Gå til innhold

Hvordan slette filer permanent fra harddisken

Anbefalte innlegg

Hei, og god kveld.

Jeg trenger hjelp med å slette filene mine permanent fra pcen min.

Jeg har slettet filene mine fra papirkurven. Men jeg har lest at selvom filene er slettet fra papirkurven, kan man enkelt gjenopprette dem ved hjelp av diverse programmer.

Videre leste jeg om programmer som fjerner filene permanent fra pcen, ved å overskrive dem med forskjellige mønstre og greier. Lasta så ned, og prøvde meg med noen programmer, men skjønte ingenting av dem.

Det jeg lurer på er: blir filene mine slettet PERMANENT om jeg gjenoppretter pcen(velger å tilbakestille pcen slik den ble levert fra fabrikken)??

Hvis ikke, så hva burde jeg gjøre?? eventuelt hvilket program eller metode anbefaler dere?

Takker for svar. :)

--Tittel endret fra CAPS av JohndoeMAKT--

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, og god kveld.

Jeg trenger hjelp med å slette filene mine permanent fra pcen min.

Jeg har slettet filene mine fra papirkurven. Men jeg har lest at selvom filene er slettet fra papirkurven, kan man enkelt gjenopprette dem ved hjelp av diverse programmer.

Videre leste jeg om programmer som fjerner filene permanent fra pcen, ved å overskrive dem med forskjellige mønstre og greier. Lasta så ned, og prøvde meg med noen programmer, men skjønte ingenting av dem.

Det jeg lurer på er: blir filene mine slettet PERMANENT om jeg gjenoppretter pcen(velger å tilbakestille pcen slik den ble levert fra fabrikken)??

Hvis ikke, så hva burde jeg gjøre?? eventuelt hvilket program eller metode anbefaler dere?

Takker for svar.  :)

7494660[/snapback]

Har desverre ikke noe svar. Men jeg har samme problem selv. Skulle gjerne ha fjerna noen ting etter at jeg har sletta dem fra papirkurven.

Et program kalt SecureClean sier det kan gjøre jobben.

http://www.whitecanyon.com/delete-deleted-file.php

Lenke til kommentar

Nei, filene blir ikke slettet permanent selv om du bruker recovery. Å slette absolutt alle spor kan vel kun gjøres ved Degaussing såvidt jeg vet. Dette er derimot teknisk vanskelig og nokså dyrt (Må sende stil IBAS eller kjøpe maskin selv).

Det man derimot pleier å gjøre er å bruke programmer som kan slette dataene og overskrive de igjen flere ganger. Tror det er anbefalt å overskrive dataene 7 ganger elns for at de skal være praktisk talt borte. Kjør et søk på "safe delete" eller "rewrite delete" eller noe.

Edit: Fant følgende program på Wikipedia, gratis og åpen kilde: http://www.heidi.ie/eraser/

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Et program kalt SecureClean sier det kan gjøre jobben.

http://www.whitecanyon.com/delete-deleted-file.php

Hei, takk for svaret. Prøvde ut programmet du linket til, og den ser ut til å gjøre jobben sin, samtidig som den er enkel å bruke.

Har nå slettet c: stasjonen èn gang. Burde jeg repetere sletteprossesen ytterligere 5-6 ganger til for å oppnå fullt resultat??

venter på svar av noen hjelpsomme sjeler :)

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...