Lars-Erik Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Har en disk i ekstern USB-boks som jeg skal formaterte FAT32 partisjoner som er større enn 32GB på. Dette går IKKE fra XP (max 32GB). Jeg vet det går fra andre program (f.eks. Ranish) men de startes jo fra boot-floppy eller CD, og da ser den ikke USB-disken. Hvordan gjør jeg dette da? Finnes det noe som kjører fra Windows XP? Eller må jeg sette disken i maskinen (på SATA kontrolleren på hovedkortet) og så boote fra en CD og formatere den, og så flytte den ut i den eksterne boksen igjen (innbærer at jeg må kople fra den SATA disken jeg har i maksinen i mellomtiden)? Og vil det gå når SATA kontrolleren i PCen trenger egne drivere i XP (vil den virke når Ranish booter fra CD likevel, har BIOSen på den noen "minimale" drivere :-) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg vil tro det som funker best her er å kjøre en linux-distro type live-CD og kjøre formatteringa derfra. Hvilken distro som egner seg best til dette er jeg usikker på. Du kan finne en liste over forskjellige distroer her. Knoppix tror jeg burde fungere fint til formålet. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Fant et program som heter "fat32format.exe" på nettet. Det gjorde susen. Det sjekker ikke etter "bad sectors", men man kan kjøre "chkdsk" etterpå. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Litt sent ute da, men kan jo nevne SwissKnife. http://www.compuapps.com/download/Swissknife/swissknife.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå