Gå til innhold

hjelp med tips til utdanning

Marv

Anbefalte innlegg

hei...

jeg går nå ikt-driftsfag, og skal til sommeren mest sannsynelig bli lærling.

men nå har jeg fått ett litt vanskelig valg.

bedriften jeg har vært i kontakt med, kan ta inn lærlinger i både ikt-driftsfag og service elektronikk faget.

så hva lønner det seg å ta?

alle anbefaler meg service elektronikk, men da må jeg lese selv, og ta eksamen fra VK1 elektronikk, itillegg til at lærlingtiden blir "litt" lengre.

noen som har noen gode formeninger om hva jeg bør gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trenger flere tips!!

men er det noen som vet om det finnes en side hvor man kan sjekke hva tarifflønnen er innenfor de forskjellige yrkene.... med diverse fagbrev osv??

tenker spesielt da på hva en med fagbrev innenfor IKT og Serviceelektronikk tjener...

Lenke til kommentar
trenger flere tips!!

men er det noen som vet om det finnes en side hvor man kan sjekke hva tarifflønnen er innenfor de forskjellige yrkene.... med diverse fagbrev osv??

tenker spesielt da på hva en med fagbrev innenfor IKT og Serviceelektronikk tjener...

7565043[/snapback]

Sats heller på høyskole + sertifiseringer innen noe som ikke veldig mange har, f.eks Cisco.. Det er mitt råd.. Hvis ikke du vil sitte fast som underbetalt på en offentlig/kommunal arbeidsplass..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Det at serviceelektronikk er mer arbeid burde tale for seg selv. Jeg gikk selv VK2 service elektronikk og mener seffolgelig at dette er best:)

Når det kommer til læretid så er service elektroniker på 1,5 år og IKT er 2 år (?).

Etter endt læretid tror jeg de ender opp på omtrent samme lønnsnivå.

En av forkjellene er at med serviceeletronikk så kan du søke på mange forskjellige typer jobber. som feks skriver/skjerm elektronikk ellers. Til og med ting som telemontør kan du søke på.

Etter endt læretid så er det det du sier på eventuelle jobb interview som har mest å si. Kan du noe om elektronikk så er det klart dette har noe å si. Hadde i hvertfall det for meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takker for svar, men kom gjerne med flere tips....

det nærmer seg med stormskritt nå, og jeg er enda ikke helt sikker på om jeg skal tegne lærlingkontrakt som IKT-driftoperatør (går IKT) eller om jeg skal velge Service el.nikk, og satse på å klare eksamen iløpet av 2 år.....

deres mening om dette.

fagene virker egentlig ganske like, så..........

EDIT:

hvordan stiller det seg lønnsmessig?

forskjeller på IKT fagbrev og service el. nikk fagbrev?

Endret av Marv
Lenke til kommentar

takker for svar, men kom gjerne med mer informasjon om hvordan jobbforskjellene er med disse to forskjellige fagbrevene.

det ser jo nesten ut som at man kan tjene det samme etterhvert, men trenger fortsatt flere tips med tanke på arbeid.

så håper det er flere som har noe å komme med her?!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...