Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uavhentet vare, hvordan få erstatning ?


Lock-Aze

Anbefalte innlegg

Hei, bruker av å til å selge ting via blandt annet QXL. Har ett par ganger problemer med at folk ikke gidder å hente varer som de har vunnet, selv om de har vært aldri så ivrige før jeg fikk sendt varen. Lurte på om det er mulig å bruke inkassoselskap som privatperson for å få innkrevd mine utgifter med sending av varen o.l. Koster meg tross alt ett par hundrelapper å sende i oppkrav. (i tillegg til gebyret fra QXL)

 

Det står jo klart og tydelig på siden at alle bud er bindende, samt at man må være over 18 for å registrere seg der.

 

Hvordan er reglene for slike salg, hvis jeg skipper å hente en vare fra netshop, så regner jeg med at jeg får gebyr.

 

Så da er spørsmålet, kan jeg evt. hvordan skal jeg gå fram for å bruke inkassobyrå.

Hvordan er reglene rundt bindende avtaler ?

 

Jeg blir så frustrert. Skulle jo bruke pengene fra salget av mobilen til å kjøpe julegaver... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.

Har tingen blitt sendt tilbake til deg? Sånn at det ikke lenger er mulig for kjøperen å få tak i den.

I så fall kan du se på det som et avtalebrudd, hvilket gjør at du har rett til å kreve erstattning for eventuelle kostnader du har hatt i forbindelse med avtalen. I dette tilfellet vil jo det være det du har betalt for å sende pakken med oppkrav.

Lenke til kommentar

Nei, må betale for å få varen i retur, må betale for oppkrav, må betale QXL siden det er for sent å si at det ikke ble noe av salget +evt verditap. Alt i alt +-300 Så jeg synes det er utrolig kjipt.

 

Jeg bare lurte om det var noe mer jeg kunne gjøre hvis han nekter å betale... Om jeg har mulighet til å purre på 2 ganger og sende saken til inkasso.

Lenke til kommentar
Inkassoselskaper gjør ikke jobben gratis, hva om vedkommende er mindreårig?

Eller ikke søkegod? osv...

7494503[/snapback]

Forstod det slik at inkassoselskaper kjøper gjeldssakene av bedriftene. Altså skylder du 300kr til en bedrift og du ikke betaler så "selger" bedriften gjeldsbrevet ditt til ett inkassobyrå for den summen (300kr). Inkassobyråene tjener penger fordi de legger på ekstra gebyr på summen du skylder alt etter hvor lang tid det går før de får pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...