Acrid Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Tresfjord über alles: Ho'i-læll! = Wow! Fjælge = A varme opp Larv = Slask Veie = Rope Treijllslijnn = Rampete Ti = i Tå = Av Åt = Til/mot Attlét = Noe å uroe seg for som fører med seg mye slitsomt ekstraarbeid Dammstilljen = Helt vindstille Drebble = Snuble Bal = Slit, kav Neri-landå = Utlandet Klar i kålbot'n = Sliten bak i knehasene Bøvels = Helvete Bøst = Bra, kult, fett Sarv = Rot, unyttig skit, søppel Endret 3. januar 2007 av Glint Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 "Haude(t)" Eller refererer du til han under? 7497939[/snapback] Øying. 7496103[/snapback] Som i Nordøyane. Ålesunder o.l. har visse modifikasjoner men er i bunn og grunn det samme. 7627761[/snapback] HaudA? Flertallsending? Snodig at ingen jeg går på skole med sier det. Hvilke nordøyer snakker du om? 7630819[/snapback] Brukte haramsøying som utgangspunkt for nordøyane. Aldri tenkt på hvordan en løvsøying/fjørtofting sier hodet/haudet, så jeg gikk ut ifra at vedkommende sa hauda (a/e-uttalelse). Lenke til kommentar
Jan Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Nja. Det er nok haude/haudet. Jeg blir bra imponert om det er feil. Jeg har en god del øyinger rundt meg sånn hver dag.. og de er nokså "haude(t)", noe som jeg, (bying) sier. Det er jo noen som sier det så grovt som "Haudi". Endret 3. januar 2007 av Jan-Erik Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Det er jo noen som sier det så grovt som "Haudi". 7634741[/snapback] "Hæue" her i bygda. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Skrykkje - seksuel aktivitet bæsinnja - jenten skrykkje ne bæsinnja - knulle jenten sorpehøne - snurrebass Endret 3. januar 2007 av member-101642 Lenke til kommentar
Jan Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Det er jo noen som sier det så grovt som "Haudi". 7634741[/snapback] "Hæue" her i bygda. 7634800[/snapback] = E-ending. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Nja. Det er nok haude/haudet. Jeg blir bra imponert om det er feil. Jeg har en god del øyinger rundt meg sånn hver dag.. og de er nokså "haude(t)", noe som jeg, (bying) sier. Det er jo noen som sier det så grovt som "Haudi". 7634741[/snapback] Jeg óg har en god del øyinger rundt meg, spesielt haramsøyinger, kjenner et fåtall løvsøyinger, blant annet prater faren min ordentlig grov Løvsøy-dialekt (gøttepøse, gøtteræu [altså godterompe], og da deriblant hauda). Kan hende det varierer litt rundt omkring på øyene. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det er jo noen som sier det så grovt som "Haudi". 7634741[/snapback] "Hæue" her i bygda. 7634800[/snapback] = E-ending. 7635079[/snapback] Men når jeg tenker meg om så er både A-ending og Å-ending også mye brukt. "Låkt i hæuå" Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Tella* = Treet Stægga = Stige Illt* = Vondt Løddi = Løs Karat = Utidig, kjekk (*=brei l) Oppdateres mest sannsynlig. Endret 4. januar 2007 av Larzemannen Lenke til kommentar
Freik- Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Link til en ENORM samling av artige ord: Forbanna.com Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Åkra. Ji meg ein sju te vers å ei pulsa me robbel å rakje = gi meg en 7up og en pølse med alt du har på. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 sju te vers Dialekt-poesi. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Har også andre gullkorn som; Svits = Bilnøkler Stivvel = Støvler Tråskådel = Dørkarm osv. Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 ittno ær meir moing ænn "pastillask" dropseske for de som lurte men vi har jo et annet uttryk pikksuger=skelsord så det bør ikke brukes ofte Lenke til kommentar
IMG_123 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Ty/blid Foreksempel: Firetrucken er ikkje ty idag! :O Bergen vettu Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Vollah - jeg lover deg Tæshe stjele Disse - drite ut Schpaa - bra Åløø - hvis det skjer noe fett Avor - la oss dra Sjofe - sjekke Kæbe - deilig jente Chipper - guling(asiater) Bææde - klikker Pottet - nordmann Schaamener? - skjønner du hva jeg mener? Det får holde Kan dere gjette hvor disse uttrykkene kommer fra? Lenke til kommentar
hds Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Eg så ein svær svintokse som snåvet når eg var på tur igår.Det var sjalla moro, tror eg må ta en tur å mige og sleppe ein pank. Klør på æista også. Gruar meg til i morgo, da er det min tur at take talle. Åkkesom, er det nåke fræs her? Genial dialekt: Gjøvdal Mange like ord som en bygd nærme der jeg bor. Favoritten er trebjønn. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Argaste: Når du blir positivt overrasket. F. eks.: "Nei, e det DU som kjem? Argaste! " Kjøle/fole/gale: Veldig/forferdelig. F. eks.: "Det va da FOLE te vér!" eller "Off, det e so gale" Brukes en del i Molde og omegn 7491816[/snapback] Og låkt. I har så låkt i haue!! = Jeg har så vondt i hodet. Edit: Hvordan glemme hooo i!! Endret 6. februar 2007 av Mirann Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Er kanskje ikke et uttrykk som sådan, men sier "Veiiæ" mye oftere enn før. Tenk "Veit itj æ." uten konsonanter, med unntak av "v" da. Trondheim. Lenke til kommentar
S_J Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 et haud - haudet - alle hauda - Ålesunder og demmajente - <{POST_SNAPBACK}> Yes. En person kan ikke ha vondt i flere enn et hode; "haudet". er ikke hauda dativ? eller blir det haude? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå