med slutninger som tilsier at "alle" har samme mening som deg, som du gjør ved å skrive "at mange bøker slår lotr" som om det var fakta og ikke en personlig mening. jeg mener personlig at lord of the rings er det beste literære fantasy boka som er skrevet. om du mener noe annet så er det greit. vi er milliarder av mennesker og alle mener ikke det samme.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Vil si det er underforstått at hva folk skriver er deres egne meninger, om ikke kilder til noe annet er opplyst.

 

Jeg kan skrive at LOTR suger, de fleste vil da skjønne at jeg selv mener det, og at det ikke er hva alle i verden føler. Men for de som ikke skjønner såpass, er det jo greit med fixen din..

 

On topic, les boka, ikke se filmen av Eragon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...