Gå til innhold

Diskusjon om drikking i noreg, og i andre land..++


MrBirken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
Først var det ingen grense, så ble den økt til 15 og nå er det 16 års grense på alkohol i Danmark. Correct me if I'm wrong=)

7582358[/snapback]

Stemmer at aldersgrensen er blitt satt opp til 16 år. Jeg tviler uansett på at du får noe problem med å få kjøpt, dersom du er et år eller to yngre. Jeg tror det har gått hus forbi for mange butikker. En kompis ble spurt etter legg, og det viste at han var 15, men han fikke likevel kjøpt.

 

Kan legge til en liten artikkel som bekrefter min mistanke:

Butikker spørger ikke om unges alder

Lenke til kommentar
Er det noen aldersgrense på å drikke alkoholen i USA. Blir du tatt om du drikker det og er under 21? :ermm:

8673280[/snapback]

 

 

Ja, aldergrensen er 21. Om du blir tatt kommer da helt an på om noen ser deg, men politiet er mye strengere når det gjelder alkohol der, og ser de at du drikker alkohol vil de sansynligvis ta deg.

Lenke til kommentar

*Flytte*

 

Men her i Norge så er det vel egentlig ikke ulovlig å drikke når man er under 18?

Mao, så lenge det ikke er offentlig så fortsetter bare politiet videre? selv om de ser at alle er mindreårige?.

 

For eks. En fest hvor det har blitt observert støy og musikk.

Så kommer politiet å ser at alle sitter å drikker, så bare sier de "Kan dere dempe dere litt? naboene klager" ?

Lenke til kommentar

Slik jeg har tolket loven:

 

Det er ulovlig å selge/ gi alkohol til mindreårige. Men det står ingenting om at personer under 18 år ikke har lov til å kjøpe og drikke alkohol. Altså har de under 18 lov til å drikke og kjøpe, men ingen har lov til å selge eller gi alkohol til de.

 

Når det gjelder det Magnus lurte på så har jeg denne erfaringen å komme med: Den 16 mai var det fest på et offentlig badested her ute ( et lite vann). Det fult av mindreårige som drakk. faktisk så var det flere mindreårige der enn det var myndige. Politiet kom en tur og var ca en times tid for å " se at alt gikk greit for seg". Jeg og en kompis som kun er 15 år stod å prata med purken samtidig som vi drakk pils.. Vi prata om 17 mai og om hva hu politi dama skulle ha på seg :D De sa ingen verdens ting og de viste garantert at vi var under 18år!

 

Stedet var forresten et offentlig sted :) Nå var dette kanskje litt spesielt siden det var 16 mai, men ellers så får man bot for å drikke på ett offentlig sted! uansett alder!

Lenke til kommentar
  Slik jeg har tolket loven:

 

Det er ulovlig å selge/ gi alkohol til mindreårige. Men det står ingenting om at personer under 18 år ikke har lov til å kjøpe og drikke alkohol. Altså har de under 18 lov til å drikke og kjøpe, men ingen har lov til å selge eller gi alkohol til de.

 

Når det gjelder det Magnus lurte på så har jeg denne erfaringen å komme med: Den 16 mai var det fest på et offentlig badested her ute ( et lite vann). Det fult av mindreårige som drakk. faktisk så var det flere mindreårige der enn det var myndige. Politiet kom en tur og var ca en times tid for å " se at alt gikk greit for seg". Jeg og en kompis som kun er 15 år stod å prata med purken samtidig som vi drakk pils.. Vi prata om 17 mai og om hva hu politi dama skulle ha på seg inv_biggrin.gif De sa ingen verdens ting og de viste garantert at vi var under 18år!

 

Stedet var forresten et offentlig sted smile.gif Nå var dette kanskje litt spesielt siden det var 16 mai, men ellers så får man bot for å drikke på ett offentlig sted! uansett alder

 

Hehe Norge er litt snåle på lover imo.

 

Tenker meg at det med offentlig var ok siden dere hadde oppsyn og det var en spesiel dato.

Men hvor mye ligger egentlig boten på for å drikke offentlig?

Lenke til kommentar
Slik jeg har tolket loven:

 

Det er ulovlig å selge/ gi alkohol til mindreårige. Men det står ingenting om at personer under 18 år ikke har lov til å kjøpe og drikke alkohol. Altså har de under 18 lov til å drikke og kjøpe, men ingen har lov til å selge eller gi alkohol til de.

 

Når det gjelder det Magnus lurte på så har jeg denne erfaringen å komme med: Den 16 mai var det fest på et offentlig badested her ute ( et lite vann). Det fult av mindreårige som drakk. faktisk så var det flere mindreårige der enn det var myndige. Politiet kom en tur og var ca en times tid for å " se at alt gikk greit for seg". Jeg og en kompis som kun er 15 år stod å prata med purken samtidig som vi drakk pils.. Vi prata om 17 mai og om hva hu politi dama skulle ha på seg  :D De sa ingen verdens ting og de viste garantert at vi var under 18år!

 

Stedet var forresten et offentlig sted :)  Nå var dette kanskje litt spesielt siden det var 16 mai, men ellers så får man bot for å drikke på ett offentlig sted! uansett alder!

8686494[/snapback]

natt til 1 var det ein stor fest på stranda her i Naustdal, da var det 9-10klassingar og 1 vidaregåande og oppover til 40 åringer som var på fest, mest Russer da, men poenget er at politiet kjørte innom MANGE ganger, og da gjorde dei ingenting, dei snakka med nokon Blå-Russer, men elles kjørte dei forbi oss, vi sto med øl i handa, ingen brydde seg. Og denne feste fant sted i sentrum ! (stranda ligg i sentrum) p.s: det er ikkje stort !

Lenke til kommentar
Ok.

 

Men i de landene hvor det er 16 på å drikke, for eks. Hellas da.

Er det ok å sette seg på en pub å bestille da?

Eller gjelder det bare å kjøpe i butikker?

8686678[/snapback]

 

Det kommer helt an på utestedet. Aldersgrensen fastsettes av de respektive stedene..

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg helt sikker på dette, men har hørt at det slik:

 

Under 18 år: 500kr i bot.

Over 18 år: 750kr i bot.

 

Som sagt er ikke sikker men er i hvertfall slik at man får høyere bot om man er myndig( da burde man ha skjønt det:P)

8686651[/snapback]

Feil feil.

 

Er samme bot enten du er 18 eller 17. Tror den ligger på 2k eller 1,5k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...