Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen skrur seg av.


Anbefalte innlegg

Har en Shuttle SN95G5. AMD athlon 64 xp3500+, 200 gb seagate barracuda SatA, Radeon powercolor x800 pro 256mb, og kjøpte nylig ny ram Kingston HyperX DDR400 2048 MB. ( som forøvrig var jævli vanskelig å få på plass pga strømforsyninga er festet over. ligger å presser på rammen)

 

 

Plutselig en dag skrudde pcen seg av, vifta går for fullt men verken av og på knappen eller reset knappen funker. selv når jeg drar ut ledninga og setter den inn igjen fortsetter vifta for fullt uten at pcen nødvendigvis starter. Starter den, kommer jeg inn i windows og er på i kanskje 20 sek så går den ut igjen og vifta bare går (pcen står vel på men det skjer ingenting.)

 

Pcen er ikke varm.

 

Tror dette har skjedd før en gang og, da kjøpte jeg ny strømforsyning som løste problemet. men nå har det altså skjedd igjen. Hva kan det skylles?

 

:(

Endret av sargon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg har stor tro på at det er RAMen som er synderen.

 

Søkte feilmeldingen på Google og fikke ganske mange treff. Så på en av sidene at dette stod:

RAM failure is always a leading candidate when hardware is the

 

suspect.

 

Se om en eller flere av RAM brikkene ikke står onrtlig oppi slotten.

 

Hvis du er desperat og har du god tolmodighet og dataferdigheter, så vil jeg anbefale deg å ta ut strømforsyningen og se om systemet starter da. Selvfølgelig må du koble den til PCen, men du sier at den ligger og presser på RAMen, og da kan det hende det er en konflikt der.

Lenke til kommentar

takk for alle svar.

tok ut strømforsyninga og la den ved siden av pcen, funker fett da. Går utifra at det er varmen fra strøMforsyninga som gjør at rammen svikter?

 

evt hva kan jeg gjøre for å få det til å passe? kjøpe en mindre strømforsyning?

 

;)

Lenke til kommentar

Tror strømforsyninger har en standard størrelse for ellers ville de ikke passet med alle kabinetter, så det har nok ingen hensikt. Da er det bedre å kjøpe et litt større kabinett, noe som ikke nødvendigvis blir dyrere.

Kommer litt ann på hva slags hovedkort du har.

Lenke til kommentar

Har fått tilbake problemet. Selv med strømforsyninga utenfor. Prøvde med gamle rammen, samme skjedde. Får forskjellige bluescreen meldinger. Blant annet:

 

0x00000024 (0x001902FE, 0xB0752350, 0xB0752058, 0xF86C5B0F)

CLASSPNP.SYS ADDRESS F8605B0F

 

0x00000050 (0xA82F23F6, 0x00000000, 0xF833E33D, 0x00000000)

NTFS.SYS

 

0x0000008E (0xC0000005, 0x88D92397, 0x88C90BC8, 0x00000000)

 

0x000000D1 (0x00000003, 0x00000002, 0x00000001, 0xBAG30A02)

NVATABUS.SYS - ADDRESS BAG3BA02 BASE AT BA62E000, BATESTAMP 40bf629c

 

så leste jeg dette : http://www.pc-hjelpen.com/html/arkiv/1/0093.asp

 

Kan det være virus? Hadde tenkt til å prøve å formatere men nå kommer følgende melding år jeg starter pcen:

 

"AWARD BOOTBLOCK BIOS V1.0

 

BIOS ROM CHECKSUM ERROR

 

DETECTING FLOPPY DRIVE A MEDIA...

 

DRIVE A ERROR. SYSTEM HALT"

 

Får ikke gjort noe. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Resett BIOS og formater harddisken, tror ikke det er så mye anna som kan hjelpe hvis det er software-relatert.

Hvis du har noe i diskettstasjonen, ta ut det ut. Hvis du ikke har noen diskettstasjon; slå av diskettstasjon i BIOS når du får start på maskinen.

 

Hvis det ikke hjelper å resette BIOS, så prøv å formatere harddisken i en annen PC. Ikke bruk den som systemdisk der, men plugg den i som en helt vanlig harddisk.

Sett den inn i den gamle maskinen og se om du klarer å boote med windows Cden i.

Lenke til kommentar

tror jeg fant problemet nå. kjøpte den nye MS intellimouse 3.0 for en tid tilbake. innstallerte driverne som fulgte med. Er nok dette som lagde problemene. har fjernet driverne og pcen har ikke skrudd seg av på noen timer :]. Er det fordi jeg har de gamle intellimouse driverne innstallert som gjør at det klikker? jeg har brukt den gamle 3.0 en hjemme og den nye når jeg er i militæret.

Lenke til kommentar
fikk bluescreen midt i windows innstaleringa. Er det mest sannsynelig hovedkort som er defekt?

7665806[/snapback]

Fikk også det på min maskin(server nr 2 i profil).

 

Ved innstallering restarter den seg(normalt) og etter det kommer det til klokke innstilling osv, der kommer det fysisk minnedump, Hva er det for noe?

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at det kan være harddisken(e) som er ødelagte.

Kan også være RAM som ikke fungerer som den skal. Men siden du får feilmeldinger med både de nye og de gamle RAM brikkene så er det neppe de som er problemet.

Etter det jeg vet _kan_ det være hovedkortet også, men jeg tviler litt.

Jeg gjetter på at det er harddisken.

Lenke til kommentar

Har samme problem med min wd 250gb sata disk.... kommer blåskjerm og klikker når jeg har vanlig windows xp installert på den, men når jeg bruker xp 64bit virker den helt fint! men hdder er det lang garanti på så den kan du levere tilbake sikkert....... jeg gjorde det med min og fikk både den gamle og en ny tilbake....... så så lenge jeg bruker 64bit xp virker det helt fint

Lenke til kommentar
Har samme problem med min wd 250gb sata disk.... kommer blåskjerm og klikker når jeg har vanlig windows xp installert på den, men når jeg bruker xp 64bit virker den helt fint! men hdder er det lang garanti på så den kan du levere tilbake sikkert....... jeg gjorde det med min og fikk både den gamle og en ny tilbake....... så så lenge jeg bruker 64bit xp virker det helt fint

7667745[/snapback]

Hvilken butikk/kjede var dette?

Lenke til kommentar

Bluescreen ved windows-installering skyldes RAM i 70% av tilfellene, hovedkort i 20% av tilfellene.

 

Min erfaring gjennom en år-rekke.

 

RAM-problemene kan være :

- Dårlig kompabilitet med hovedkort

- Sitter ikke ordentlig i slotten

- Defekt RAM

 

Defekte hovedkort er umulig å finne ut av :no:

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...