Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding under xp innstalasjon!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har til nå kjørt vista rc2 på min pc. For et par dager siden begynet jeg på det jeg trodde skulle bli en enkel konvertering til xp.

Jeg kjørte inn cden, bootet fra den og håpet på å komme inn til menyen hvor du velger hva du skal gjøre. Men så langt kommer jeg ikke.

Etter et par sekunder får jeg en feilmelding.

Unmaountable_boot_volume er feilmeldingen jeg får.

Fant et par andere som hadde vært med på samme mølja, og fordi hjalp det å formatere hele disken. Nå har jeg gjort dette men det hjalp ikke stort.

Har også prøvd utallige komandoer sånn som bootfix, fixmbr.

Det jeg lurer på er om noen har en løsning til problemet mitt? Vil helst slippe å kjøpe ny disk.

Da jeg ikke har tilgang på diskettrom blir freedos fra cdbrukt

Endret av joakim@hortensgutta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ser ut som om du aldri kommer i gang med booting fra XP-CD'en, jeg. Feilmeldingen kan tyde på at PC'en forsøker å boote fra hard disk, men ettersom den er formattert, er det jo ikke mye å hente der ...

Er PC'en satt opp til å boote fra CD?

Alternativt, har PC'en en egen boot-meny som kan aktiveres rett etter oppstart ved å taste F8 eller noe sånt?

Eller bruker du en tredjeparts bootmanager oppi alt dette? (Skjønte ikke helt hvor FreeDOS kom inn i bildet.)

Og - hva slags PC/hovedkort har du?

Lenke til kommentar

Ja pcen booter fra cden, noe jeg har sagt flere ganger.

Jeg får opp "Trykk en tast for å boote fra cd" greine på starten, og jeg får dne blå skjermen hvor xp innstalasjonen gjøres klar med kopiering av noen install filer.

Men midt under dette får jeg feilmeldingen.

Jeg har prøvd flere xp cder og dette har ikke hjulpet noe.

Grunnen til at FreeDos er i bildet er at jeg måtte formatere disken, uten tilgang på disketrom er dette en av de enkleste måten å formatere på. I tillegg er det flere verktøy i dos som skal hjelpe til med å reparere mbren, sånn som fdisk og fix mbr.

Lenke til kommentar
http://support.microsoft.com/kb/297185

|2mmy|

7503406[/snapback]

Når du følger ovennevnte linken og kommer til konsollen, vil jeg anbefale at du prøver i tillegg command ---diskpart---.

(Det er ikke sikkert at det vil fungere på grunn av de andre formaterings verktøy du har brukt.)

Da kommer du rett til partisjoner på disken din og her kan du velge å slette den gjeldende partisjon.

Slik får du kanskje mulighet til å starte på nytt.

Når det gjelder formatering, så den overskriver ikke MBR, den skrives på disken under Partisjonering.

Formatering klargjører disken for X file system.

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til konsollen, det som er problemet.

Det eneste jeg har tilgang på å bruke for å løse problemet er FreeDos

7504022[/snapback]

Siden du kan bruke CDrom, prøve å finne en Disk Editor, slik at du wipe all info på MBR.

Uten Mbr blir disken ikke vanskelig.

Eller laste ned verktøy fra diskprodusenter (seagate, western, osv.) for å fjerne info på disken. Delvis low formatering (det er nok med 512k).

Lenke til kommentar

Bruk fdisk fra FreeDos, slett alle partisjoner, reboot, lag en ny partisjon, reboot. Da burde Xp la seg installere.

Hvis jeg ikke husker mye feil, vil ikke begge MBR-kopiene på disken bli slettet/overskrevet ved å slette partisjonene - det skjer først når man lager en ny partisjon. Problemet kan derfor fremdeles være tilstede etter at man har slettet. Tror også at slike fix-mbr verktøy gjør noe lignende. Derfor reboot og ny partisjon.

Hvis jeg husker feil, så får noen korrigere meg :)

|2mmy|

Lenke til kommentar
Bruk fdisk fra FreeDos, slett alle partisjoner, reboot, lag en ny partisjon, reboot. Da burde Xp la seg installere.

Hvis jeg ikke husker mye feil, vil ikke begge MBR-kopiene på disken bli slettet/overskrevet ved å slette partisjonene - det skjer først når man lager en ny partisjon. Problemet kan derfor fremdeles være tilstede etter at man har slettet. Tror også at slike fix-mbr verktøy gjør noe lignende. Derfor reboot og ny partisjon.

Hvis jeg husker feil, så får noen korrigere meg :)

|2mmy|

7504709[/snapback]

Du har bare 1 stk MBR på disken og 2 stk bootsector per partisjon.

Mbr inneholder i tillegg til koden, partisjons tabell. Partisjons tabell oppdateres etter som vi forandrer partisjoner på disken.

Men disk signature vil ikke forandre seg.

Om vi fjerner MBR totalt vil bootsectorene, og ellers alle data være intakt.

Bootsector vil forandre seg med ny formatering.

Når det gjelder å fjerne totalt MBR informasjon på en disk under Windows (pro) så må du nok bruke commando---clean--fra Diskpart via cmd.

Fjerner du den informasjon der, så er disken ikke initialisert, kan ikke leses, til tross at resten av bootsector og data er der.

Da starter du på nytt. Partitionering og formatering.

Så uansett hvordan du kan apnå det, å slette ALL info på MBR er løsningen der som er problemer av denne type her.

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til konsollen, det som er problemet.

Det eneste jeg har tilgang på å bruke for å løse problemet er FreeDos

7504022[/snapback]

Siden du kan bruke CDrom, prøve å finne en Disk Editor, slik at du wipe all info på MBR.

Uten Mbr blir disken ikke vanskelig.

Eller laste ned verktøy fra diskprodusenter (seagate, western, osv.) for å fjerne info på disken. Delvis low formatering (det er nok med 512k).

7504352[/snapback]

Kan du ikke bruke noe av det og det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...