Gå til innhold

Anbefaling av vannkjøling // Mist komplett sett


Anbefalte innlegg

Jeg har enda et spørsmål. Den vanntanken som du anbefalte, Herr Brun, ekke den litt liten? Jeg hakke så god peiling, men ting begynner å demre for meg.

 

Fant heller ikke de slangene du anbefalte, så om du har en link, blir jeg glad.

 

Så leste jeg noe om strøm til denne pumpa... Må jeg ha en egen kontakt 230v ut av maskina eller kan jeg bruke PSUen?

 

Takk for svar og hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vis det er mcp655 pumpa du tenker på så går den på 12v i pcen.

7492695[/snapback]

 

Det høres jo veldig bra ut. Men de komponentene som skal til for å få vannkjølt min maskin er jo litt dyre. Da tenker jeg spesielt på pumpa og blokkene.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med dere "hardcore" vannkjølere, men jeg skal ikke klokke så all verdens, det er ikke snakk om verdensrekorder.

 

Tingen er selvfølgelig gode kjøleegenskaper, bedre enn vifta!

Og stillhet.. Det må kunne bli svært stille. Radiatoren er jo en fordel om den har 2*120mm som kan surre på lave omdreininger enn 1 stk på maks effekt.

 

Vil vannpumpa dure? Er dette en kilde til støy? Var en tur innom netshop i oslo, og vannkjølinga som satt i mini-cube'en fra Lian Li bråkte noe innmari. Det var surkling og hosting. Det orker jeg ikke.

 

Forventer et stille system. :yes:

Lenke til kommentar
Det gjør ingen verdens ting at tanken er liten.

Mente selvfølgelig primoflex, ikke clearflex. Bare jeg som var litt trøtt jeg også :p

7492677[/snapback]

 

Det er godt å høre. Da blir det en slik liten tank. Enkelt å sette opp blir det også.

 

Kan jeg kjøre på frostveske i pumpa? Eller må jeg ha destillert vann?

Lenke til kommentar
Vannpumpa vibrerer vell litt men vis du setter den på vibrasjonsdempende underlag eller henger den opp med noen o-ringer eller noe så skal den nokk bli ganske så lydløs.

7494211[/snapback]

 

Det er jo kjedelig. Vil jo ikke at dette skal høres. Om den lager lyd, så er vi jo tilbake ved start.

 

Er det ingen annen vannpumpe som kan benyttes og som ikke vil gi fra seg lyd? Jeg har lest at den pumpa vi snakker om her i tråden har muligheter for å endre hastigheten trinnvis.

 

Jeg har også kikket på denne vannpumpa. Ser jo utvilsomt bra ut.

 

Erfaringen min med MIST produkter, i allefall PSU, er at dette er dønn solide saker som er meget stillegående.

 

Eller er jeg på jordet her nå? Pumpa er dessuten en del kr billigere.

 

Dette er oppsettet jeg har fått her:

 

Radiator:

Cooltek radiator, 2x120, u/nipler

Varenr: CTRAD2X120

Pris: kr 395,00

Vannblokk for CPU:

Swiftech CPU-vannblokk

Varenr: APOGEEAM2

Pris: kr 495,00

Vannblokk for GPU:

Swiftech GPU-vannblokk

Varenr: MCW60

Pris: kr 595,00

Vannpumpe:

Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe

Varenr: MCP655

Pris: kr 849,00

Vanntank:

Swiftech vanntank

Varenr: MCRESMICRO

Pris: kr 195,00

Vannslanger:

PrimoFlex, slange 1/2"ID - 3/4"OD, Klar

Varenr: PF12CL

Pris: kr 59,00 pr meter

Total pris: kr 2647,-

 

Prisen er jo noe høy. Kan få dette ned i 2K med å modifisere ønskene mine.

 

Edit:

Har satt sammen et billigere alternativ:

Radiator:

Cooltek radiator, 2x120, u/nipler

Varenr: CTRAD2X120

Pris: kr 395,00

Vannblokk for CPU:

AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO"

Varenr: AC21254

Pris: kr 295,00

Vannblokk for GPU:

AC vannblokk, "twinplex pro", nVidia

Varenr: AC23327

Pris: kr 349,00

Vannpumpe:

MIST vanntank m/pumpe

Varenr: MISTWP12VDC

Pris: kr 395,00

Vanntank:

Swiftech vanntank

Varenr: MCRESMICRO

Pris: kr 195,00

Vannslanger:

PrimoFlex, slange 3/8"ID - 5/8"OD, UV Grønn

Varenr: PF38UVGR

Pris: kr 49,00 pr meter

Total pris: kr 1727,-

 

Dette er langt billigere, men spørsmålet er jo selvfølgelig om det er bra. For meg som har krav til god kjøling og stillhet, vil jo spørsmålet være økonomsik.

 

Evnt om det er en god greie å bytte ut f.eks vannpumpa med den billigere. Det er også en del å hente på blokkene.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Jeg velger bare å linke til denne tråden.

 

Hvis du evt. går for den pumpa, så sparer du faktisk ytterligere 200 kr. siden den pumpa også har vanntank.

7494771[/snapback]

 

Joda, det vil jeg nok gjøre. Men det er da slettes ikke moro med produkter som vil komme til å ryke. Det er derfor jeg spør litt, for å se om andre har hatt brukererfaringer som skulle tilsi at jeg burde holde meg unna evnt det produktet.

 

Nå fikk jo han et svar vedr en som ikke hadde hatt samme problem. Men det er en risky sjangse å ta, for jeg vil ikke ha vann i kabinettet min.

 

Men spørsmålet mitt ang vannblokkene i det "billige" oppsettet mitt. Det er faktisk en god del å spare der, jeg kan jo velge den dyre pumpa og deretter de billige blokkene samt vanntanken.

 

Helt klart digg å betale 1500 vs 2700....

Lenke til kommentar

Billig pumpe: Hydor L30. Denne er billig, og montert på skumgummi stillere enn diskene dine. Tank er bortkastede penger hvis du er på budsjett. En T-kobling gjør samme nytten. Jeg ville også vurdert litt slangetykkelsen: 3/8" bør holde. Vannblokkene i oppsettet er av gammel konstruksjon, og utviklingen har kommet et stykke siden de var nye.

 

Alternativer (som ryktene sier yter ok):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325478

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325718

Og til slutt billig for chipset:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301622 (men lager så litt trøbbel for MOSFETS)

 

PS. du har ikke tatt med slangenipler i beregningen din. Husk at i hvert fall radiator trenger dette.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Billig pumpe: Hydor L30. Denne er billig, og montert på skumgummi stillere enn diskene dine. Tank er bortkastede penger hvis du er på budsjett. En T-kobling gjør samme nytten. Jeg ville også vurdert litt slangetykkelsen: 3/8" bør holde. Vannblokkene i oppsettet er av gammel konstruksjon, og utviklingen har kommet et stykke siden de var nye.

 

Alternativer (som ryktene sier yter ok):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325478

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325718

Og til slutt billig for chipset:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301622 (men lager så litt trøbbel for MOSFETS)

 

PS. du har ikke tatt med slangenipler i beregningen din. Husk at i hvert fall radiator trenger dette.

7495243[/snapback]

 

Ok, dette høres jo veldig bra ut. Jeg tror jeg ender opp med radiator og vannpumpe fra microplex. Samme går for kabler. De blir litt tykke. Vanntank kommer jeg til å ha med, siden denne er i vannpumpa. Men så er det blokkene.

Jeg synes det er greit om jeg klarer å holde meg under 2K for et vannkjølingssett.

 

Visste ikke om teknikken og slikt for vannblokker. Trodde microplex sine var en god del frem i tid. Men så feil kan man altså ta.

 

Takk for alle svar og bidrag. Håper denne tråden fortsetter og kan gi andre nysgjerrige og nølere hjelp på veien mot vannkjøling.

Lenke til kommentar

Kort spørsmål til:

 

Kan jeg bruke Zalman sin CPU blokk? Den er da unektelig fin og ser lett ut å montere.

 

Hvis ikke, så fikk jeg en link til AMD sin blokk, og ikke Intel. Komplett og microplex har helt like vannblokker til den prisen, bare forskjellige navn... Så da lurer jeg på hva som har endret seg av teknologi.. :)

Lenke til kommentar

Sorry for miksupen, men det er en tilsvarende for 775 der.

 

Går du for Hydor, får du en driftsikker pumpe til en lav pris og du slipper styret med å få plass til en tank.

 

Du kan bruke Zalman-blokk, men jeg ville gått for den siste revisjonen (den med plastikktopp). Denne har flere endringer for bedre ytelse i forhold til sin alu-lillebror.

Lenke til kommentar
Sorry for miksupen, men det er en tilsvarende for 775 der.

 

Går du for Hydor, får du en driftsikker pumpe til en lav pris og du slipper styret med å få plass til en tank.

 

Du kan bruke Zalman-blokk, men jeg ville gått for den siste revisjonen (den med plastikktopp). Denne har flere endringer for bedre ytelse i forhold til sin alu-lillebror.

7495734[/snapback]

 

Ok, det høres fornuftig ut. Klarer denne pumpa å drifte vannblokker til både GPU og CPU? Og hvordan vet jeg hva som er siste revisjon til zalman for den blokka?

 

EDIT:

* Notice

This CPU water block is a component for water cooling systems for CPUs and cannot be used independently. It must be used with a water cooling system such as ZALMAN's Reserator 1/Plus Water Cooling System.

 

Dette er tatt fra Zalman sine hjemmesider. Er det sånn at de har forskjellige størrelser på nipler og sånt kanskje?

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Det har blitt påpekt av mange at det er mer løftehøyde som er cluet og ikke nødvendigis strømningshastighet. Du kan kjøre skikkelig fort med en liten og lett bil, men hvis du har den full av passasjerer, vil du ikke få samme hastigheten. Har du derimot en kraftig og stor motor med skikkelig dreiemomentpå en stor bil , vil bilen gå tilnærmet like fort ved forskjellige hastigheter.

 

Det jeg skal frem til er at hvis du har en pumpe med dårlige mottrykksegenskaper (løftehøyde), må man være nøye med å velge lite restriktive komponenter enn om du har en kraftig pumpe. Liter per time er gjelder uten motstand, så det er til syvende og sist løftehøyde og komponentvalg som bestemmer gjennomstrømningen i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...