os530 Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Har et Asus A7V8X med en XP2000 og vannkjøling (uten peltier). CPU-temp ligger vanligvis på 35 grader. Så oppgraderte jeg igår til siste bios (1010) og nå rapporteres CPU-temp til å være 20 grader. Har noen andre opplevd dette? Lenke til kommentar
akarlsvi Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Samma her, cpu temp er 8 grader med 1010biosen og 58 i Sisoft sandra, begge er gale , kjører vannkjøling og xp2400 på 2,31 giga Lenke til kommentar
BAF Striker Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Jeg hadde BIOS-versjon 1004 og hadde da en CPU-temperatur på 65 grader. Etter at jeg oppdaterte BIOS til versjon 1010 sier maskina at jeg har 50 grader på CPU`en. Jeg har et stort rommelig kabinett men bare en vifte, og den sitter i døra. Skulle tro 65 grader var mere korrekt enn 50 grader. Lenke til kommentar
ion Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Har opplevd det samme og lurer veldig på hva som er riktig. Er jo andre gangen Asus varsler at de har kalibrert temperaturmålingene i en bios-oppdatering, men første gangen det skaper så store endringer. Jeg oppdaterte nylig fra bios-rev. 1006 til 1010. Før jeg oppdaterte lå jeg på 51 grader idle og 60 grader load. Etter oppdateringen har jeg 37 grader idle og 45 grader load. Kan det være Asus som prøver å legge inn en omregning slik at temp.målingene skal bli sammenlignbare med hovedkort som ikke bruker den innebygde sensoren i CPU? Lenke til kommentar
os530 Skrevet 25. november 2002 Forfatter Del Skrevet 25. november 2002 Ja, det er merkelig dette her.. Jeg har skrudd ned hastigheten på radiatorviftene mine betraktelig. (til lydløs tilstand) Nå har jeg en cpu-temp på 27 grader, men jeg kjenner når jeg stikker fingeren oppi vanntanken at selv vannet er på minst den temperaturen. Så noe er definitivt galt her! Tror jeg går tilbake til 1009-biosen... Lenke til kommentar
Chief Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Har ikke oppgradert til 1010 enda, men jeg regner med at det er noe som kan hende med meg også! Nå har jeg en temp på rundt 50 grader på load, og den var høyrere med første BIOS release! Er det noen som har lest hva den nye BIOS'en gjør?? Det kan svare seg! Den jeg har nå inneholder blandt annet rettelse av CPU temp offsett! Det er mulig det fortsatt var offsett etter den versjonen jeg har også, og at de i 1010 har fikset det helt! Hva vet jeg! Det eneste jeg vet er at jeg hadde rundt 10-15 grader kaldere CPU på mit tildligere hovedkort! Kjører en GlobalWin kobberribbe med en IceHole tunell og en Enermax 80mm vifte på toppen! Den surrer på rundt 3000rpm etter at Q-fan har dempet den! På max blir CPU'en enda kaldere. Har foresten en XP1800+, Thoroughbred blir for øvrig ikke så varm som Palomino, om noen ler onskapsfult når de leser dette! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Kanskje hvis du ser på pcpobe det er noe feil, men sandra har nok rett... Gå under hardware monitor i bios etter å ha kjørt maskinen hardt så kanskje du kan se den virkelige biostempen, pcprobe hos meg bommer med 9 grader, det er jo galskap... Lenke til kommentar
Chief Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Nå har eg flashet BIOS til 1010, og CPU tempen sank med 20 grader! Nå ligger maskinen på 31 grader idle! Jeg leser av temperaturer rett fra hovedkortet, via ASUS iPanel Deluxe! Den bommer ikke! Så kjører CPU viften på full ser jeg nå! Det kan tenkes at den stiger med en 6-10 grader om jeg kjører den ned til 3000rpm, nå ligger den på 3600rpm! Uansett hadde det vært fint å få vite om dette var en endring som var gjort med hensikt eller om det var en endring gjort med en feiltakelse! 31 grader på idle er temmelig lav temperatur for å være en luftkjølt Palomino. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 jeg har 50 idle og 55 load med mitt a7v8x. hadde 35 og 40 på mitt epox ~.~ jeg driter i temp så lenge pcen er stabil :smile: Lenke til kommentar
os530 Skrevet 25. november 2002 Forfatter Del Skrevet 25. november 2002 Status akkurat nå: Vanntemperatur: 38 grader. Biostemperatur: 28 grader. Det sier seg selv at den virkelige cpu-temp'en ligger på rundt 45 grader, og iallefall ikke 28 grader! Noe er galt... Lenke til kommentar
Chief Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Noe er galt det er det ikke tvil om! Kjøleribba mi er kald som bare juling. Litt vanskelig å få målt tempen på CPU'en uten å bruke teperaturmåleren som BIOS bruker! At det kan være en offsett et sted, det er jo ikke tvil om! Denne gangen regner jeg med at det er den er satt for lav! Det er jo ikke mulig å ha en AMD CPU nede i 30 med en luftkjøler! Det sier seg selv! Er litt surt og, man regner jo med å kunne stole på CPU temperaturmåleren! Hadde jeg bare hatt en sånn fancy laser temperaturmåler! Da hadde jeg iallfall kunne målt en nesten riktig temperatur! Kjernen hadde jeg ikke kunne måle uten å ta av kjøleren. Satser på at Asus fikser problemet til neste BIOS release! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå