Gå til innhold

Anbefaling av vannkjøling // Mist komplett sett

Anbefalte innlegg

Det har blitt påpekt av mange at det er mer løftehøyde som er cluet og ikke nødvendigis strømningshastighet. Du kan kjøre skikkelig fort med en liten og lett bil, men hvis du har den full av passasjerer, vil du ikke få samme hastigheten. Har du derimot en kraftig og stor motor med skikkelig dreiemomentpå en stor bil , vil bilen gå tilnærmet like fort ved forskjellige hastigheter.

Det jeg skal frem til er at hvis du har en pumpe med dårlige mottrykksegenskaper (løftehøyde), må man være nøye med å velge lite restriktive komponenter enn om du har en kraftig pumpe. Liter per time er gjelder uten motstand, så det er til syvende og sist løftehøyde og komponentvalg som bestemmer gjennomstrømningen i systemet.

7498338[/snapback]

Det er mottat. Har registrert det samme selv etter en del surfing i disse dagene. Skjønner mer og mer at pumpa faktisk er svært viktig. Kriteriet nå er at den skal gå på 12V, vannmenge liter pr time og løftehøyden. Jeg har tenkt mye på denne pumpa. Begrunnelsen er at den ikke er dyrest, men virker heller ikke som en billig variant uten driftsikkerhet. Løftehøyden på denne har jeg slitt litt med å finne.

Når det kommer til plassering av ustyret, har jeg skjønte at pumpa og vanntanken burde sitte litt høyt. Som tidligere i denne posten har jeg lagt ved et bilde av mitt kabinett, og jeg tror at pumpe og vanntank skal gjøre seg bra i brønnen for 5,25". Derifra blir slangene ført til CPU og GPU og videre til radiator, som jeg har tenkt å plassere i toppen av kabinettet, med viftene i underkant som blåser ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snuser på vannkjøling etterhvert av samme grunner som andylove. Har et par spørsmål som dukker opp i hodet mitt etter å ha lest tråden

1) Ser at det er litt misnøye med at Microplex ikke fører gode nok produkter. Hva med 3dfxcool? Er de bedre?

2) Hvor mange bar må pumpa være for å ha god løftehøyde? Regner med at dette avhenger av antall blokker vannet skal innom, men la oss si CPU, GPU + et par-tre disker

Lenke til kommentar

Microplex fører gode produkter. 3dfxcool har ikke oppdatert sitt sortiment på år og dag, virker det som. Og microplex fører absolutt high end produkter, men misnøyen er mer mot spesifikke merker som i følge ryktene yter enda bedre enn det de fører fra før.

MCP350 har 13 fot løftehøyde (3,96 m) og hydor L30 har 1,95 m som en sammenligning. Derimot har MCP350 350 liter per time, mens Hydor L30 har 1200 l/h. Så det er bare å begynne å regne :p

Lenke til kommentar

Hvis man skifter ut toppen på mcp350 får man ganske mye høyere flow. Dessuten er vel Hydor L30 230volt.

Hva er high end på microplex? Apogee er ikke det, mcp350 er det til en viss grad, men mangler en høytytende topp, radiatorene de har er ikke det (og ironisk nok markedsfører de ikke den beste radiatoren deres i det hele tatt), og de burde ført tygon-slanger. De burde også begynne å ta inn EK sine gpu-blokker.

Lenke til kommentar

Har kikka litt rundt på løftehøyden til pumpene selv. Kravet er jo CPU og GPU. Og alt er jo et spørsmål om økonomi.

Deres egen vannpumpe med tank, MIST, har jo 400l/timen, hvilket skulle holde godt nok for kravene mine i tillegg til mosfet og NB, men løftehøyden har jeg ikke klart å finne ut av, noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar

Send en mail til microplex, enkelt og greit.

Flow har ingenting å si på hvor mange blokker du skal kjøle, det er her løftehøyden kommer inn i bildet. Hvis du skal ha mange blokker er det bedre med høy løftehøyde enn høy flow.

Nå har jo vår kjære Skrue kommet fram til at flow er så godt som irrelevant for ytelsen til et system, selv om dette motsier alt de sier på xtremesystems.org og lignende fora.

Lenke til kommentar
Send en mail til microplex, enkelt og greit.

Flow har ingenting å si på hvor mange blokker du skal kjøle, det er her løftehøyden kommer inn i bildet. Hvis du skal ha mange blokker er det bedre med høy løftehøyde enn høy flow.

Nå har jo vår kjære Skrue kommet fram til at flow er så godt som irrelevant for ytelsen til et system, selv om dette motsier alt de sier på xtremesystems.org og lignende fora.

7499600[/snapback]

Just did :D

Hva menes med flow? Er det antall liter pr time?

Lenke til kommentar
Flow er antall liter per time ja.

7499634[/snapback]

Ok takk. Da er vi et lengre skritt på veien mot vannkjøling.

Fant ut at jeg heller går for EK vannblokker for CPU/GPU fra Komplett. Tror det skal bli veldig bra.

Radiator fra cooltek, 2x120, u/nipler.

Siste steg er jeg enda usikker på, venter på svar for løftehøyden på denne

Endret av andylove
Lenke til kommentar
EK er intet dårlig valg med hensyn på pris:

http://www.doomedpc.com/?q=node/145

7503059[/snapback]

Det blir helt klart en EK vannblokk til CPU! Denne er mye billigere enn f.eks swiftech sin. Så linken du ga meg, og det er klart at statistikk kan lyve :p

Et par grader i forskjell så ut som femti grader i forskjell, men den holdt seg under 40 grader ved heavy load, og det er imponerende. Nå spørs det jo hvor fort viftene på radiatoren spant rundt og om vannpumpa er i en ekstrem klasse. Så vidt jeg forstod, hadde ikke vann "flowen" så mye å si, men heller løftehøyden.

Ca. 1.8 meter

Fikk dette svaret da jeg spurte hva løftehøyden til MIST vannpumpe er. Så vidt jeg skjønte, så er ikke dette så all verdens mot f.eks andre vannpumper som er nevnt tidligere i denne tråden.

Eller hva mener dere andre?

Lenke til kommentar

Ser at jeg har blitt anbefalt en radiator som har 2 * 120mm vifter. Jeg har nå funnet ut at skjermkortvifta ikke støyer i den grad jeg trodde den gjorde, så det blir bare CPU som blir vannkjølt til å begynne med.

Trenger jeg da stor radiator? Vil ikke dette være litt "overkill"? litt av problematikken er hvor jeg skal plassere en så stor radiator, uten at jeg må kappe i taket på kabinettet mitt, og det er tross alt et dyrt Lian Li kabinett som jeg ønsker å ivareta. Da setter jeg heller en mindre radiator i bakkant hvor medfølgende 120mm vifte sitter i dag.

Noen synspunkter ang dette?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva slags Lian Li kabinett du har, jeg har et miditower og lagde en pappradiator her om dagen. Får veldig fint plass til cooltek 2x120 i bunn av kabinettet. Da må du lage hull i bunn, men det syns jo ikke... Bare kjøp med et gitter og lim på en tynn netting, for å hindre at den skal bli en støvsuger. Hos meg er det faktisk plass til 3x120 for jeg har kappa til diskettstasjonholderen og tatt ut hdd-holderen.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva slags Lian Li kabinett du har, jeg har et miditower og lagde en pappradiator her om dagen. Får veldig fint plass til cooltek 2x120 i bunn av kabinettet. Da må du lage hull i bunn, men det syns jo ikke... Bare kjøp med et gitter og lim på en tynn netting, for å hindre at den skal bli en støvsuger. Hos meg er det faktisk plass til 3x120 for jeg har kappa til diskettstasjonholderen og tatt ut hdd-holderen.

7506454[/snapback]

Kan tenkes vi har noe av samme kabinett. PCV1100 PLUS. Jeg ønsker ikke å kappe noe i kabinettet, og tanken er vel at om jeg har radiator i øvre del av kabinettet eller bakkant, så hjelper denne til å dra ut varm luft, siden varm luft stiger.

Så jeg trenger vel bare en god radiator! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke samme kabinett, men siden du har plass så kan du jo gjøre som meg. lag en liten pappfigur i samme dimensjoner som radiatoren. Se hvordan det ser ut, hva som blir best. Du har rett i at varm luft stiger, men jeg har også lest rundt på forumet her at det er minimal forskjell på å ha radiator i bunn kontra toppen. Så gjør heller det som ser best ut hvis du vil det.

Hvis du skal ha den i toppen, må du vel lage hull i kabinettet uansett. Har du den loddrett trenger du ikke hull, for der er det jo viftehull fra før. Men da er det plassen igjen. Du kan jo montere radiatoren utenfor på baksiden eller toppen. Ser mange har gjort det. Selvom jeg aldri ville gjort det pga utseende.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke samme kabinett, men siden du har plass så kan du jo gjøre som meg. lag en liten pappfigur i samme dimensjoner som radiatoren. Se hvordan det ser ut, hva som blir best. Du har rett i at varm luft stiger, men jeg har også lest rundt på forumet her at det er minimal forskjell på å ha radiator i bunn kontra toppen. Så gjør heller det som ser best ut hvis du vil det.

Hvis du skal ha den i toppen, må du vel lage hull i kabinettet uansett. Har du den loddrett trenger du ikke hull, for der er det jo viftehull fra før. Men da er det plassen igjen. Du kan jo montere radiatoren utenfor på baksiden eller toppen. Ser mange har gjort det. Selvom jeg aldri ville gjort det pga utseende.

7506909[/snapback]

Ja, den pappløsningen var ikke så dum. Skal teste ut når jeg kommer hjem. Avventer fortsatt svar på hvilken type radiator jeg bør velge. Det er jo en jungel av meninger, tester og produkter.

Lenke til kommentar
Har cooltek dual rad og L30 pumpa m/T-kopling og er meget fornøgdt. Pumpa mi ligger i harddiskbrønnene og eg har sette inn nokon støydempende matter på kvar side og eg hører berre ein bitte liten dur.

7508443[/snapback]

Det høres bra ut. Jeg skal ha singel rad radiator. Dessuten ønsker jeg en 12V pumpe fremfor 230V.

Lenke til kommentar
Har cooltek dual rad og L30 pumpa m/T-kopling og er meget fornøgdt. Pumpa mi ligger i harddiskbrønnene og eg har sette inn nokon støydempende matter på kvar side og eg hører berre ein bitte liten dur.

7508443[/snapback]

Det høres bra ut. Jeg skal ha singel rad radiator. Dessuten ønsker jeg en 12V pumpe fremfor 230V.

7508533[/snapback]

Sånn tenkte eg og, men eg tok berre kabelen ut frå ein ledig PCI slot og kopla han til stikkontakta og det funka utmerket. Einaste minusen er at eg kan gløyme å sette på pumpa, men det kan løyse ved å kjøpe rele kit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...