runevikestad Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Hei igjen! Driver enda med det lille prosjektet mitt - å får stadig vekk nye problemer :| Denne gangen såg jeg over tabellen tbl_Product hvor jeg ser at jeg har glemt å legge til "Tax", eller MVA på Norsk. Så jeg la det til i tabellen som Number (Long Integer) og valgte Prosent formatet. Så la jeg til Tax i qry_Product, og la til en tekstboks i skjemaet frm_Product. Her er dog problemet; dersom jeg prøver å legge inn f.eks 17.5%, så trykker tab for å skifte tekstboks - så resetter den seg. Fungerer til tider å legge inn alt over 1000% tydeligvis, å skriver jeg inn f.eks 180%, runder den av til 200% ... Dette skjer både i form view og data view til tabellen.. Om du vil se selv - sjekk ut http://wrath.fud.no/~rune/ - så sjekker du ut yaos.mdb Endret 13. desember 2006 av runevikestad Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 For å pirke på noe totalt irrelevant, så heter MVA på engelsk VAT (value added tax) Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) For å pirke på noe totalt irrelevant, så heter MVA på engelsk VAT (value added tax) 7492540[/snapback] Yeah - jeg vet Er også på 17.5% i bla UK ;> men tax er lettere å forstå for lærern min vil jeg tro ^^ Om du har mer å pirke på btw, så slå deg løs! er glad for all input Endret 13. desember 2006 av runevikestad Lenke til kommentar
ravika Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Har ikke noen ide hvorfor prosenten ikke fungerer (hvis du ikke finner ut av det anbefaler jeg å bare lagre momsen som et tall). På den måten deler du istedet på 100 i senere beregninger. Og heller til % tegnet i spørringer ol. Om du har mer å pirke på btw, så slå deg løs! er glad for all input 7492615[/snapback] Men hvis du vil ha inspill ang. databasen i denne tråden åsså så kan jeg godt komme med det. Det første som slo meg når jag åpnet den var innloggingssystemet. Har selv prøvd å lage noe tilsvarende, noe som viste seg å være mye styr. Blant annet å stenge av for alle mulige måter å unngå redigering. (Letteste er vel å gjøre om databasen til .mds når du er ferdig. Men den tabellen hvor du lagrer passord er kanskje ikke sikekr nok? Burde vel kjørt en form for kryptering istedet bare for å gjemme passordet bak *** I tillegg har du feltene City, State, Country og PostalCode som går igjen i mange tabeller. Her er vel det optimale å legge disse feltene ut i egne tabeller. Disse feltene relaterer vel også til hverandre? Slik at hvis du vet PostalCode vet du alle de andre også. Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Det første som slo meg når jag åpnet den var innloggingssystemet. Har selv prøvd å lage noe tilsvarende, noe som viste seg å være mye styr. Blant annet å stenge av for alle mulige måter å unngå redigering. (Letteste er vel å gjøre om databasen til .mds når du er ferdig. Men den tabellen hvor du lagrer passord er kanskje ikke sikekr nok? Burde vel kjørt en form for kryptering istedet bare for å gjemme passordet bak *** I tillegg har du feltene City, State, Country og PostalCode som går igjen i mange tabeller. Her er vel det optimale å legge disse feltene ut i egne tabeller. Disse feltene relaterer vel også til hverandre? Slik at hvis du vet PostalCode vet du alle de andre også. Akkurat det med innloggingssystemet er jeg fult klar over, men tror det kan bli ganske utfordrende å sikre hele databasen for meg i access. Skulle fått det til med php, da det er mye enklere. Men innloggings systemet i seg selv er kanskje mer pynt en en sikkerhets measure, samme som du ser i frm_Manufacturer med bilder o.l. Du tenker på at om du f.eks valgte en Postal Code fra en combo box, så kom også State, City og Country opp? Funker fett for norske systemer kanskje, velge postnummer så kommer poststed automatisk. Men tanken er at det skal være mulighet å legge til folk fra flere land - å da blir det litt mye rot med tanke på at alt her skal være ferdig til fredag. Klar over at alt ser litt uferdig ut - men tror jeg skulle klare det nå som jeg har løst de fleste problemer med relasjoner o.l. Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 En ting - velger jeg f.eks General Number eller Fixed - så velger jeg 2x decimal places - så skriver jeg inn f.eks 17.50 .. så runder den av til 18.. peil på hvorfor? Lenke til kommentar
ravika Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt: Ser ut for meg (etter litt testing) at det ikke fungerer å bruke prosent-formatet slik at man skriver inn 25 og får 25%. Istedet må du bruke ,25 for å få det til å stå riktig prosent. For at dette skal virke har du valgt feil talltype. Tror du må bruke flyttall som feltstørrelse. Lenke til kommentar
ravika Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 En ting - velger jeg f.eks General Number eller Fixed - så velger jeg 2x decimal places - så skriver jeg inn f.eks 17.50 .. så runder den av til 18.. peil på hvorfor? 7492889[/snapback] General numbers er vel Heltall på norsk (Altså tall uten desimaler) Lenke til kommentar
runevikestad Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt:Ser ut for meg (etter litt testing) at det ikke fungerer å bruke prosent-formatet slik at man skriver inn 25 og får 25%. Istedet må du bruke ,25 for å få det til å stå riktig prosent. For at dette skal virke har du valgt feil talltype. Tror du må bruke flyttall som feltstørrelse. 7492921[/snapback] Funket fett. Valgte "Single" i stedet for "Long Integer". Sikkert det som kan oversettes til flyttall på norsk Da var det å begynne på order og purchase forms da - blir med subforms her .. vedder på at det blir endel problemer Endret 13. desember 2006 av runevikestad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå