SemikolonP Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 I morra er det matteprøve, og i den skal vi ha litt grafer, som jeg ikke skjønner noe av. Fikk tatt bilde av det læreren skrev på tavla, men skjønner uansett ikke noe. Noen som kan hjelpe meg litt? Håper på raskt svar og takker på forhånd. En oppgave jeg sitter fast på: y=2x-1y=x-1 Sorry for at det ser litt uoversiktelig ut, men jeg må stikke nå. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Skal ha matteprøve i morgen selv jeg. 1MX Lenke til kommentar
adyton Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 En graf viser bare løningene av likningen. Ser du lang x-aksen og setter inn for den verdien du vi ha, får du svaret ved å se på verdien y aksen.. altså y = 5x-5, setter inn for x = 1 og du får y=0. setter inn x = 0 og du får y = -5 osv. Siden dette er en lineær likning.. ikke noe x^2, men bare x, kan du tegne inn 2 punkter i koordinatsystemet ditt, og trekke en rett strek gjennom. Som i eksempelet over. Ser du der x=1 er y=0. Koordinat(1,0) for x=0 y=-5 gir (0,-5). Ikke dumt å regne et punkt til, for å sjekke at det koordinatet du får da virkelig havner på grafen din. På den oppgaven du sitter fast på, kan du tegne opp begge grafene for likningene i det samme koordinatsystemet. Og du ser at de krysser i et punkt. Du kan lese ut av koordinatsystemet hvor dette punktet er. Eller du kan løse likningsettet. Hvis du gjør som lærern din og setter begge likningen lik hverandre. altså: 2x-1 = x-1 og regner ut av x blir.. setter du inn i en av likningene for x og du finner hva y blir. Håper du ble litt klokere. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Håper du ble litt klokere. 7495683[/snapback] Eeehhh.. ikke akkurat. Enten har jeg blitt dårligere i matte, ellers er dette veldig komplisert, ellers så klarer ikke læreren å lære meg noe. Tror det er det første. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Hvis du har et koordinatsystem med x-akse (horisontalt) og y-akse (vertikalt). Ei rett linje har formelen y=ax+b (alltid!). Hvordan tror du linja y=x ser ut? Hva med y=2x? Eller y=2x+2? Endret 13. desember 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå