jj_ Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg lurer bare på hva som er egentlig vitsen med HDMI inngang på forsterkere? Er det ikke like greit å bruke optisk inngang? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 I et hjemmekinoanlegg kan man ha flere kilder med HDMI-utgang koblet til en surround-receiver, for eksempel. Og en HDMI-kabel fra receiveren til skjermen. Dermed kan man bruke kanalvelgeren på receiveren til å switche både lyd og bilde. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Surroundreceivere har som regel innebygd bildeswitch for flere formater, ofte s-video, kompositt, komponent og HDMI. Det er som nebrewfoz sier veldig praktisk å switche lyd og bilde samtidig, men det er også greit dersom man har mange kilder, dvs flere enn man har innganger til på TV-apparatet/projektoren. Flyttes fra Lydkort og PC-høyttalere til Stereoanlegg. Lenke til kommentar
phax Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Kan legge til at HDMI på forsterker er bare tull med mindre det er en god bildeprosessor som sitter i. Sånn som f.eks pioneer ax2 og ax4. En dårlig bildeprosessor gir deg bare reduksjon i bildekvalitet, og da kan det bare være så praktisk det bare vil... det er heller ikke alle som kan switche analoge signaler til digitalt, f.eks fra kompositt/s-video/komponent til hdmi. Og da er jo litt av poenget borte synes nå jeg. Oppskalering er jo også en viktig faktor når man først skal ha hdmi switch. edit: og tilfelle det ikke kom klart nok frem så har HDMI ingenting med lyden og gjøre, kun bildet. Endret 14. desember 2006 av phax Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 edit: og tilfelle det ikke kom klart nok frem så har HDMI ingenting med lyden og gjøre, kun bildet. 7501930[/snapback] Sakset fra HDMI Consumer FAQ: Q: What is HDMI? A: HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is the first and only industry-supported, uncompressed, all-digital audio/video interface. By delivering crystal-clear, all-digital audio and video via a single cable, HDMI dramatically simplifies cabling and helps provide consumers with the highest-quality home theater experience. HDMI provides an interface between any audio/video source, such as a set-top box, DVD player, or A/V receiver and an audio and/or video monitor, such as a digital television (DTV), over a single cable. -- Så jeg tror nok det har noe med lyden å gjøre, ja. Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Q: What is HDMI?A: HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is the first and only industry-supported, uncompressed, all-digital audio/video interface. By delivering crystal-clear, all-digital audio and video via a single cable, HDMI dramatically simplifies cabling and helps provide consumers with the highest-quality home theater experience. HDMI provides an interface between any audio/video source, such as a set-top box, DVD player, or A/V receiver and an audio and/or video monitor, such as a digital television (DTV), over a single cable. -- Så jeg tror nok det har noe med lyden å gjøre, ja. 7534966[/snapback] Vet at man kan overføre både lyd og bilde via hdmi. Poenget mitt var at hdmi på forsterker kun har noe for seg i bilde sammenheng, som videoswitch. Digital overføring av lyd har man da uansett via coax eller optisk, så ser ikke hdmi som noe stort argument på den fronten akkurat, forutenom at man får en kabel mindre da.. Så nei, jeg synes fortsatt at hdmi ikke har no med lyd å gjøre når man snakker forsterker. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Vet at man kan overføre både lyd og bilde via hdmi. Poenget mitt var at hdmi på forsterker kun har noe for seg i bilde sammenheng, som videoswitch. Digital overføring av lyd har man da uansett via coax eller optisk, så ser ikke hdmi som noe stort argument på den fronten akkurat, forutenom at man får en kabel mindre da.. Så nei, jeg synes fortsatt at hdmi ikke har no med lyd å gjøre når man snakker forsterker. 7536912[/snapback] Man får ikke overført de nye høy-oppløste lydformatene på HD DVD og Blu-ray digitalt i full kvalitet over coax eller optisk S/PDIF, til det krever de for høy båndbredde og i tillegg en form for kryptering som ikke er en del av S/PDIF-standarden. Uten HDMI-inngang på forsterker/prosessor (og hardware til å gjøre noe med lyden i samme) har man valget mellom analog overføring fra kilde (hvis denne har analoge utganger) eller dekoding til PCM og innkoding til lossy Dolby Digital eller DTS. Så HDMI kan absolutt ha noe for seg i forsterkere/prosessorer (at det er svært delte meninger om HDMI som grensesnitt for lydoverføring er en annen sak). Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 hm, trodde coax hadde båndbredde nok jeg, men mulig jeg blingser.. Ja hdmi har vel noe for seg i fremtiden.. men pr. dags dato så kan jeg ikke si at det er no must akkurat. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 hm, trodde coax hadde båndbredde nok jeg, men mulig jeg blingser.. Ja hdmi har vel noe for seg i fremtiden.. men pr. dags dato så kan jeg ikke si at det er no must akkurat. 7659315[/snapback] Rent fysisk har ganske sikkert coax-kabel (og optisk) i seg selv mer enn nok båndbredde, men slik det er implementert som digital lydgrensesnitt i S/PDIF er det ganske nøyaktig såvidt plass til 2 kanaler 24/96 (og tar jeg ikke helt feil ligger dette egentlig utenfor spec'ene for hva som støttes). I tillegg kommer bransjens krav om mulighet for en sikker form for kryptering ved lydsignaler med særlig høyere oppløsning enn vanlig CD-lyd, noe S/PDIF-standarden ikke støtter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå