hagobart Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 "Leserbrev" fra en Linux-rookie Nå har jeg endelig fått installert USB-donglen og fått den til å søke opp tilgjengelige nettverk i det medfølgende wireless assistant programmet i kubuntu. Dette tar jeg som en personlig seier med tanke på at jeg har hatt vært linux-bruker i underkant av en uke med mulighet får linux-lek kun om kvelden. Det føltes skikkelig bra å endelig få drivere å alt på plass dog timer er lagt igjen på google og div forum. MEN, det må til! Jeg sliter imidlertid litt med å få koblet til nettet mitt. Har prøvd å slå av og å endre kryptering. Har noen en idè om hva som gjøres feil? Første jeg gjorde var å skrive flg. i terminalen. $ lsmod | grep prism Da skulle følgende dukke opp: prism2_usb xxxxx 0 ieee80211 xxxxx 1 prism2_usb usbcore xxxxx 3 prism2_usb,ohci_hcd Jeg mangler ieee80211 delen av beskjeden. Har dette noe å si? Jeg var inne i etc/network/interfaces og skrev noen kommandoer, men lurer på om disse er helt riktig. iface wlan0 inet dhcp wireless_mode managed wireless_essid feskenet wireless_enc on wlan_ng_key0 xx:xx:xx:xx:xx wlan_ng_authtype opensystem Jeg har i utgangspunktet WPA-kryptering. Mye mulig dette var litt rotete, men setter veldig pris på om noen har idèer eller innspill. hagobart Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Jeg mangler ieee80211 delen av beskjeden. Har dette noe å si?Ja, du trenger ieee80211.Skjekk om ieee80211 er installert. EDIT: søk etter ieee80211 i Synaptic. Jeg var inne i etc/network/interfaces og skrev noen kommandoer, men lurer på om disse er helt riktig. iface wlan0 inet dhcp wireless_mode managed wireless_essid feskenet wireless_enc on wlan_ng_key0 xx:xx:xx:xx:xx wlan_ng_authtype opensystem Jeg har i utgangspunktet WPA-kryptering. Mye mulig dette var litt rotete, men setter veldig pris på om noen har idèer eller innspill. Ser forsåvidt riktig ut, men jeg fikk inntrykk av posten din at du skrev koden over som flere kommandoer.Det skal være på en linje, altså kun en kommando. Beklager om jeg har missforstått deg. BTW. Hvis du har fulgt en guide hadde det kanskje vært fint å få se den... Endret 14. desember 2006 av olefiver Lenke til kommentar
hagobart Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg har skrevet det under hverandre slik som i posten. Link til guiden https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/...ce/NetgearMA111 Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Okay. Beklager, jeg var tydeligvis ikke sikker på syntaksen i /etc/network/interfaces OG jeg skrev vel egentlig feil om ieee80211. Det er en kjernedriver og burde være kompilert inn i kjerne som en modul. Litt rask til å poste i dag jeg Skjekk om ieee80211 modulen blir lastet: lsmod | grep ieee80211 Har du prøvd å "modprobe" ieee80211? Samme fremgangsmåte som beskrevet i den guiden: sudo modprobe ieee80211 Hva får du om du skriver "sudo ifconfig -a" og "sudo iwconfig -a" ? EDIT: ellers har du fulgt den guiden? Endret 14. desember 2006 av olefiver Lenke til kommentar
hagobart Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 jeg har vel i grunnen gjort det som står i guiden i håp om at det skulle gi resultater..... hagobart@hagobart-laptop:~$sudo ifconfig -a eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:0D:5E:54:F4:7E inet addr:192.168.0.149 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::20d:5eff:fe54:f47e/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:1629 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:1540 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:1610323 (1.5 MiB) TX bytes:196715 (192.1 KiB) Interrupt:4 Base address:0x1800 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:3 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:3 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:172 (172.0 b) TX bytes:172 (172.0 b) sit0 Link encap:IPv6-in-IPv4 NOARP MTU:1480 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b) hagobart@hagobart-laptop:~$ sudo iwconfig -a -a No such device noe klokere? hagobart Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Vel, jeg ser at det trådløse kortet ditt klart ikke er installert. Har du skjekka opp det jeg skrev (andre post) om ieee80211? En annen grunn kan jo være at kortet/brikkesettet ikke bruker prism2 driveren, men jeg antar at du har funnet riktig guide til riktig kort. Lenke til kommentar
hagobart Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Ja, jeg kan vel bare anta jeg også. Som sagt er jeg helt nybegynner. Men det som er pussig, hvis ikke driveren er feil og eller ikke installert riktig, er at jeg kan bruke wireless manageren til å finne nettverket mitt og alle andres i blokka. Problemet er at jeg ikke får koblet meg på.....skjønner omtrent ingenting! hagobart Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Som sagt, skjekk om ieee80211 modulen blir lastet. lsmod | grep ieee80211 Hvis ikke, prøv å laste den inn manuelt: sudo modprobe ieee80211 Lenke til kommentar
hagobart Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Har prøvd overnevnte, men det hopper bare ned en linje. Ingen info kommer opp. Ser forresten nå at driveren ikke støtter WPA, men har jo prøvd til og med uten krypt uten hell..... Lenke til kommentar
glad Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Viss du ikke får dette til og virke så bytt til windows! nedia bare tuller har du sett på ndsiwrapper? det er ett program som wrapper windows driveren rundt linux kjernen slik at du får brukt den i linux. Lykke til Lenke til kommentar
hagobart Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 ja, men valget falt liksom på ndisgtk siden jeg fant en grei guide. Jeg skal kikke på ndiswrapper så snart som mulig, men nå for tiden er det travelt her i huset. Kanskje noen kan poste en link til en HOWTO som kan hjelpe meg?? hagobart Lenke til kommentar
glad Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 trur ndisgtk er en frontend til ndiswrapper. Lenke til kommentar
glad Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) ndiswrapper kommandoer: ndiswrapper -i /sti/til/inf/fil.inf ndiswrapper -m | skriver noen til modprobe.conf modprobe ndiswrapper | lester ndiswrapper modulen iwconfig wlan0 essid <din essid> iwconfig wlan0 key <din nøkkel> iwconfig wlan0 channel <din kanal> dhcpcd wlan0 / dhclient wlan0 | kobler deg til. edit: ndiswrapper kan gjøre slik at pcen din krasjer og da må du restarte hele maskinen, dette var tilfelle for 2 år siden med mitt 3com kort, men jeg vil tro ndiswrapper har kommen en del lengre på 2 år.. Endret 14. desember 2006 av glad Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Har prøvd overnevnte, men det hopper bare ned en linje. Ingen info kommer opp. Ser forresten nå at driveren ikke støtter WPA, men har jo prøvd til og med uten krypt uten hell.....7500935[/snapback] Når du modprober en modul og den lastes inn uten problemer, vil det bare "hoppe en linje" ned.Har du kjørt lsmod etter modprobe for å se om ieee80211 har blitt lastet? Jeg må si jeg egentlig lurer litt på om du forsøker å bruke riktig driver til kortet... Du skal kunne se hvilket brikkesett USB-dongelen bruker gjennom kommandoen lsusb: sudo lsusb -v Output av lsusb -v pleier å bli langt som et vondt år, så du bør kanskje legge output inn i en fil. Dette vil legge resultatet av lsusb -v inn i en ren tekstfil: sudo lsusb -v > navn_på_fil EDIT: si i fra om du går for ndiswrapper a, så ska jæ holde kjeft har nemlig ikke giddi å lært mæ no om ndiswrapper, all linux or nothing for me Endret 14. desember 2006 av olefiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå