Reime Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (Bilder og tekst hentet fra DENSO Norge) hva er internett siden til denso norge? det er ikkje www.denso.no hvertfal.... hvet ikkje om dette paser under bilteknisk men det var i Rebel Rider sitt inlegg i bilteknisk dette stod og eg trenge sykt siå te der han fant all den gode infoen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Kan vi få noe bedre topic? Ikke så lett å vite hva du sikter til... Lenke til kommentar
Reime Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Kan vi få noe bedre topic? Ikke så lett å vite hva du sikter til... Specs: 3S-FE *Innsprøytning : EFI /m MAP(86-88mod) /MFS (89-90mod) *Antall cyl : 4 på rekke *Motorvolum : 2000ccm *Ant ventiler : 16 DOHC *Effekt : 128/121hk @ 5600rpm 94kw/89kw *Moment : 180/176nm @ 4400rpm *Max turtall : 6000rpm *Plugger "128hk" : Q20R-U11 / IQ20 / VQ20 (Normal/Iridium Power/Longlife)*DENSO* *Plugger "121hk" : Q16R-U11 / IQ16 / VQ16 (Normal/Iridium Power/Longlife) *Plugg gap : 1,1mm (Varmere plugger vist du småkjører mye) *Forbruk By :0,89 *Forbruk 90km/t :0,66 EFI Systemet Nb! Ilustrasjonen viser MFS/m Lambda utgaven av 3S-FE EFI systemet er nesten helt sensorbasert bortsett fra Trottle sensoren og MFS sensoren (på senere 3S-FE). EFI består av 3 hovedsystemer ESA (Electronic Spark Advance) EFI systemet regulerer fortenningen ved å overvåke forskjellige sensorer og på grunnlag av det, justere fortenning og tenningstidspunt. ISC (Idle Speed Control) EFI systemet regulerer tomgangen ved hjelp av ISC valve, som brukes til å kompensere for økt belasting ved tomgang feks, varmetråder og andre belastninger som kan senke tomgangsturtallet på motoren. EGR (Exhaust Gas Resirculation) EFI systemet regulerer EGR ved hjelp av en EGR valve som bestemmer når EGR skal benyttes Det en trenger for å diagnosere motoren er: * Multimeter * Flatskrujern * 4cm Ledningstump med en tynn flatsko i hver ende * Pluggindex lengre ned i artikkelen * Toyota 3S-XX orginal pluggnøkkel Med disse enkle tingene kan du finne 80% av feilene som kan oppstå i motoren (det meste kan måles med multimeter) Forberedelse: * Motoren skal ha normal arbeidstemperatur * Kontroller at batterispenningen er over 11volt * Kontroller at gasspjeldet er helt lukket * kontroller at girspaken står i fri * Alt av elektrisk utstyr skal være avslått (ink AC) Hvordan får adgang til feilkodene: * Feilkodene vises i hovedinstrumentpaneler og leses av som "morse kode" * Kortslutt terminal TE1 og E1 på diagnosepanelet i motoren (se etter et plastlokk som det står "DIAGNOSE" på) * Slå på tenninga (Stilling ON på tenningsnøkkelen) * Hver feilkode består av 2 grupper av et eller flere blink. Hvist det er flersiffret feilkoder så oppstår det en pause på 1,5 sek for å avskille første og andre siffer. * Eks: To 0,5 sek blink - en pause på 1,5 sek - et blink på 0,5 sek = Feilkode 21 * Feilkodene gjentas 4,5 sek etter siste feilkode(ne) * Tell antall blink fra feilkontrollampen. Noter feilkoden. se i tabellen nedefor for diagnose. 3S-FE /M MFS sensor, Lambda og Kat (89-90mod 121hk) 1111111 : Ingen feil oppdaget 11 : ECU - strømmforsyning 12 : Turtallsensor - Signal under 1500rpm 13 : Turtallsensor - Signal over 1500rpm 14 : Tenningsignal 21 : Lambda - sensor 22 : Kjølevann - temp sensor 24 : Innsugs-temp føler 25 : For mager blanding 26 : For fet blanding 31 : MFS - sensor 32 : MFS - sensor 41 : Gasspjeldvinkelsensor 42 : Hastighets - sensor 43 : Startmotor - signal 51 : Kontakt for lukket gass spjeld - signal 3S-FE /M MAP Sensor uten lambda og Kat (86-88mod 128hk) 1 : Ingen feil oppdaget 2 : MAP sensor 3 : Tenningsmodul (igniter) 4 : Kjølevann - temp sensor 6 : Turtalsensor - signal 7 : Kontakt for lukket gass spjeld - signal 8 : Innsug - temp sensor 9 : Hastighets - sensor 10 : Startmotor - signal 11 : Kontakt for lukket gass spjeld, aircondition kontakt, parkering/nøytalkontakt(Automatgir) - signal Sletting av feilkoder * Slå av tenningen * Ta ut sikringen for EFI systemet (innsprøytningen) i minst 30sek * Sett tilbake sikringen igjen, feilkodene kan også slettes ved å ta vekk jord polen på batteriet. NB: Hvor lenge sikringen må være ute er avhengig av temperaturen, des lavere temperaturen er, des lengre må sikrigen være utefør den monteres igjen Advarset!: Hvist jordpolen på batteriet kobles av for sletting av feilkodene kan dette resultere i at elektroniske enheter slik som radio/klokke mister instillingene Tennpluggen En tennplugg består av: 1. Isolator 2. Kobber-glass-tetning 3. Senter elektrode 4. Jordelektrode Riktig montering av tennplugger Dessverre er feil tilstramming det største problemet med plugger. For løs tilstramming vil medføre vibrasjoner og pluggen kan løsne helt. (skytes ut) Selv erfarne mekanikere strammer for hardt til. Mange strammer til pakningskiven er presset helt sammen. Det er altfor stramt. Hva skjer når pluggen er hardt tilstrammet? Metallhuset strekkes og isolatoren løsner innvendig. Varmeledningen kuttes og isolatorpluggen overhetes. Lekkasje kan oppstå med alvorlig motorskade som resultat. Dette gjeller spesielt 3S-FE motoren da pluggene sitter langt nede i blokka og at pluggene derfor ikke kan inspiseres på vanlig måte. Forklaring av Varmeverdien på tennplugger Varmen som skapes i forbrenningskammeret blir ledet gjennom pluggen til fri luft. Bildet viser at mesteparten av varmen (58%) ledes bort via isolatortuppen til motorblokken.. Bildet viser også at 20% av varmen blir absorbert av frisk luft/bensin-blanding som tilføres forbrenningskammeret. Dette fordi isolatortuppen stikker ca.2mm inn i forbrenningskammeret. Ved lavt turtall er ikke luftstrømmen så kraftig og kjølingen så sterk, men ved økt turtall endres dette. Det betyr at dersom isolatortuppen føres lenger inn motoren vil kjøleeffekten stige til over 20% og operasjonsområdet økes.Tennpluggen blir varmere ved tomgang og kaldere ved høyt turtall. Hvor lett varmen kan ledes bort fra forbrenningskammeret til sylinderhodet avgjøres blant annet av lengden på isolatortuppen. Dette blir indikert ved hjelp av en varmegrad-skala. Bildet viser til venstre en "varm" plugg som har en lang isolatortupp. Dette betyr at veien som varmen må ledes bort på er lang og området som utsettes for varme er stort. Resultatet er at isolatortuppen blir lett varm. Til høyre er en "kald" tennplugg med en kort isolatortupp med kort varneledningdvei og lite område som utsettes for varme. Isolatortuppen blir tilsvarende kaldere. Dersom du setter disse pluggene i samme motor vil isolatortuppen i den varme pluggen bli mye varmere enn i den kalde. Den venstre "varme" tennpluggen er en typisk gressklipperplugg, mens den "kalde" er en racing type. Tuppen på isolatoren bør holde en temperatur på mellom 400° and 900°C. Ved denne temperaturen er pluggen selvrensende. Dersom temperaruen faller under 400°C, vil karbonaleiringer dannes og fusking vil forekomme. Hvis temperaturen går over 900°C, vil tuppen starte å gløde, noe som kan føre til at drivstoffblandingen antennes før det dannes gnist med feiltenning/motorhavari som resultat. Diagnose av Pluggene Pluggene forteller mye om tilstanden til en motor og riktige plugger med rett varmeverdi er veldig viktig for rett forbrenning og for å motvirke sotdannelse og i værste fall motorhavari. 3S-FE motoren får lett tenningsbank pga feile/dårlige plugger da motoren justerer bensin/luft etter behov, den kjøre på "magermodus" ved lav belastning og krever derfor mye av pluggene i forhold til andre motorer som ikke har "magermodus" (Bilder og tekst hentet fra DENSO Norge) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Var det bildene som du savner? skal fikse det i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå