Gå til innhold

Hjelp Pc'en min tar "kvelden" flere ganger om dagen

surrehue

Anbefalte innlegg

Hei...er det noen som kan hjelpe meg??? Jeg kjøpte meg i sommer en ny pc med AMD 1800+ prosessor, 526 mg ram (inget spesielt merke) ASUS A7V333 RAID hovedkort. Kjører WIN 2000.. problemet er bare at pc'en tar "kvelden" eller restarter seg selv stadig vekk. Det virker som problemet kommer hyppigere og hyppigere hvor lenger det er siden jeg instalerte på nytt..

Noen som kan hjelpe meg?? trenger du/dere fler detaljer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Velkommen til forumet.

Det kan være et varmeproblem. Jeg håper ikke du har prøvd å spare penger med å handle deg en billig prosessorkjøler. Hvilken kjøleribbe/vifte har du, og har du kabinettvifter?

Dersom det er kabinettemperaturen som blir for høy (som resulterer i varm prosessor), kan du finne ut dette med å ta av dekselet for å se om systemet stabiliserer seg.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha prøvd en annen strømforsyning hvis jeg var deg! Hvis du ikke har noen ekstra strømforsyning, prøv å koble fra alle tilleggskort, cdromer, hardisker som ikke er nødvendig. Dvs. start opp kun med grafikk-kort og 1 hardisk tilkoblet.

Lenke til kommentar

hei...Takk for gode tips....skal prøve de!

Det kommer masser av feilmeldinger når jeg får minne dumpen. Prossesor temperaturen ligger på mellom 50 og 60 grader er det for høyt...?? problemet skjer rett som det er ikke noe spesiell situasjon..når jeg kjører spill, musikk,internett...you name it !!

Tror ikke vifta er for liten, men skal sjekke navnet på vifta når jeg kommer hjem...skulle holde godt til amd1800+ når jeg kjøpte den.

Jeg har 300W strømmforskyning hvordan vil det spille inn på stabiliteten??

Når det gjelder den memtesten...så tror jeg at Pc'en vil ta "kvelden" før testen er ferdig !!!

Som dere skjønner jeg sliter hvis jeg ikke finner løsningen...

[ Denne Melding var redigert av: surrehue på 2002-11-20 14:05 ]

Lenke til kommentar

Jeg hadde først XP PRO men det var det samme problemet..tror ikke lenger det er der problemet ligger...

Quote:

Den 2002-11-20 14:07, skrev Manax:

Prøv med Win XP eller win 98

Du kan jo ha en feil i spillet eller han blir for var da kan du jo prøve å ta av kabinettdøren eller ta viften til gamlingen

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 14:07, skrev Manax:

Prøv med Win XP eller win 98

Du kan jo ha en feil i spillet eller han blir for var da kan du jo prøve å ta av kabinettdøren eller ta viften til gamlingen

han sa at det skjedde nÅr han "kjører spill, musikk,internett...you name it"

Lenke til kommentar

Det er ingen av dere som har hatt liknende problemer?? Med Asus a7v333 hovedkortet?? er det noen typiske feil jeg kan ha gjort .. hva med minne?? er det ofte problemer med det når det er uregistert?? Er asus kresen på minne??? Chipsett? er det noe jeg bør bytte?? oppgradere bios ?? har det noe fore?

Lenke til kommentar

jeg hadde tilnermet samme problemet i winXP, men når jeg skifta til win2k så var alt stabilt, det var pga at XP ikke likte 1-2 ting av hw'en min....

men siden du har prøvd og skifte os allerede så hmmmm......kan jo være noen "defekte" eller "ødelagte" drivere....last ned nye drivere til skjermkort, hovedkort, nettverkskort osv.....det kan hende det hjelper.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 13:53, skrev surrehue:

Når det gjelder den memtesten...så tror jeg at Pc'en vil ta "kvelden" før testen er ferdig !!!

memtest86 legger du på en diskett som fungerer som en oppstartsdiskett. Om det er RAMen din som er dårlig kjører programmet likevel... på denne måten får eliminert en feilkilde, ikke la være å prøve det fordi du eventuelt tror det ikke fungerer. Jeg anbefaler deg virkelig å prøve dette, siden du har typisk ikke-periodiske feil. Og- greit- om du får en crash underveis kan det være at du har andre komponenter som må skiftes. Jeg hadde et veldig ustabilt system selv som skyldtes en ødelagt RAMbrikke, og symptomene var veldig like dine.

Hilsen Torfinn

Lenke til kommentar

Det kan være veldig mye forskjellig, sist gang jeg hadde lignende problemer var det fordi strømforskyninga rett og slett var crap (et billigmerke) hjalp ikke at det var 300 watt. Men har hatt lignende problemer pga 2000 (var bare der det skjedde), og en kamerat hadde slike symptomer pga dårlig minne.

AtW

Lenke til kommentar

Oki...takk for gode tips... som dere sikkert skjønner så er jeg ingen data guru på ting som har med marskinvare generelle problemer...men hva gjøre et chipsett?? hva slags funksjon har det?? Feilen på maskinen min skjedde med en gang etter jeg hadde bygget pc'en (en kompis som bygde den). DEt er derfor jeg tror jeg kan utelukke software problemer... Men kan minne ha vært ødelagt helt fra begynnelsen av?? Kan feil i biosen ha noe med dette å gjøre...

Det er helt riktig at det ikke er periodiske feil..men det skjer når maskina jobber med noe...men det er ofte det er den samme feilmeldingen som kommer når den konker og jeg får minnedump...

Lenke til kommentar

Hmmm et chipset er jo det som styrer hovedkortet, north og south bridge er vel navnene... Det er de som er dekket på kortet med en kjøleribbe (sølv). Jeg haddedet samme problemet for noen dager siden pga for varmt skjermkort så sjekk tempen

Hd kan det jo være noe dritt med også...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei... Ville bare si tusen takk til alle dere som kom med innspill om hva som kunne være galt med maskina mi. Det var Ramen som hadde "tatt kvelden" har kjørt men en annen brikke en god stund nå, uten et eneste problem. Maskinen går nå fjellstøtt selv om det tok litt tid før jeg fikk ordna opp i det. Foresten hvordan er mulighetene til å reklamere på ramen ? jeg kjøpte den i Mai i fjor, den har jo egentlig aldri funka ordentlig. Noen som har noen erfaringer med retur av ram ? og sen retur til komplett??

Nok en gang, tuuuusen takk !!! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...