johncl Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Hei, jeg er på vei til å skaffe meg et bluetooth headset men i jungelen av hva som finnes der ute så er det ikke lett å finne et som tilfredstiller alle kravene. Så kanskje dere her på forumet kan hjelpe meg litt. Jeg har følgende krav: - Autopairing (gidder ikke å paire den i hytt og pine) - Muligheten til å paire med flere enheter - Bluetooth 2.0 eller 1.2+EDR for 16 kHz lydkvalitet fra mic - Grunnen til det siste er at jeg skal bruke den til Speec Recognition på PCen Lurer også på om de fleste BT headset har lader som følger med også, eller om det er meningen at du skal bruke den som er med mobilen - og må dermed ha en "kompatibel" mobil. Ideelt sett skal jeg kunne ha headset'et lett tilgjengelig og så lenge det er i nærheten av min mobil så skal jeg kunne ta telefonen med headsetet uten noe pairing og annet dill. Når jeg velger å bruke den som mic fra PCen så skal den også helst autopaire med headset - men vet ikke om en slik funksjon vil komme i konflikt med mobilen hvis den plutselig ringer. Angående speech recognition så har jeg lest litt og funnet ut at de ikke egnet seg tidligere pga de hadde redusert sampling rate til 8 kHz som var for lite for e.g. Dragon Dictate og slike programmer. Med BT 1.2+EDR og nå BT 2.0 så skal kvaliteten på lyden være bedre og sampling rate 16 kHz. Jeg har snust litt på Sony Ericsson HBH-610a som har autopairing, men kun kan paires mot en enhet (dette er ikke krise da jeg sikkert har bedre kontroll på når hodesettet er mot PC og når det mot mobil). Det jeg er litt redd for er om DSP'en som skal fjerne støy og slikt vil ødelegge så mye av stemme-bildet mitt at speech recognition ikke funker særlig bra - og om jeg bør helst styre unna de som har noe heavy DSP algoritmer i seg. Kan nevne at jeg vil mest sannsynlig ha en Sony Ericsson (W810i eller K800i) telefon de nærmeste dagene - en med BT 2.0 støtte også. Samt at jeg har BT 2.0 dongle i PCen (fra Logitech DiNovo Bluetooth settet). Vanskelige valg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå