Gå til innhold

Vært å se Eragon filmen?

Anbefalte innlegg

Kan hende det er i feil topic.. Men tenkte at det er mer folk som har lest bøkene i triologien her..

Personlig leste jeg Eragon i 2003 og fikk en Eldest kopi dagen den kom ut (sendt fra amazon).

Gledet meg egentlig til filmen, men etter å ha sett trailerne lurer jeg på om det kan ødelegge hele storyen for meg med tanke på at den siste boken ikke har kommet ut enda heller. (kan jo være år til den kommer)

Ettersom jeg har lest de to bøkene 2-3 ganger hver (på engelsk ofc) og etter jeg så trailerne så jeg minst 10 ting som er satt opp feil iforhold til boka..

Hva mener dere? Verdt å se filmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest boken, og tror jeg kommer til å bli skuffet, men jeg har premierebilletter uansett.

Må jo gi filmen en sjans. Fikk med meg at Eragon fikk terningkast 1 i avisen.

De skrev noe sånt som at det var 'Som å se en skoleforestilling med altfor stort budsjett'.

Les anmeldelsen her

Lenke til kommentar

Likte ikke den anmeldelsen, fordi om man leser Eragon boken tenker man ikke direkte på LOTR / Hobbitene egentlig.

Men jeg har ikke sett filmen men men :)

Vært fint om du kunne si om filmen var like god som boka.. (Selvom jeg tviler på det)

Lenke til kommentar

Har lest Eragon, og holder på med Den eldste.

Og jeg GLEDER meg til å se filmen. Har en ting for drager :D

Har dragetatto og statuer og ikke minst drage-bokstøtter til triologien :thumbup:

Vet at jeg ikke kommer til å bli skuffet.

Litt greit å vite hva som skjer i tankene på de forskjellige personene når du ser filmen.

Så hvis du liker eventyfilmer tror jeg ikke du blir skuffet.

Men håper at når film nr2 kommer, at vi får se en beruset Safira :yes:

Lenke til kommentar

For dere som tror dere kommer til og bli skuffet av og se filmen etter og ha lest boka. Jeg aner ikke hvordan dere kommer til og reagere, men av egen erfaring blir jeg mist skuffa hvis jeg ser filmen først og leser boka etterpå. Ting blir lettere og forestille seg og en husker ikke alt det de glemte i filmen.

Jeg kommer nokk til og se filmen fordi den virker litt tøff ^^ Skal se om jeg kan få lest bøkene også.

Ikke stol på de der ubrukelige film anmeldensene, ingen kan bestemme for deg om en film er dårlig. Det finner du ut selv ;)

Hvordan er bøkene foresten? (I forhold til andre fantasy bøker)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Hei, isteden for å lage en ny tråd fortsetter jeg bare her.

Jeg kjøpte den første Eragon boka i går, og ble ferdig med den nå for 10 min siden. Ettersom jeg allerede har fått sterke abstinenser leter jeg febrilsk rundt etter bok nr 2, som jeg finner, men ikke på norsk. Jeg kjøpte en'ern i norsk utgave, og har da ikke lyst til å kjøpe 2'ern i engelsk om det er avoid-able. Så finnes 2'ern i norsk? Hvis nei, vil den komme ut på norsk?

Jopri :)

Lenke til kommentar
Hvordan er bøkene foresten? (I forhold til andre fantasy bøker)

7503926[/snapback]

Bøkene er ganske standard fantasy med alver og dverger og lignende, mye av det inspirert av tolkiens verker. Jeg liker Ringenes herre, og dermed også Eragon, siden det er mange likhetstrekk. Jeg har ikke noe problem med at de to fortellingene ligner. Holder på med andre boken nå, og syntes det er mye bra.

Dessuten tror jeg jeg kommer til å bli skuffet av filmen.

Til dere som har lest den, så merket jeg i spillet og traileren at de hadde gjort den siste kampen mellom Eragon og Durza til mye mer enn den var, de har laget den om slik at de kjemper oppi skyene et sted på hver sin drage. Slik virket det i alle fall.

Det som overasket i spillet var at Brom var med Eragon i Gil'ead og at det var der han traff Murtaugh...

Men vi får nå se, filmen begynner for meg 18.40 i morgen, kanskje vi får se noen som har kledd seg ut? :)

Endret av mortenmm
Lenke til kommentar
Hei, isteden for å lage en ny tråd fortsetter jeg bare her.

Jeg kjøpte den første Eragon boka i går, og ble ferdig med den nå for 10 min siden. Ettersom jeg allerede har fått sterke abstinenser leter jeg febrilsk rundt etter bok nr 2, som jeg finner, men ikke på norsk. Jeg kjøpte en'ern i norsk utgave, og har da ikke lyst til å kjøpe 2'ern i engelsk om det er avoid-able. Så finnes 2'ern i norsk? Hvis nei, vil den komme ut på norsk?

Jopri :)

7503997[/snapback]

Jeg kjøpte Den eldste på norsk på ark bokhandel

Lenke til kommentar

Var positiv til denne filmen i utgangspunktet, etter å ha sett en liten trailer og lest litt om den. Har ikke lest bøkene selv...

I anmeldelsen i GD i dag fikk den terningkast 3, og de skrev at

Ed Speeler, Eragon himself, er 18 og spiller akkurat som 18-åringer gjør i såpeserier om og for 18-åringer. Sist han spilte, var det skoleteater. Det vises.
Noe som ikke hørtes særlig bra ut i mine ører. :p Nå er jeg egentlig skeptisk, men den skal vel sees... Har vært dødsens uenig med filmanmeldere før, og det kan vel godt skje jeg er det denne gangen også. Vi får se.

Edit: GD var det visst, ikke Dagbladet eller VG. Lest for mange aviser i dag. :p

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
bærer bøkene nevneværdig preg av alderen til forfatteren?

Egentlig ikke, syns boken var ekstremt bra jeg.

Derimot filmen var en eneste stor skuffelse. Folk som ser filmen må virkelig tro at boken suger, skulle trodd filmen var basert på en annen historie rett og slett.

Så, nei, filmen er ikke verdt å se for folk som har lest boken i alle fall.

Endret av Zeo
Lenke til kommentar
bærer bøkene nevneværdig preg av alderen til forfatteren?

7509859[/snapback]

Absolutt ikke, som sagt over synes jeg også at iallefall den ene boka jeg har lest hittil er ekstremt bra. Måten forfatteren rent teknisk fortar snakkingen mellom Saphira og Eragon er helt genial og unik.

Lenke til kommentar
Jeg har kun sett trailern av Eragon, men er STOR LOTR fan! Virker litt for mye likt, magi og krig osv.. Til og med navnet er jo lotr, eragon - aragorn!

Edit: Er den lik lotr, så kan det jo forresten hende den er verdt å se!

7516903[/snapback]

Hvis alt med Magi og krig er likt med Lotr så er jo det veldig mange filmer og bøker som er det ;) OG forfatteren har sagt at han var/er inspirert av Lotr bøkene. Men selven boka er jo helt annerledes enn Lotr, Eragon handler om en drageridder og en drage ;)

Lenke til kommentar
Jeg har kun sett trailern av Eragon, men er STOR LOTR fan! Virker litt for mye likt, magi og krig osv.. Til og med navnet er jo lotr, eragon - aragorn!

Edit: Er den lik lotr, så kan det jo forresten hende den er verdt å se!

7516903[/snapback]

Hvis alt med Magi og krig er likt med Lotr så er jo det veldig mange filmer og bøker som er det ;) OG forfatteren har sagt at han var/er inspirert av Lotr bøkene. Men selven boka er jo helt annerledes enn Lotr, Eragon handler om en drageridder og en drage ;)

7517798[/snapback]

Dette må bare nevnes igjen og igjen, til alle skjønner det, LOTR har ikke enerett på fantasy, det finnes hundrevis av bøker/filmer/serier som bygger på mye av det samme, men du kan ikke si at det er lotr kopier fordet.

Mange av bøkene slår LOTR også, både serien til Steven Erikson og Robbin Hobb for å nevne to forfattere.

Når det er sagt, er det nesten alltid så filmen er dårligere enn boka, sier ikke at filmen er dårlig, bare ikke like bra som boka, samme gjelder lotr filmene vs boka. Men for de som ikke klarer/gidder å lese bøkene, er det bra filmer å få med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...