Gå til innhold

C2D overklokking og "sikker" vcore

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hva som kan regnes som sikker VCore for Core2Duo prosessorene. Lurer også på hva som er default volt...

Har en E6400 som jeg klarte å overklokke til 3,6GHz på 1,5v (1,43v avlest av biosen)

Den klarer 3GHz på 1,45v (1,37 avlest i biosen).

Dette er på et Asus P5B hovedkort med en ThermalTake Big Typhoon. Kjører den på 1000rpm på 3GHz. Måtte opp i 2000rpm på 3,6GHz da er den riiimelig bråkete.

Etter hva jeg har fått med meg så er Vcore som blir målt den mest riktige verdien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg faktisk ikke testet i det hele tatt enda, må få installert litt benchmarking software så jeg får testet hvordan cpu-en oppfører seg under 100% load på begge kjernene. Tenker jeg får oppdatert denne tråden iløpet av uka med max stabil overklokk og den jeg ender opp å kjøre på...

Lenke til kommentar

Ah, du har et P5B-kort du også, ja :)

Da skal det være "umulig" å fyre opp for høy volt, da kortet selv vil finne maksimale volt og ikke la deg overstyre denne. Hold deg under 1,7 i hvertfall, så skal det nok gå greit.

Har selv vært oppe i 1,85 med venner for ekstremklokking, og ingenting skjedde.

Lenke til kommentar

1,7v på en 65nm prosess?? Det hørtes veeeeldig mye ut ;) For ikke å si varmt, siden varmeutvikllingen øker kvadratisk med økningen i volt ;)

E6400 kjører forresten på opptil 2,4GHz på default volt, som blir 1,27 på mitt hovedkort :p

La oss si at jeg overklokker fra 2,13 -> 3,7ghz og øker volt fra 1,27 -> 1,65 (antatt maks kortet faktisk gir), da har varmeutviklingen økt med 3,7 / 2,13 = 1,73 * (1,65/1,27)^2 = 1,73 * 1,68 = 2,92 = +192%... :p

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Har selv P5B og E6400.

Med stock vifte kjørte jeg den en stund på 3,4 GHz med Volt satt på Auto.

Dessverre sjekket jeg ikke hvilken volt som da ble brukt. Men det var minnefrekvensen som da satte begrensning for ytterligere hastighetsøkning.

Kjører nå på 2,8 GHz, da viftestøyen er helt fraværende på den hastigheten og der blir den værende til jeg får ny vifte.

Lenke til kommentar

Bruker som sagt ThermalTake Big Typhoon og E6400 og temperaturen som Intel Thermal Analysis tool viser ved load på 2,8GHz og 1,35v er 57/55 grader på de to kjernene.

Synes dette er relativt mye. Når jeg kjente på kjøleribbene/heatpipene på kjøleren så var de kalde.

... så jeg lurer på om jeg ikke har klart å feste kjøleren riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...