Gå til innhold

Hva er Lab color space?


Anbefalte innlegg

Hei, prøver å sette meg inn i Lab color space i photoshop, men etter å ha lest flere artikler som denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Lab_color_space så blir jeg ikke klokere.

 

Kan noen på en grei måte forklare hvordan dette fargerommet fungerer, hva som oppnås ved å redigere i det, når man med fordel kan benytte det ... etc? Kanskje noen har linker til sider som forteller dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke nøyaktig hva man bør bruke det til, men et vanlig bruksområde er ihvertfall konvertering til s/h. Du kan konvertere til LAB, deretter slette a- og b-kanalene.. Dette gir ofte bedre resultat enn vanlig konvertering, men årsaken vet jeg ikke (du kan jo forske litt på det).

Lenke til kommentar

Fordelen med LAB-farger er at man har fargene i to kanaler og svart/hvitt-tonene i bildet i en egen kanal. Fordelen med dette er at man kan korrigere farger uten å påvirke lysheten i bildet, eller man kan bruke filter som gjør bildet skarpere kun på kanalen som påvirker lysheten, så man ikke risikerer å "sharpen"e fargestøy i bildet.

Lenke til kommentar

L*a*b* fargerom brukes bl.a i treforedling (papirprodusenter) og trykkeriene. L*a*b* er som det står hos Wikipedia, eneste fargerommet som kan beskrive alle fargene som er tilgjengelig for det menneskelige øyet.

 

L* = luminance (lyshet) i skala fra sort (L=0) til hvitt (L=100)

a* = Chrominance (krominans/fargekanal) i skala fra grønn (-a) til rød (+a)

b* = Chrominance (krominans/fargekanal) i skala fra blå (-b) til gul (+b)

 

Dette kan visualiseres slik:

LAB-color-space.png

 

Og helt eksakt slik:

ciela2.gif

 

L*a*b* brukes for å beskrive hvordan øyet oppfatter fargene og ikke hvordan det blir printet/vist. F.eks vil grønnfargen på ett eple oppleves annerledes ute i solskinn, enn inne på kjøkkenbenken. Derfor bruker papirprodusentene L*a*b* verdier målt ved 50% lyshet (CIE D50) eller 65% lyshet (CIE D65).

L*a*b* fargerom er som 'pederk' sier kjekt for oppskarping av bilder og for å fjerne "artifacts" (finner ikke noe godt norskt ord for dette) fra digitale bilder.

 

YCbCr fargerom som brukes i TV/video er bygd opp på samme måte som L*a*b* hvor Y=L*, Cb=b* og Cr=a*.

Lenke til kommentar

Takker for svaret Pingla, ble mye klokere nå. Tror jeg må jobbe litt i denne kanelen en stund nå, lære meg fordeler og ulemper. Må tydelig tenke nytt når man jobber med farger her da. Hvis jeg har forstått dette rett, magenta er en blanding av a+ og b- ?

Lenke til kommentar
Hvis jeg har forstått dette rett, magenta er  en blanding av a+ og b- ?
:thumbup:

 

Du kan leke deg litt her: http://www.colorpro.com/info/tools/labcalc.htm

 

Videre les og kos deg her:

http://www.dgrin.com/showthread.php?t=18308

http://www.dgrin.com/showthread.php?t=18549

http://www.dgrin.com/showthread.php?t=18763

http://www.dgrin.com/showthread.php?t=19556

http://www.dgrin.com/showthread.php?t=20433

 

Finnes etter sigende en flott bok om emnet, uten at jeg har lest den:

http://www.amazon.com/Photoshop-LAB-Color-...e/dp/0321356780

Lenke til kommentar

Boka nevnt i forrige innlegg er meget god - har lest den selv og bruker nå LAB til blant annet fremheving av kontraster og oppskarping, som blir langt penere enn om du gjør det i RGB. Vil råde deg til å følge eksemplene i boka (det følger med CD) og sitte ved en PC når du leser den - da får du best utbytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...