IRRupt Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei Da vi pusset opp leiligheten for et års tid siden laget jeg meg et eget skap hvor PC, router, nettverks-hdd o.l er plassert. Alle kabler er trukket gjennom veggen til stua hvor skjerm, tastatur etc befinner seg. Dette skapet er "innfelt" i veggen og eneste tilgang til kald luft er i front på kabinettet med døren oppe. Det jeg lurer på om skissen nedenfor vil bidra til å kjøle ned min pc mere effektivt? Det som er viktig er at kald luft og varm luft må inn/ut av fronten av kabinettet. Noen som har gode erfaringer med air ducts? Eksistere det noen webshop som selger ferdige air duct? Setter pris på tilbakemelding! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Her har du en slange for tilkobling av vifte i begge ender Lenke til kommentar
IRRupt Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Her har du en slange for tilkobling av vifte i begge ender 7495781[/snapback] Takker! Et kit er bestilt Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har en pc med rør på cpu som går ut av kabinettet , skal ikke den varme luften UT fra cpu siden dette røret er her(viften står oppå cpu) og ikke ta kald luft INN? Vet ikke helt,men mener min blåser den varme luften UT... Er iallefall dette prinsippet på biler med air ducts på panser, å få varmluft ut men ikke å ta inn kald luft som mange tror.. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har en pc med rør på cpu som går ut av kabinettet , skal ikke den varme luften UT fra cpu siden dette røret er her(viften står oppå cpu) og ikke ta kald luft INN? Vet ikke helt,men mener min blåser den varme luften UT... Er iallefall dette prinsippet på biler med air ducts på panser, å få varmluft ut men ikke å ta inn kald luft som mange tror.. 7507865[/snapback] Hvis du skal få varm luft (eller noen som helst slags luft for den saks skyld) ut må det nødvendigvis komme luft inn et annet sted, fortrinnsvis luft som er kaldere enn den som kommer ut. Hvis ikke ville det jo bli vakum inne i kabinettet. Lenke til kommentar
IRRupt Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har en pc med rør på cpu som går ut av kabinettet , skal ikke den varme luften UT fra cpu siden dette røret er her(viften står oppå cpu) og ikke ta kald luft INN? Vet ikke helt,men mener min blåser den varme luften UT... Er iallefall dette prinsippet på biler med air ducts på panser, å få varmluft ut men ikke å ta inn kald luft som mange tror.. 7507865[/snapback] Skjønner tankegangen din. Men jeg har oppfattet det slik at det er bedre hvis all varm luft blåses ut av toppen (varm luft stiger), og blir "erstattes" med kald luft fra nederst i fronten. Noen som kan anbefale noen 120mm og 80mm vifter som er stillegånde? Mvh IRRupt Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Kald luft skal direkte på cpu, varm luft kommer seg ut. Det med at den varme luften skal ut forover på panseret på bilen er så ulogisk at jeg våger å kalle det for ren BS. Dell benytter seg av en kabinettvifte som trekker luften over kjøleribben og ut av kabinettet på sine maskiner. De er de eneste jeg vet om... BTX-standarden er slik at man henter kald luft fra utenfor kabinettet og blåser dette RETT på CPU. Ikke andre veien. Dette gir jo absolutt den beste kjølingen. Det er jo CPU som trenger mest kjøling da det er den komponenten som utvikler mest varme på minst areale i maskinen. Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 HW.no's test av vifter konkluderte med at alle vifter av lik størrelse lager mer eller mindre like mye støy på samme turtall, så finn en vifte med passe turtall eller kjøp viftestyring så du kan regulere selv hvor mye kjøling du trenger. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Kald luft skal direkte på cpu, varm luft kommer seg ut. Det med at den varme luften skal ut forover på panseret på bilen er så ulogisk at jeg våger å kalle det for ren BS. Dell benytter seg av en kabinettvifte som trekker luften over kjøleribben og ut av kabinettet på sine maskiner. De er de eneste jeg vet om... BTX-standarden er slik at man henter kald luft fra utenfor kabinettet og blåser dette RETT på CPU. Ikke andre veien. Dette gir jo absolutt den beste kjølingen. Det er jo CPU som trenger mest kjøling da det er den komponenten som utvikler mest varme på minst areale i maskinen. 7511139[/snapback] Den varme luften fra panseret går UT bakover,mens man kjører FRAMOVER, men disse rillene skal ikke ta kald luft INN fra motgående luft men slippe den varme luften ut BAKOVER fra motorrommet. du rygger vel ikke en bil rundtom gjør man vel.. Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Jeg har en pc med rør på cpu som går ut av kabinettet , skal ikke den varme luften UT fra cpu siden dette røret er her(viften står oppå cpu) og ikke ta kald luft INN? Vet ikke helt,men mener min blåser den varme luften UT... Er iallefall dette prinsippet på biler med air ducts på panser, å få varmluft ut men ikke å ta inn kald luft som mange tror.. 7507865[/snapback] joda, men en bil skuffler jo kald luft inn I front(og litt nedenfra) som en hjullaster når du kjører Og den er somregel vannkjølt Ang. Vifter, ta en titt på microplex.no for dette også, lavere dB er lavere støy, Papst er gode vifter somregel Endret 16. desember 2006 av johskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå