Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plagsom hoste i 6 uker.

Sindrelol

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har slitt med en utrolig plagsom hoste i 6 uker nå.

I starten var det bare tørr-hoste, og jeg fikk sjekka det opp hos legen 2 ganger med en ukes mellomrom. Men nå i det siste har det blitt litt anderledes; Jeg hoster mye skjeldnere nå enn for noen uker siden, men nå kommer det utrolig mye slim hver gang jeg hoster. Inne i mellom er det så ille at jeg blir kvalt i noen sekunder ( En gang hadde jeg pusteproblemer i over ett minutt :( )

Er det noen som har peiling på hva dette kan være, eller noen som har opplevd dette selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I starten var det bare tørr-hoste, og jeg fikk sjekka det opp hos legen 2 ganger med en ukes mellomrom. Men nå i det siste har det blitt litt anderledes; Jeg hoster mye skjeldnere nå enn for noen uker siden, men nå kommer det utrolig mye slim hver gang jeg hoster. Inne i mellom er det så ille at jeg blir kvalt i noen sekunder ( En gang hadde jeg pusteproblemer i over ett minutt  :( )

Er det noen som har peiling på hva dette kan være, eller noen som har opplevd dette selv?

7499326[/snapback]

De symptomene du beskriver hadde jeg for noen år siden.

Fikk beskjed av lege at det var bronkitt.

Ikke sikkert du har bronkitt, men er man plaget så lenge med hoste så er et besøk til lege ikke dumt.

Lenke til kommentar
Kan også være Astma.

7507830[/snapback]

Er det mulig og plutselig bli smittet av astma i en alder av 16?

7508379[/snapback]

Man blir vel strengt tatt ikke smittet av astma. Men du kan jo ha en liten grad som blir sterker på høsten/ vinteren.

Spør etter ventolin neste gang du er hos legen.

Lenke til kommentar

Astma eller bronkitt er nok det mest sannsynlige. Å sjekke om du har bronkitt tar legen under 1 min. Bronkitt kan være særdeles plagsomt til tider og sitte i en god stund. Det at du hoster veldig sjelden gjør at jeg tror mer på astma enn bronkitt. Det har stått på ganske ille de gangene jeg har hatt bronkitt.

Kan selvfølgelig være mange andre ting, så snakk med fastlegen din du. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_SHS_*

Hei! Jeg har hatt akkurat det samme problemet. Jeg hoster også sjeldenere, men dog kraftigere som du beskrev ovenfor. Legen min (en nær bekjent) sier at han heller ikke vet hva det er. Jeg har prøvd Toclase hostesaft (smakte så jævilg at jeg slutta) den hjalp mot den vanlige hosten først. Da den gikk over til sterk og sjelden nesten brekningshoste fikk jeg en annen hostesaft Cosylan. Den Har hjulpet litt. Denne "sykdommen" er veldig slitsom og utmattene.

Håper du også blir bedre :roll:

Hvis du evt. svarer så skal jeg se på siden et par dager

Hilsen SHS :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei! Jeg har hatt akkurat det samme problemet. Jeg hoster også sjeldenere, men dog kraftigere som du beskrev ovenfor. Legen min (en nær bekjent) sier at han heller ikke vet hva det er. Jeg har prøvd Toclase hostesaft (smakte så jævilg at jeg slutta) den hjalp mot den vanlige hosten først. Da den gikk over til sterk og sjelden nesten brekningshoste fikk jeg en annen hostesaft Cosylan. Den Har hjulpet litt. Denne "sykdommen" er veldig slitsom og utmattene.

Håper du også blir bedre :roll: 

Hvis du evt. svarer så skal jeg se på siden et par dager

Hilsen SHS :thumbup:

7617174[/snapback]

Legen min klarte heller ikke å finne noe som helst galt. Tok røntgen, og det var heller ikke noe galt med lungene mine.

Nå hoster jeg kun 10-15 ganger daglig, mye mindre enn før, men hosten er der fortsatt. Vet ikke en gang hvor mange måneder det har vart nå.

Har dette gått over for deg nå, eller sitter det fortsatt?

Jeg lurer virkelig på hva problemet kan være. Bor i et hus med relativt mange fugler, tror dere dette kan være årsaken til hosten?

Lenke til kommentar
Du har nok kik-hoste..

8119239[/snapback]

Ja, symtonene stemmer jo. Men jeg leste at kik-hoste kunne vare i 10-12 uker, og den terminen har jeg overskredet med noen uker (Har hatt det siden tidlig November-06), så nå er det på tide at det går over snart :(

Endret av Sindrelol
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Guest_Sturla_*

Jeg hoster som bare rakkeren, og hver gang jeg hoster blir jeg helt kvalt i kortere eller lenger tid, kjæresten min som var sammen med meg den ene gangen begynte å løpe etter noen andre som kunne hjelpe (synes hun kunne gjort det selv =) Hele slitet med å puste varte oppimot et min, et par ganger ble halsen min så sammentrukken at brekningsrefleksen min ble trigget. Kom bare spytt ut..

Dagene mine har til nå gått med på å prøve å ikke hoste, for deretter å måtte slite med å få igjen pusten, noe mer skremmende har jeg faktisk aldri opplevd...

=(

ps: (legen tror det er kik hoste og jeg skal få det bekreftet imorgen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...