Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke ulovelig å nyte alkohol hvis man er under 18?

Plomma2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kom til å tenke når jeg leste en tråd nå nettopp "Er det ikke ulovelig for folk under 18 å drikke?"

Jeg henta frem lovsamlinga og begynte å bla, men jeg fant ingen lover som sier noe om det. I alkoholloven står det at det er ulovelig å selge til (§ 1-5) og kjøpe for (§ 8-8) personer under 18. I straffeloven fant jeg ingenting.

Er det i det hele tatt forbudt?

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan var detta igjen? Hmm. Hvis jeg ikke husker feil, så er det salget av alkoholinnholdige drikker som er ulovlig, også å bruke det, men du har lov å ha det i kroppen. Det samme gjelder hasj o.l. Salg er ulovlig, men det er lov å være beruset på det hvis du tilfeldigvis fant det :D

Lenke til kommentar
Det stemmer. Det er forbudt å selge eller gi alkohol til mindreårige, men det er ikke forbudt for den mindreårige å drikke alkohol. Hvis en mindreårig er beruset har det med andre ord skjedd et lovbrudd, med mindre vedkommende tilfeldigvis fant varene.

7499968[/snapback]

Men hvis en mindreårig finner varene er det jo også begått et lovbrudd av den personen som gjorde dem tilgjengelige...

Lenke til kommentar
eneste jeg finner som kan være relevant er:

Alkoholloven §1.5

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

7499784[/snapback]

Trykkfeil? Hvis ikke, kan det "tolkes" som at det er greit med skjenking såsant alkoholinnhold er høyere enn 22 volumprosent. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvordan var detta igjen? Hmm. Hvis jeg ikke husker feil, så er det salget av alkoholinnholdige drikker som er ulovlig, også å bruke det, men du har lov å ha det i kroppen. Det samme gjelder hasj o.l. Salg er ulovlig, men det er lov å være beruset på det hvis du tilfeldigvis fant det :D

7499874[/snapback]

Du kan bli bøtelagt hvis purken finner spor av hasj i kroppen din, eller?

Lenke til kommentar

Alkoholloven §1.5

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

7499784[/snapback]

Trykkfeil? Hvis ikke, kan det "tolkes" som at det er greit med skjenking såsant alkoholinnhold er høyere enn 22 volumprosent. :dontgetit:

7502441[/snapback]

Hehe. Mangler litt lovtekst. ;)

"Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år."

Edit: Det er sjelden trykkfeil i loven....[dotdot x 100]..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alkoholloven §1.5

7499784[/snapback]

7502441[/snapback]

håper da det er en trykkfeil... Hvis ikke kunne man begynt og lure på hva som foregår i hodene til politikerene...

ser for meg følgende scenario:

En ung gutt sjangler nedover en gate og blir stoppet av politiet, De spør etter ID og ser at gutten er under 18 år, De spør hvordan han fikk tak i alkoholen og gutten svarer

"jeg fant det". Politiet ser da på flaska og ser det er sprit. Politiet skjønner at de ikke kan gjøre noe og lar gutten gå videre, og ønsker han en fortsatt god kveld...

EDIT: weee :w00t: innlegg nummer 400...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det stemmer. Det er forbudt å selge eller gi alkohol til mindreårige, men det er ikke forbudt for den mindreårige å drikke alkohol. Hvis en mindreårig er beruset har det med andre ord skjedd et lovbrudd, med mindre vedkommende tilfeldigvis fant varene.

7499968[/snapback]

Men hvis en mindreårig finner varene er det jo også begått et lovbrudd av den personen som gjorde dem tilgjengelige...

7501952[/snapback]

Nja, ikke uten videre. For at en person skal kunne straffes må det finnes et forsett. Dersom jeg klarer å glemme en rimi-pose med en sixpack øl i byen kan jeg neppe straffes for å ha sjenket mindreårige. Jeg glemte jo ikke igjen posen med vilje og det var heller ikke min intensjon at varene skulle gjøres tilgjengelige for mindreårige. Jeg har ikke handlet med forsett og kan derfor ikke straffes.

Dersom jeg satte igjen sixpacken med vilje og hadde avtalt med noen mindreårige at de skulle hente varene, stiller saken seg selvsagt annerledes.

Lenke til kommentar

"ser for meg følgende scenario:

En ung gutt sjangler nedover en gate og blir stoppet av politiet, De spør etter ID og ser at gutten er under 18 år, De spør hvordan han fikk tak i alkoholen og gutten svarer

"jeg fant det". Politiet ser da på flaska og ser det er sprit. Politiet skjønner at de ikke kan gjøre noe og lar gutten gå videre, og ønsker han en fortsatt god kveld..."

Siden jeg er heldig å jobbe med noe av den problemstillingen, så tilsier erfaringen at Politiet ringer Barnevernsvakten.

Og da blir det Barnevernsvakten som tar saken videre.

Til og med fyllte 18 år kan en blit tatt hånd om av Barnevernet.

Heldigvis, sier jeg. Hadde Dere sett hvor mange fylle 12-17 åringer som ble / blir "brukt" på feil måte så :roll:

Kos Dere i trygge omgivelser, OG ikke stol på kompisen sine drikkevarer. :nei:

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar
Nja, ikke uten videre. For at en person skal kunne straffes må det finnes et forsett. Dersom jeg klarer å glemme en rimi-pose med en sixpack øl i byen kan jeg neppe straffes for å ha sjenket mindreårige. Jeg glemte jo ikke igjen posen med vilje og det var heller ikke min intensjon at varene skulle gjøres tilgjengelige for mindreårige. Jeg har ikke handlet med forsett og kan derfor ikke straffes.

Dersom jeg satte igjen sixpacken med vilje og hadde avtalt med noen mindreårige at de skulle hente varene, stiller saken seg selvsagt annerledes.

7506497[/snapback]

Meget sikker (Men ikke 100%) på at også dette er lovregulert, i form av at noe du "finner" er kvalifisert som hittegods og skal leveres. På den måten er noen nødt til å ha begått et lovbrudd om mindreårige er beruset - nettop fordi de ikke skal være det.

Edit: Ref.

§ 1. Hittegods er lausøyre som har kome bort for innehavaren utan at han ville det, og som nokon har funne og teke hand um. Ville dyr eller andre pelsdyr enn mink som har rømt og sidan vert attfanga eller eventuelt drepne etter tiltak av andre enn eigaren, vert rekna for hittegods.

§ 2. Veit finnaren kven det er som eig godset eller får han greie på det, skal han straks gjeva godset attende eller gjeva eigaren rådvelde over det.

Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Det er nok sikkert med alkohol som med for eksempel våpen? Man kan jo ikke bare "glemme" en hagle med patroner på en benk i parken?? Det ville jo vært ganske uansvarlig, og det ville det også vært å "glemme" igjen ei flaske med alkoholholdig drikk, da det ikke er for hvem som helst å skulle finne noe slikt.. Ta vare på ting som kan misbrukes, det tror jeg. Finnes sikkert en hjemmel for det og.

Og forresten, noen skrev noe om hasj, og det er altså slik at det er ulovlig å ha brukt hasj og andre narkotiske stoffer, uavhengig om du har kjøpt det, laget det, eller funnet det. Alkohol over 60 % kommer vel også under denne narkotikaloven. Har ikke sett lovens ordlyd på dette, men vet men ganske stor sikkerhet at den finnes.

Lenke til kommentar
Og forresten, noen skrev noe om hasj, og det er altså slik at det er ulovlig å ha brukt hasj og andre narkotiske stoffer, uavhengig om du har kjøpt det, laget det, eller funnet det. Alkohol over 60 % kommer vel også under denne narkotikaloven. Har ikke sett lovens ordlyd på dette, men vet men ganske stor sikkerhet at den finnes.

7537344[/snapback]

Jeg tror du tenker på Legemiddelloven §§24, 1. ledd og 31, 2. ledd;

Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika m.v. (...)
Besittelse og bruk av narkotika m.v., jfr. § 24, første ledd, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...2.html&emne=*&&

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...