Gå til innhold

Problemer med hdd-hastighet

BoleBjorn

Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål/problem her. Jeg har hatt pcen min over en lengre tid og har satt i mer og mer harddisk. Nylig prøvde jeg et annet hovedkort, men da jeg fant ut at det nye kortet ikke var verdt slitet, så byttet jeg tilbake. Jeg hadde litt problemet med å finne alle drivere og lignende, da denne situasjonen selvsagt førte med seg både en og to formateringer. Dette er nå løst, men ut i lyset kom et nytt problem: Harddiskene har begynt å jobbe uhorvelig sent. F. eks. når jeg "hasher" i programmet DC++ (lager index av filene) så jobber ikke systemet med mer enn 1 mb/s. Å kopiere filer fra disk til disk tar også en uendelig tid. Før jeg byttet kort frem og tilbake gikk alt smertefritt, nå tør jeg ikke en gang åpne program som utfører flere operasjoner på en disk samtidig, da dette medfører høy latency... Noen kjennskap til dette?

Bjørn

PS: Har prøvd defragmentering, til liten nytte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om overføringsmodus på IDE-kanalene står til PIO. Gå inn i enhetsbehandling og velg "IDE ATA/ATAPI-kontrollere" - "Primær IDE-kanal" - "Avanserte Innstillinger". Overføringsmodus bør stå til "DMA hvis tilgjengelig".

Hva står "Gjeldende overføringsmodus" til hos deg?

Og har du lagt inn driverne til chipset/IDE/USB etc fra hovedkortprodusenten?

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Sjekk om overføringsmodus på IDE-kanalene står til PIO. Gå inn i enhetsbehandling og velg "IDE ATA/ATAPI-kontrollere" - "Primær IDE-kanal" - "Avanserte Innstillinger". Overføringsmodus bør stå til "DMA hvis tilgjengelig".

Hva står "Gjeldende overføringsmodus" til hos deg?

Og har du lagt inn driverne til chipset/IDE/USB etc fra hovedkortprodusenten?

7498835[/snapback]

Dette er den modusen som alle mine IDE-kanaler allerede er innstilt på.

Jeg har også nå lastet ned driverne for chipset/ide/usb og lignende, men er litt usikker på hvor jeg skal extracte .zip-arkivet. Skal det bare rett inn i system32, eller skal det i driver-mappa? Eller en helt annen plass?

Lenke til kommentar
Du skal kjøre installeren. Du skal ikke kopiere inn enkeltfiler.

7503270[/snapback]

Vel, det er jo det som er problemet, det er ikke noen install-fil... Så hva gjør jeg da? Har lastet driveren fra Fujitsu-Siemens supportside for akkurat min pc, så tror nok det er rett release. :hmm:

Lenke til kommentar
Du skal kjøre installeren. Du skal ikke kopiere inn enkeltfiler.

7503270[/snapback]

Vel, det er jo det som er problemet, det er ikke noen install-fil... Så hva gjør jeg da? Har lastet driveren fra Fujitsu-Siemens supportside for akkurat min pc, så tror nok det er rett release. :hmm:

7503866[/snapback]

Søk på harddisk etter filer med samme/lignende navn, og da vet du hvor du skal legge de nye filene :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...