Laat Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Min ubuntumaskin bruker til 100% cpu når jeg ikke rører den over tid, men med en gang jeg rører mus eller tastatur detter cpubruken ned til nesten 0%. Hvordan logger jeg cpuaktiviteten? Vil gjerne logge hvert 5.sekund det programmet som bruker mest cpu, og hvor mye programmet brukte. Men andre muligheter er selvfølgelig velkommen. -Pingu Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Xscreensaver som sluker CPU kanskje? Har samme problemet selv. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Min ubuntumaskin bruker til 100% cpu når jeg ikke rører den over tid, men med en gang jeg rører mus eller tastatur detter cpubruken ned til nesten 0%. Hvordan logger jeg cpuaktiviteten? Vil gjerne logge hvert 5.sekund det programmet som bruker mest cpu, og hvor mye programmet brukte. Men andre muligheter er selvfølgelig velkommen. -Pingu 7497775[/snapback] Du kan kjøre en hjemmesnekret logger i cron, eller et skript som bruker "wait 5". Ellers vil følgende kommando gi deg en sortert liste over prosesser; ps -eo pid,user,ni,pri,psr,pcpu,comm --sort -pcpu For kun prosessen som er på topp, bruk: ps -eo pid,user,ni,pri,psr,pcpu,comm --sort -pcpu --no-headers | head -n1 Dette burde gi deg det du trenger for å lage en hjemmesnekret cpu-logger, men der fnnes sikkert også allerede eksisterende løsninger for dette Lenke til kommentar
Laat Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Skal smelle i gang et script som gjør jobben. Takk Skal teste dette litt senere.. har en mistanke om at det er beagle som stjeler prosessor. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 linux bruker ikke mye cpu , men alt bruker jo av cpu , til å med kernel selv om den bruker minst av alle . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Prøv å starte top og se hva som skjer? Skjer det kun etter at skjermsparer går på? Tung skjermsparer og ikke GL-maskinvare? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Hvis du har tilgang til en annen PC med SSH på samme nett, kan du logge inn via SSH, starte top og vente og se hva som stjeler prosesser. På en server vi hadde på arbeidsplassen begynte jeg å lure litt på hvorfor ting gikk så tregt, og da jeg logget inn med SSH og kjørte top, så jeg at skjermspareren tok 99.7% av CPU og kjørte MySQL ned i grøften. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 drange: GUI på serveren? :-o Uansett, om det er beagle, som det godt kan være(men da burde det vel ikke holde seg på 100% over så lang tid?) så er jo egentlig ting som de skal... Men jeg ser ikke akkurat bort fra screensaver-teorien, har opplevd akkurat det samme selv(uten DRI). Hadde dog ingen problemer med dette, kjørte jo ingen kritiske serverapplikasjoner på laptop dette var tilfelle på :--) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 drange: GUI på serveren? :-o7504885[/snapback] Damn right... En SuSE Enterprise Linux Server Edition standardinstallasjon. Men det verste var at det ikke overrasket meg særlig... Lenke til kommentar
Laat Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Takk for gode svar. =) Det var beagle, og ja den brukte all cpu over lang tid. Kan det ha sammenheng med fat32 og ntfs partisjoner? Lenke til kommentar
vasp Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Ja, beagle bruker også alle ledige pipes her når jeg ikke rører pcn på en stund. Har ingen fat eller ntfs stasjoner, så jeg regner med den bare oppdaterer indexen sin når den vet du ikke trenger CPU kraften. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Tipper det er fordi den oppdaterer indeksene ja. Bedre at den gjør det når maskinen er idle enn når du skal jobbe Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Skal ikke beagle egentlig bare gjøre det der en gang - og siden bare få beskjed av kernel når noe endrer på seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå