Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bestilt bredbånd og IP telefoni fra Nextgentel.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå bestilt ADSL Basic Pluss (1800/1100) og Nextphone Classic (gratis til hustlf, startpris for samtale 0,58kr).

tillegg: Vil NextPhone Classic påvirke i negativ grad på adsl linjen under f.eks online spilling?

Har bestilt igjennom bredbåndsguiden.

Er dette ett godt valg? Jeg tenker da spesielt på Nextphone Classic.

Har fått høre at jeg kan bruke vanlig telefon apparat for Nextphone Classic.

Stemmer det ?

Siden det ikke er innlagt hustlf her, så må jeg også betale 60kr for den linjeleien pr mnd. Jeg leier leilighet. Husvert har forøvrig trådløst nett, som jeg benytter nå.

ADSL basic Pluss er 348 pr. mnd. og Nextphone Classic er 68kr pr. mnd.

ADSL linjen skal brukes primært til spilling/underholdning.

edit: Jeg lurer litt på om jeg egentlig trenger Nextphone classic, men jeg tenker jo at det blir svært billig og holde kontakt med andre da. Jeg kan jo bruke Skype etc, men det er jo kjekt å kunne sitte i bare tlf, og ikke foran datamaskinen hele tiden.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaringer med NextGenTel's IP-telefoniløsning.

Om du bruker telefonen mens du spiller online har svært lite å si.

Pingen vil ligge på det samme, siden du har bestilt en såpass god linje til dette.

Merk at om du laster ned mye, særlig via P2P, vil kvaliteten på samtalene bli svært dårlig. Om pingen blir for høy, vil det bli en del forsinkelse i samtalen. Sørg derfor at du begrenser hastigheta litt slik at det blir nok båndbredde til NextPhone.

Ja, du kan bruke vanlig analog telefon med NextPhone.

Du får en SIP-adapter som du kobler i routermodemet/router, og etter denne kobler du i den vanlige telefonkabelen fra telefonen din.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Har ingen erfaringer med NextGenTel's IP-telefoniløsning.

Om du bruker telefonen mens du spiller online har svært lite å si.

Pingen vil ligge på det samme, siden du har bestilt en såpass god linje til dette.

Merk at om du laster ned mye, særlig via P2P, vil kvaliteten på samtalene bli svært dårlig. Om pingen blir for høy, vil det bli en del forsinkelse i samtalen. Sørg derfor at du begrenser hastigheta litt slik at det blir nok båndbredde til NextPhone.

Ja, du kan bruke vanlig analog telefon med NextPhone.

Du får en SIP-adapter som du kobler i routermodemet/router, og etter denne kobler du i den vanlige telefonkabelen fra telefonen din.

7500513[/snapback]

Takker så mye for svar Glenn! ;)

Ja jeg har ikke tenkt å bruke linja til p2p noe særlig, men blir vel noe trafikk.

Når det gjelder å begrense det, kan jeg konfigurere dette i modemet?

Tar det som en bekreftelse da på at jeg kan bruke vanlig tlf.

Kunne tenke meg å egentlig da ha en telefon med trådløst rør, høyttaler mulighet.

Spørs om ikke det er digital tlf. Jeg aner ikke. Er da mobil bruker vanligvis.

Håper å få denne bestillingen i boks før nyttår, men kanskje litt optimistisk, får se.

Kommer med tilbakemeldinger om ping tiden er dårlig/god. Satser på god...

Lenke til kommentar

Bredbåndstelefonen vil "spise opp" litt båndbredde fra ADSL linjen din ja, men kun når den faktisk er i bruk. Det er også relativt lite av den totale båndbredden, vel under 100/100kbps opp/ned.

Vil den påvirke onlinespilling? Nei, ikke i nevneverdig grad, men du kan kanskje få et par millisekunder mer i pingtider i værste tilfelle (igjen, kun når telefonen faktiksk er i bruk).

Du kan ikke kontrollere i ruteren hva som blir prioritert, men dersom du kobler ting slik at all trafikken går gjennom telefonadapteret, så har telefonadapteret en funksjon som gjør at det alltid vil reservere båndbredde til telefonen når den er i bruk. Slik unngår du at telefonen hakker om du bruker linjen mye (f.eks. bittorrent).

Generellt set trenger du ikek være redd for at bredbåndstelefonen kommer til å påvirke det andre du bruker linjen til. Den bruker kun linjen når den faktisk er i bruk, og når den er det så bruekr den fremdeles så liten del at det skal mye til for at du merker noen forksjell i værken båndbredde eller responstider.

Du bruker helt vanlig analog telefon på NGT sin bredbåndstelefoni løsning. Signalet blir konvertert fra analog til digital i adapteret, så det betyr med andre ord at alle telefoner som ville fungert på et vanlig analogt telefonuttak vil fungere der. Det fungerer ikke å bruke ISDN eller andre standarder av telefoner.

Håper det klarte opp i der du lurte på :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

En ting til.

Når det gjelder hustlf etc. Det er jo ikke montert fast kontakt inne i leiligheten her, men ligger ledning løst utenfor stuen. Husvert sier dette er en egen ledning som går til sentralen som har vært hustlf på. Og den har vært lagt inn i leiligheten i ett uttak, uttaket er ikke synlig i leiligheten, får vite mer om det i morra.

Uansett, nå når jeg bestilte så har jeg jeg opplyst om at det ikke er fast tlf her, så kommer montøren da til å legge den tlf ledningen inn i leiligheten,

eller forholder han/henne seg KUN til vanlig tlf uttak i leiligheten?

Lenke til kommentar
Montøren kommer nok til å legge inn den kabelen du nevnte og sette opp et RJ45 uttak.  Du kobler så bare routermodemet fra NGT rett i den kontakten.

Du slipper splitter siden du ikke skal ha fasttelefon.

7511746[/snapback]

Beklager at jeg dobbeltsjekker, og tusen takk for svar, men er du heeelt sikker?

Altså, Telefon ledning ligger løst montert på utsiden av stuen til min leilighet.

Det er ikke noe telefon uttak inne i leiligheten min. Men ifølge husverten min har tidligere leieboere hatt det.

Dette er altså ikke noe problem å bare ta den ledningen som ligger 'stripset' inn til huset, legge den inn i leiligheten, via vindu eller bore ett hull eller finne tidligere hull inntil leilighet osv, og så koble på rj45 uttaket, osv osv ?

Ingen problem?

Jeg vil bare så sikker som overhodet mulig... Har venta leeeeeeeeeeeeeeenge på mitt eget internett, og nå ser det endelig ut som marerittet/helvete er løst.

Virker som husverten min tror han kan ta inn telefonledningen selv og sette på kontakt, ikke vet jeg.

Iallefall er jeg ikke interessert i å ha den telefonkontakten uansett siden jeg ikke skal benytte meg av det.

Jeg skal jo dog ha bredbånds/ip telefoni, men dette benytter vel ikke vanlig telefon uttak?

Igjen, takker for alle svar. Det hjelper på nervene! ;)

Lenke til kommentar
Har ngt sin adsl2 og  iptelfoni fra telio.

Hos meg vist jeg bruker linja kraftig så går det ut over iptelfon ja.Det starter  å hakke i samtalen osv.Så er vel noen minus dette også.

7512783[/snapback]

Har sett veldig mange Telio adaptere som kjører 10 Mbps halv-duplex, også med datamaskiner koblet på bak adapteret, alt går til helvette da. Har du sjekket at du ikke har et slikt adapter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...