Gå til innhold

Hvordan virker FM sendere til MP3 o.l. i praksis?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurer på hvordan FM sendere som kan tilkobles mp3 spillere og annet virker i praksis.

Dvs. hvordan er lydvkaliteten på dette, virker som om folk har variable erfaringer på hvor vellykket en FM sender er med tanke på støy og krasj med andre radiostasjoner.

Satt meg ned med en radio og skrudde veldig sakte igjennom FM båndet, og radiostasjonene ligger jo tett som haggel, så bor man i byområder er del vel ikke så lett å finne ledig plass på FM båndet?

Ser at løse FM sendere som kan tilkobles hodetelefonuttaket ligger i prisklassen 170- 300 kr, norske "fysiske" butikker (ikke nettbutikk hvor frakt må plusses på).

Så kjære leser med en FM sender, skriv om din erfaring. Enten det er en "universal" FM sender eller en som er spesielt laget til Ipod :)

Takk

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Jeg har en billiggreie som med frakt kostet 70 kr fra ebay. Dne funker helt fint, ganske god lydkvalitet. Sender bare på 107.1/.3/.5/.7/.9, men det har ikke vært noe problem siden det er siste frekvensen på båndet og er så og si ubrukt. Bruker ikke min mye, bruker den i bil, sammen med FM headset når jeg sykler til jobb om sommemren, og sammen med en femtikroners vanntett dusjradio fra ebay.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk en FM sender fra Clas Ohlson (169 kr). Den virker helt greit, må ha høy lyd på volumet på spilleren, og lyden på radioen fra senderen er litt lavere enn fra ordinære stasjoner.

Senderen kan huske tre frekvenser i minnet, blandt hvilken som helst frekvens på FM skalaen. Senderen slår seg automatisk av etter ca ett minutt uten signal fra MP3 spiller o.l. Den bruker to AAA batterier, ingen kontakt til ekstern strøm fra f.eks. 12 volt i bilen.

Senderen er klart verd prisen etter min mening, på tekniske data (og utseende) er den veldig identisk med Belkin tunecast II som prises til 250 - 300. Belkin har til gjengeld inngang og ledning til 12v med i prisen.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å bekymre deg om hvor tett FM-stasjonene ligger, med mindre senderen din er til hinder for din egen bruk av radio. Det som ligger bak Post- og teletilsynets tillatelse, er at senderen ikke må være kraftigere enn 50 mikrowatt (0,000050 W). Vanlige radiosendere er gjerne på flere titalls kilowatt, så det er bare snakk om noen få meter unna senderen din før de andre senderne overdøver deg. Les om avgjørelsen fra Post- og teletilsynet her.

Hva lydkvalitet angår, opererer FM-stereo med et frekvensspekter fra 30Hz til 15kHz. Med andre ord så er lydkvaliteten dårligere enn med f.eks. CD, men ikke noe du vil merke enormt mye til. Wikipedia har skrevet en god del om det her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...