Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvor finner jeg elektronikksett (leketøy)

Anbefalte innlegg

Hei! Har lyst å kjøpe et elektronikksett til en 14-åring (julegave), som tenker på å gå elektro på videregående. Tenker på et slikt sett der man kan koble sammen litt komponenter og lage forskjellige greier. Helst noe med en innføring som er forståelig for 14-åringer.

Hva heter dette (har ikke funnet stort ved å søke på elektronikksett), og hvor får jeg tak i det? Hva kan det koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektronikk er et svært bredt fagområde, så om jeg treffer det du jakter på er nå ikke sikkert, men hva med dette:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383023

eller så er du kanskje på jakt etter noe mer elektro-mekanisk med motor o.l.? http://www.velleman-kit.com/ot/se/product/list/?id=366970 har jo noe slikt også.

Vet at en fikk kjøpt noe elektro saker på lekebutikker før (sett hvor en selv lagde el. motorer o.l.), men kan ikke huske å ha sett det siden midten av 90-tallet eller tidligere. vet ikke om slikt finnes enda...

Trur nok et slikt bygge sett faller i smak (jeg syntes i alle fall det på den alderen ), men ikke alle er like lærerike, om det er det du er på jakt etter. Men så er det også veldig mye en 14 åring fremdeles ikke har lært enda som gjør at det meste innen elektronikk kan være vanskelig å forstå fult ut. Ville satsa på et ikke for vanskelig byggesett, ala noe av det nevt over..

Lenke til kommentar

Takk for tips :) Er ute etter noe en kan lære litt av, gjerne med et hefte/bok på norsk som forklarer (gjerne kvalitativt) hvordan ting fungerer. De settene fra Clas og Velleman antar jeg er mer for folk som vet hva de skal bygge og hvordan, men trenger komponenter?

Det settet som ble solgt i leketøysbutikker hørtes jo perfekt ut - men er de ute av produksjon? :(

Lenke til kommentar

Da jeg var yngre hadde jeg noen elektronikksett fra Phillips. Der var en et hoved-kit som bestod av en boks med et panel, samt en del basic komponenter. Oppå boksen kunne man koble forskjellige kretser v.h.a. hurtigkoblende fjærer, altså ingen lodding involvert. På panelet på boksen var det potmetere, lys, brytere, strømforsyning o.s.v. Jeg hadde også en del tilleggs-kit, med digitale kretser, høyttaler, LED-displays, osv. Fulgte med koblingsskjemaer og utførlig bruksanvisning på norsk. Jeg lærte utrolig mye av dette.

Dessverre tror jeg ikke at dette lenger er å få kjøpt. Forøvring ville jeg tatt en kikk på "basic stamp" modulene fra Parallax, dette heller jo mer over på mikrokontroller-siden, men de er designet for nybegynnere. Her får man også kjøpt masse tilleggsutstyr, som sensorer, motorer, osv. Jeg vil tro det er vel så lærerrikt, selv om det meste av info da vil være på engelsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forøvring ville jeg tatt en kikk på "basic stamp" modulene  fra Parallax, dette heller jo mer over på mikrokontroller-siden, men de er designet for nybegynnere. Her får man også kjøpt masse tilleggsutstyr, som sensorer, motorer, osv. Jeg vil tro det er vel så lærerrikt, selv om det meste av info da vil være på engelsk.

7499125[/snapback]

Drev og lekte med Sumobotene fra Parallax på skolen, utrolig moro å få dem til å fungere, anbefaler dem på det sterkeste til alle som har lyst til å lære seg litt enkel programmering av mikrokontrollere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det ble et sett på Clas! Loddebolt, stativ og to kretser fulgte med. Dessverre tror jeg ikke det var noe utfyllende "lærehefte" med, kun kretskjemaer. Jeg får gjøre mitt beste og prøve å prakke på ham noen lover og likninger :)

7501194[/snapback]

det settet var det som startet min elektronikk interesse for fullt, egentlig et helt genial sett, alt du trenger følger med.

Men du har rett som du sier, det settet mangler et hefte hvor det virkemåten står forklart. Men jeg tror han hadde satt mer pris på at du hadde forklart virkemåte og sånt.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Hei hei.

De lærer beklageligvis lite elektronikk på skolen nå, blir mer og mer data....

Så om man skal bli god er det absolutt lurt å skape interesse for faget, og drive med litt mekking og eksperimenter på egen hånd.

Noe helt basic man kan starte med er et slikt sett, som går en del på elektromekanikk:

http://www.clasohlson.com/no/Alga-Science-Experiment-101/34-6900

Dette minner om et gammelt sett jeg fikk i barndommen som het "Den lille elektrotekniker" og var veldig kjekt for meg som hadde stor interesse for slikt. 

post-32547-0-30509300-1449128763_thumb.jpg

Finner flere i samme gaten om man søker litt rundt....

http://www.sunneleker.no/bygg-og-konstruksjon-flere-kategorier/elektronikkbyggesett-c-322-1.aspx

Eksempel på noe litt mer avansert er slikt som dette fra Ebay, har ikke funnet noen nye slike i farten.

http://www.ebay.com/itm/MAXITRONIX-300-In-1-Electronic-Lab-Educational-Electronic-kit/151883415068?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D74f23d666c994e12a389930ebb292fc6%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D272059205628

Hadde selv et lignende sett som dette, ligger fortsatt i kjelleren. Hadde mye morro med det, greide å lage en liten støysender slik at jeg kunne snakke og spille musikk til alle andre sine radioer i blokka!  :D

Så kan man gjerne når man kan litt mer gå over til slike eksperimentkort, der man selv setter ned komponenter og ledninger mellom. Eksempelvis et lite ferdig sett som dette:

https://www.elfadistrelec.no/no/startsett-for-opplaering-gjor-det-selv-sett-velleman-edu01/p/18500069?q=*&filter_Category3=Digitale+kretser%2F+utviklingsverkt%EF%BF%BD&filter_Category3=Digitale+kretser%2F+utviklingsverkt%C3%B8y&filter_Category5=Byggesett&filter_Category4=Utvidelseskort%2Fsett&filter_Buyable=1&page=10&origPageSize=50&simi=99.5

Man kan også kjøpe bare selve koblingsbrettet i ulike størrelser, og så kjøpe diverse rimelige komponentsett på f.eks. Ebay med diverse motstander, transistorer, dioder, LED's osv. Da kan man finne enkle ting på nettet eller kjøpe bøker med eksempler på byggeprosjekt man selv kan sette opp på brettet.

Et lite multimeter er kjekt å ha for å måle litt på det man lager, bare være obs på at de rimeligste typene ikke er veldig sikre for å bruke på nettspenning og slikt. Men funker fint til å måle på de elektronikk greiene man kobler opp.

Om interessen blir bra kan man jo videre investere i en brukbar loddestasjon, og gå skrittet videre med byggesett på kretskort.

Ellers er det viktig å forstå det helt grunnleggende med strøm, spenning og motstand, vite forskjellen på kortslutning og brudd i en krets samt Ohm's lov  :wee:

Håper det var til litt hjelp. Bare å spørre om det er noe, jeg jobber selv med elektronikk og fungerer også som sensor i elektronikk-fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...