per12 Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Hei, Jeg har en Hansol 920D skjerm og et hercules 8500LE skjermkort. De siste dagene har skjermen blitt urolig - dvs at bokstavene ikke står i ro men beveger seg noen pixler frem og tilbake. Dette gjelder i alle programmer, og på ulike oppløsninger og ulik oppdateringsfrekvens på skjermen. Tenkte det kanskje var skjermkortet som ble for hett, men har tatt av sideplatene på kabinettet og det er ingen endring. Alle viftene går. Noen som har en ide?? Trenger noen innspill før øynene går i kryss her:) Takk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Høres ut som påvirkning av magnetfelt. Hvis skjermen din står tett inntil noe elektrisk utstyr (f.eks PCen eller en annen skjerm), så flytt den litt vekk. Lenke til kommentar
per12 Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Takk for svar. Har fjernet høyttalerne uten at det gjorde noe, men nå er det blitt misfarging (inverserte farger nesten)i ytterkanten (ca 6 cm bredt i full høyde) av skjermen i tillegg. hmm. Skal endre på ledningsoppsett etc for å fjerne mest mulig elektrisk utstyr nær skjermen, men alt er minimum 1 m borte... (og alt fungerte fint tidligere)... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Husk å trykke kabelen skikkelig inn i maskinen og på skjermen er det en knapp/funksjon som heter degauss som fikser problemet som oppstår når maskinen har vært for lenge på... Hvis du ikke har denne muligheten så tar du og skrur av skjermen og drar ut kontakten og venter 5 min. Start så skjermenopp igjen og det burde da være i orden Lenke til kommentar
per12 Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Takk for svar! Etter at jeg degausset skjermen forsvant fargeproblemet. takk. Maskinen med skjermen hadde imidlertid kun vært på siden 08:30 i morges. Etter degauss ble skjermen enda mer urolig og helt ubrukelig. Slo da av systemet og trakk ut stikkontakter, trakk ut skjermkortet og satte det skikkelig på plass igjen. Sjekket også at kabler satt fast osv. Koblet dessuten fra lokalnettet fysisk. Nå er det kun den gamle uroligheten i skjermbildet... men den er jo ikke så bra den heller. Er det skjermen som takker for seg? chipsettet? skjermkortet (fikk det i mai-02)? Eller har noen noen flere råd? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Siden du ikke har utstyr helt tett inntil, så er det vel sannsynlig at skjermen begynner å bli defekt. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Har ikkje råd, men derimot liknande problem. Heile skjermbildet mitt flyttar seg 3-4 millimeter sidelengs når harddisken jobbar, når prossessoren jobbar tungt, eller når det er mykje bevegeleg grafikk på f.eks VG reklamer. Bildet ristar då slik at det vert ubehageleg å lese. I visse tilfeller er det slik at når eg bevegar musa med jamn fart i excel så held bildet seg stabilt 3-4 millimeter til venstre. Flyttar eg den sakte eller ujamnt, så ristar bildet. EIZO skjerm og Matrox G450 skjermkort. Dette er på jobb, så eg kan ikkje eksperimentere så mykje hardwaremessig. Problemet har heller ikkje topp prioritet frå it-ansvarlig. Bent Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Hørtes litt kjent ut ja. Det jeg tror det er er et problem med refresh'n din - som er noe som plager en del ATI kort. Du kan stille inn at den skal være 85 (er det mest vanlige men kan selvfølgelig være mye annet) så mye du orker uten at det faktisk skjer. Trodde jeg kjørte på 1280x1024 @ 85 men da jeg trykket på menyknappen på skjermen (den gir meg refresh under menyen) sto det 60. Forklarte ihvertfall det litt urolige bildet og at jeg ble tung i hodet. Løsningen: http://www.radeon2.ru/tools/RefreshFix0.9.9.7.zip Dette er et lite og genialt program for alle med ATI kort. Du kan bestemme hvilken refresh det til enhver tid skal være på forskjellige oppløsninger. Den sørger for at jeg alltid har 85 på 1280x1024 og når jeg spiller CS (spiller i 1024x768) så går den over til 100hz som passer min max_fps 100 perfekt!!! 800x600 på 120hz og.. ja du skjønner tegninga. Funker ikke dette så burde du kanskje vurdere ny skjerm. Har du spørsmål så bare spør. Lykke til! Lenke til kommentar
per12 Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Hei og takk for rådene. Jeg har testet ut Superdigg sitt program. Det ble akkurat det samme, dessverre, så jeg får vente på lønning og se meg om etter en ny skjerm. Skulle jo hatt en 19 in. LCD da, men de er jo svindyre. Den utgiften passer jo ikke særlig bra akkurat nå da, men men. Dersom andre kommer på noe smart noe, så sier jeg fremdeles takk, jeg. mvh Per Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå