Anterialis Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Har installert ubuntu, og har kun en partisjon på hdd. Hvordan kan jeg lage en partisjon til nå? feks. halvere disken? Må installere windows også.. spille worms På forhånd takk =) EDIT Se poster lenger ned! Endret 13. desember 2006 av w3p Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det beste er nok å bruke en Live-CD med GParted til å resize disken. Når du installerer Windows etter Ubuntu, vil Windows overskrive Grub og du vil dermed ikke komme inn i Ubuntu igjen. Det er derfor vanlig å installere Windows først, men det skal ikke være noe problem sånn du har gjort det. Denne skal hjelpe deg å få tilbake Grub: RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows Ellers brude det ikke være noe problem å spille Worms vha. wine hvis det er eneste grunnen til å installere Windows. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Ellers brude det ikke være noe problem å spille Worms vha. wine hvis det er eneste grunnen til å installere Windows. kan du utdype det litt? Veldig interessant ja er bare worms i første omgang jeg trenger. Misliker windows så gjør alt for å unngå det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Ellers brude det ikke være noe problem å spille Worms vha. wine hvis det er eneste grunnen til å installere Windows. kan du utdype det litt? Veldig interessant ja er bare worms i første omgang jeg trenger. Misliker windows så gjør alt for å unngå det! 7493216[/snapback] wine er grovt fortalt en "emulator" som lar deg bruke windows applikasjoner under linux. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Men kan du fortelle meg litt hvordan det fungerer? Installerer det nå as we speak --> hva gjør jeg så? Putter inn cd-en worms og installerer? Så hva? Takk! Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Wine står for "WINE Is Not an Emulator" Det er det man kaller for et kompatibilitetslag, man kjører rett og slett linuxekvivalente funksjoner isteden for de windowsfunksjonene programmet vil kjøre. Dette behøver ikke å være tregere enn å kjøre det på Windows. Og noen programmer og spill kjører faktisk raskere gjennom wine eller cedega. Det er fordi Linux håndterer cpu og minne prosesser mye mer effektivt enn windows. Rundt 20% om man skal tro viss SuperPI resultater. - Bare google linux superpi Du installerer wine enkelt gjennom pakkehåndtereren Synaptic. Her har du forsåvidt en guide fra ubuntuguide.org: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...inux_.28Wine.29 Edit: Du installerer Worms som i Windows, dobbelklikker på .exe-filen i gnome og velger åpne i Wine. Så velger du legg til icon på skrivebordet når du får spørsmål om det. Jeg er ikke så sikker på at wine legger til icon i gnome-menyen, men i kde gjør den iallefall det. Endret 13. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg installerte wine gjennom apt-get install wine. Er det gale? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg installerte wine gjennom apt-get install wine. Er det gale?7493314[/snapback] Det går bra. Men det kan hende at du finner en nyere versjon i pakkelageret fra ubuntuguide.org. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 ok. Men hvordan installerer jeg spilet? Prøvde sudo wine /cdrom/installer/Setup.exe da fikk jeg opp installasjonswizarden, men kommer bare til 6 prosent. Da står det en errormelding. Men når jeg skal velge path, så står det jo c:/programfiler/team17, hvor lagres spillet? Installerer jeg på riktig måte? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg for errorbeskjed Object reference not set Hva skal jeg gjøre for å fikse dette? Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Er det Worms World Party du skal installere? I såfall sjekk under "known bugs" her: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3905 Det ser ut til at det hjelper å installere demoen først. Hvis det er en annen versjon av Worms, sjekk nederst her: http://appdb.winehq.org/appbrowse.php?catId=57 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Ja det er world party. Skal lese igjennom bug-lista =) takk Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Men i hva slags mappe instlalerer man liksom? Jeg prøvde Z:/usr/games/ men det gikk heller ikke. samme feilmelding.. Hvordan installerer man? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Wine lager en helt spesiell "partisjon" i din /home/username/.wine/ mappe.. den heter c_drive eller noe der alt av windows applikasjoner blir lagret og gjennkjennt i wine. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det er to glimrande "ports" av worms til linux. Kva med å spele ein av dei? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Du skal IKKE kjøre wine i sudo. Du kjører wine som en vanlig bruker. Men før du installerer worms burde du kanskje kjøre winecfg for å sette opp wine katalogen din. Å bruke wine i Win98, WinNT4 eller Win2000 modus er generelt ganske greit. Dersom du får for store problemer med å bruke wine, kan du jo prøve cedega: Kjøp/Last ned fra: http://www.transgaming.com Du finner en cvs versjon (fri, men en god del vanskeligere å installere og bruke) og en spilldatabase her: http://www.transgaming.org Ellers kan du jo selvsagt også teste ut wormux, en linux-klone av worms: http://www.wormux.org Edit: Ser du kom meg iforkjøpet med å foreslå en linuxport, Mr.Elendig Endret 13. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Men skal lane med andre windowsmaskiner... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 men får fortsatt ikke til å installere worms.. får samme feilmelding som før. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Altså, feilmeldingen "Object reference not set" er listet under "known bugs" i linken jeg ga deg litt lenger opp i tråden. Under "known bugs" finner du en howto om hvordan du skal få installert spillet. I følge den må du først installere demoen av Worms World Party. Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du først kjøre winecfg for å konfigurere wine. Etter å ha installert demoen (i følge howtoen trenger du ikke installere hele demoen, men bare avbryte når velkomstskjermen dukker opp) kan du prøve og installere fullversjonen på nytt. Bare velg og installer til c:/programfiler/team17 hvis det er det den foreslår. Du vil da (normalt) finne spillet under ~/.wine/drive_c/programfiler/team17. Følg howtoen videre. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Men skal lane med andre windowsmaskiner...7499518[/snapback] Er nettverksmodus i Wormux også. Hvis windowsfolkene også installerer wormux, så kan dere evt LANe det. Men følg howtoen til hulahulag, så får du det sikkert til med wine. edit: Du har vel lastet ned siste versjon av wine også? Wine er under en rivende utvikling og hver nye versjon blir bare bedre og bedre. Trykk på bildet, så kommer du til instrukser for å legge til pakkelager med siste versjon av wine for Ubuntu. Kan være greit å legge til både binary og source lagrene. Endret 14. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå