Gå til innhold

Ram og winXP!

NoWaX

Anbefalte innlegg

Nå har jeg strevd litt over 3-4 dager med å installere winXP. Hva skjedde?

Jeg satt inn ny ram og startet maskinen, alt funke som det skulle, maskinen fant rammen og startet opp i Windows som det skulle, men etter 5-10 minutter ble skjermen svart og absolutt ingenting skjedde.

Jeg rebotet og alt startet nok engang som det skulle. Jeg tenkte det kan vel ikke skade og kjøre en virus scan. fyrte opp norton og begynte og scanne. For å slippe og se på at diskene ble scannet så tok jeg et avbrekk fra pc'en. Etter 15-20 min var jeg tilbake, skjermen var nok engang SVART. Hva i H***** er galt nå tenkte jeg. Rebotet på nytt og Windows nektet å starte, fikk frem ei blå feilmelding at den var skjedd noe gale med oppstarten. Nå trodde jeg at IBM'en var helt død. Etter jeg hadde formatert 40GB så kom jeg til å tenke at det var jo ikke den disken som var partisjon C:. Så jeg formarte likegodt C: når jeg var i farten. Da jeg startet med win cden så gikk det greit inntil da ting begynte og installere winxp på nytt, fikk opp samme blå beskjed om at XP hadde gjort en feil. Nå skjønte jeg absolutt ingen ting. Tok ut alle komponentene og prøvde på nytt, det oppstod samme feil. Så fikk jeg høre en liten fugl (type: kråke - havegg) som sa: TA UT RAMMEN!!! Da tok jeg ut den nye rammen, og prøvde for en siste gang. Installasjonen gikk feil fritt.

Det egentlig spørsmålet er: kan jeg bruke den nye ram brikken, eller skal jeg la være og ha den i? Altså underoppstart så finner den 384 som var der fra pluss den nye 256 ram brikken.

noen forslag på hva jeg brude gjøre?

mvh. Espen

MSI K7TURBO2

SD.RAM

[ Denne Melding var redigert av: NoWaX på 2002-11-20 09:14 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk opplevd at det hjalp å bytte plass på minne-brikkene. Ellers burde du sjekke bios-innstillingene på RAM.

Edit: For RAM heter det kanskje.. hehe.. Sett de i default, det hjelper sikkert. Funker ikke det så er kanskje RAM defekt.

Mvh Akke

[ Denne Melding var redigert av: Akke på 2002-11-20 09:32 ]

Lenke til kommentar

MSI KT7Turbo2 kort er litt rare nå OS skal installeres , jeg har et slik på en Duron [email protected] og når jeg hadde 3stk Apacer 256 brikker i vil ikke pc`n installere Windows 2000 i det hele . Win98 gikk inn men den forstår vist ikke så my ram eller noe sånt .

Mitt problem kan muligens sees i samband med en litt svak strømforsyning men svar fra både MSI og andre som sitter på support sier at et MSI KT7Turbo2 kort ikke takler 3 stk double sided ram brikker selv om kortet skal takle 1.5gb ram , den ene av tre må være single sided så jeg må nok leve med 512mb ram .

Samme hva jeg prøvde på med flytting rundt på ram gjorde at jeg fikk problemer men med 2 brikker samme hvordan disse ble satt inn så funker det fint .

Nå kan det være andre ting som gjør at du har problemer men det kan være greitt å få vite hva andre hardware ting som er montert og hvor stor PSU du har ......

BTW ser at du får samme reboot problemer som jeg fikk og jeg tenker nok det er ram problemer som gjør det hele , prøv med bare en brikke i først å se for det er mulig den ene brikken din er ødelagt

[ Denne Melding var redigert av: Konge på 2002-11-20 09:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...