Kakofoni Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 "Haude(t)" Eller refererer du til han under? 7497939[/snapback] Øying. 7496103[/snapback] Som i Nordøyane. Ålesunder o.l. har visse modifikasjoner men er i bunn og grunn det samme. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 "Fett" settes sammen med alt mulig her oppe. Fettsame, fetthomo, fettneger, fettræv - ja, alt mulig. Aner ikke helt opprinnelsen, men tror det har en sammenheng med fetta, som igjen er et kallenavn på det kvinnelige kjønnsorgan/evt. ei jente. Eksempler: "Der sett ho der fættræva i kroken og trur ho e fet." "Hold nu kjæft din fetthomo". Bruker ikke dette selv, da jeg orginalt er østlending. Kan driste meg så langt til å si fjott og fjottnisse. Å blande østlending og tromsøværing = den styggeste dialekta ever, så jeg prøver å holde meg "pure" :!: Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Dovre i Oppland. Tyle løyle: Veldig morsomt Skattu: Skjære(fugl) Jælma:Innmari, eller no i den durn Tælla: Frossen Haffelle:gjerde skote: Skyte Tyting: Tyttebær myngla:Mugga avon:vel Dette er bare noen få ord i dialekta mi. må være mange tusen slike ord EDIT: kom på noen til: huggu: Hode Svoltin:sulten kakuskive:brødskive e æ ikkje hogga på kakuskive: jeg har ikke lyst på brødskive. Endret 2. januar 2007 av Nellemann Lenke til kommentar
mummi-pappa Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 fole løye! "Ganske" morosamt! Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Vettafaen jeg - oppgitt og antyder til at du ikke vet .. fette, kuk, faen, fitte.. Ikke så mye mer tror jeg og tater og sigoini.. tater - da mener du at fyren er en tater jævel Sigoini - da syns du fyren ligner en sigøyner Endret 2. januar 2007 av FirstPrice Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Pjæska - skjellsord på kvinner (Du, di pjæska!) Saupskolt - skjellsord på menn (Din saupskolt!) Ælska - elsker (Æ ælska dæ) Fetta - fitte (Rett opp i fetta) Ræva - rumpen, gikk dårlig (Opp i ræva, dettan gikk ræva) Hæstkuk - positivt kallenavn <3 Lenke til kommentar
Jan Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 "Haude(t)" Eller refererer du til han under? 7497939[/snapback] Øying. 7496103[/snapback] Som i Nordøyane. Ålesunder o.l. har visse modifikasjoner men er i bunn og grunn det samme. 7627761[/snapback] HaudA? Flertallsending? Snodig at ingen jeg går på skole med sier det. Hvilke nordøyer snakker du om? Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 et haud - haudet - alle hauda - Ålesunder og demmajente - Lenke til kommentar
Robåt Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Holmbukta i Ullsfjorn i Tromsø Jævla hæstkuk- styggord Fettkuk- styggord Kukfetta- enda et styggord Laupe/Lauping- Besøk, dra på besøk Mosse- mose e du heilt fj0shva!- en kar i klassen, sexfj0s her på forumet Banner ikke så mye sjøl, litt merkelig egentlig Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 på Fagernes sier de "Gørkjim" til Kime (liten fisk) Også sier de ekkønn til ekkorn. Latterlig :!: Stebrødra mine er ifra fagernes=P De sier også adiletter til slipperser=P Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Fra Surnadal (ikke at jeg er derfra): Karavorinj: oppvigler, frekk, lyst å sloss Fra Molde: Jalla: dårlig, tacky æsj, kommer ikke på noe mer. Skulle fått noen som faktisk er fra Surnadalen til å poste. Kommer kanskje en edit senere. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 et haud - haudet - alle hauda - Ålesunder og demmajente - 7630905[/snapback] Yes. En person kan ikke ha vondt i flere enn et hode; "haudet". Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Dovre i Oppland. 7628411[/snapback] Henger meg på den. Pysje - Pølse. Lang skinnfille fylt med det som ble til overs etter slaktinga. Du fæ lævva - Farvell min venn og lev vel. Pysje mæ alt. Dott komm. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Fra Surnadal (ikke at jeg er derfra): Karavorinj: oppvigler, frekk, lyst å sloss 7631342[/snapback] Andre ting fra Surnadalen [stjurndal'n]: Sytjo = Sytten Atjo = Atten Nitjo = Nitten Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Fra Surnadal (ikke at jeg er derfra): Karavorinj: oppvigler, frekk, lyst å sloss 7631342[/snapback] Andre ting fra Surnadalen [stjurndal'n]: Sytjo = Sytten Atjo = Atten Nitjo = Nitten 7632337[/snapback] Prosit Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Nordmøre generelt: Kakskiv = Brødskive Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Steike - Når man sier "steike kor det gikk", eller "satan steike helvete". Er et slags uttrykk for å gi mer kraft i utsagn, på en måte. Når sjyen fæill - Når det blir fjære Når sjyen flør - Når det blir flo. Sjy - Hav, sjø. Endret 3. januar 2007 av SupremeX Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Steike - Når man sier "steike kor det gikk", eller "satan steike helvete". Er et slags uttrykk for å gi mer kraft i utsagn, på en måte. Når sjyen fæill - Når det blir fjære Når sjyen flør - Når det blir flo. Sjy - Hav, sjø. 7634182[/snapback] Hmm.. slik snakker foreldrene mine, fra Godfjord. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Foreldrene mine er fra Bakkeby og Rossfjorden, og jeg er fra Tromsø, så er vel en slags fishy blanding. Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Best vi slenger på noen elementære Tromsø-ord: Søppelsveitt = god, bra, konge, osv Smør = bra, god, fin, hot, osv Lut = dårlig Åjjins = tilbakestående Tynn/ tynna/ tynnslitt/ rund(ruinn) = dårlig, eid, osv Stampa = dårlig, eid, juling, osv Limm = bra, god, chill, hot Rutta = rutinert Uruttis = urutinert/ dårlig Ruttasmor = overlegent, best, konge, osv Skreille = chille Palla = utestedet "Paletten" Meia = utestedet "Meieriet" Stella = Thomas Stellander (stor svær kroppsbygger) Æ vetkje om en magnum e kraftig = forsterkelse av utsagnet: "en magnum er kraftig" Tupps = damer Gukko = f.eks gukko dårlig = gud hvor dårlig Saint = nordnorsk for for lzzm(liksom)? ofte i slutten av en setning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå