Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog "Volvo 240 GLE '86"


mads182

Anbefalte innlegg

Bilen har vært i familien i 10 år nå. Pappa kjøpte den for 86000 kr, da hadde den gått 126.000 km. Plakaten ligger fortsatt i hanskerommet ;) Jeg overtok bilen da han kjøpte seg Volvo 850 i fjor. Bilen ble satt på låven for å vente på meg da. Vi hentet den ut igjen på lørdag og kjørte rett i vaskehallen. Bilen er en GLE 1986, med B23 A forgassermotor. Som jeg har skjønt var dette sjeldent i 86? Den har gått 332.000 nå men viser ingen tegn til å gi seg ennå!

Dette har jeg gjort med bilen på en uke:

 

-Vasket innvendig, utvendig og bagasjerom

-Bestilt hvite blinklys foran og på fremskjermer fra www.bcb.no

-Kjøpt Hella 1000 meterlykter m/ blått glass (kampanjepris)

-Reparert spredere foran

-Lett etter andre feil og mangler.

 

Funnet ut at vannpumpen lekker og at bremsene er ujevne. Bilen drar til høyre ved bremsing. Ellers uler det litt når du vrir på rattet, tror kanskje servopumpen har tatt kvelden. Ellers er det hull i den bakre potten, skal byttes. Hvor mye jobb/kostnad er det å legge potten rett ut i stedet for den stygge S-svingen?. Ellers er det ikke noe galt med bilen så vidt jeg vet ennå.

Planer videre:

 

-Bytte vannpumpe

-Reparere bremser

-Bygge om eksosanlegg

-Overhale/bytte servopumpe hvis jeg får tak i(tror den er gåen)

-Montere hvite blinklys og 1000 metere i helgen som kommer!

-Senking (Sammen med felger til sommeren)

-Felger (Sammen med senking til sommeren)

 

Bilen har ganske mye utstyr som kom med GLE-typen

 

-Vindavvisere montert på vinduer

-Frontlysviskere

-Spredere foran

-Tåkebaklys

-Varmer i seter

-Servo

-5 girs kasse

 

Legger med noen bilder som jeg har tatt så langt:

 

Bilen settes bort

 

Vaskehall

 

*Bilde tatt på lørdag i vaskehallen

 

Vaskehall

 

*Bilde tatt på lørdag i vaskehallen

 

Tåkelys bak

 

*Tåkelys bak, alltid like sexy;-)

 

Tåkelys foran

 

*Men ikke like fint som foran…

 

Kommentarer til prosjektet mitt?

 

 

 

:thumbup:

 

 

Skriv i vei :dribble:

Endret av mads182
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke turbo. Satte på merket da jeg var 9-10 år gammel og siklet etter bilen. Det skal fjernes nå i helgen da 1000 meterene kommer inn i grillen. Jeg har sjekket bilen etter rust i kanaler, og det finnes enkelt og greit ikke! I morgen drar jeg hjem til bilen min (jobber i Oslo). Gleder meg som en liten unge til å skru på blinklysglassene. Bilder kommer på fredag tipper jeg :thumbup:

 

Noen som har noe greie på hva som må byttes hvis potta skal legges rett ut, i stedet for den svingen?

Lenke til kommentar

Mest ute etter utseende. Bilen går såpass dårlig fra før at det ikke er noe vits. :tease: Gleder meg voldsomt til jeg er hjemme i morgen nå, har hørt rykter om en pakke fra bcb i posten :love: Hva heter delen du må ha ny, hele bakre potta? Eller hvor mye? Jeg skal bytte bakre potte uansett, like greit å legge den rett ut nå med en gang da :thumbup:

Endret av mads182
Lenke til kommentar

Fin gammel traver dette... men du må bli kvitt "mann med hatt" utseende på bilen.

 

Med dette så mener jeg følgende relativt enkle endringer:

 

Fjern hengerfestet.

Av med NAF-klistremerket (og evt. andre merker)

Av med Turbomerket i grillen. (noe du allerede har sagt du skal fjerne)

 

Istede for å bruke penger på alt annet "skrall" så ville jeg først begynt med en hellakkering av bilen. Hvit Volvo 240 som er ganske så orginal ellers, vil bare se enda "billigere" ut med påmonterte tusenmetere.

 

Begynn fra bunnen med en hel lakkering. (bytt gjerne farge) Dette trenger du ikke gjøre på det dyreste verkstedet. Du kan til og med gjøre dette greit nok selv.

 

Når hellakkering er gjort, ville jeg tatt en NAF-kontroll eller lignende på motoren. Reparer evt. feil (uten og trimme og ødelegge motoren noe mer) og gå videre til neste steg.

 

Nå kan du begynne å tenke på bremser/girkasse/clutsh/eksos og slike ting.

 

Når dette er gjort, så ville jeg kjøpt noen feite dekk og felger. (uten og overdrive så veldig. Det kan fort bli litt harry) Senk bilen til en moderat høyde. (uten å legge den helt ned på bakken.

 

Nå kan du begynne inni bilen med evt. annlegg og slike ting, hvis dette er interesant.

 

Personlig så ville jeg også fjernet støtfangerene forran og bak. Da disse får bilen til og se litt "mann med hatt" aktig ut.

 

Men som jeg skrev. Slike biler har vert og er populære blandt ungdom i dag. Det er bare så synd at de fleste bruker flere tusen kroner på styling som lykter og senkesett FØR det som er høyst nødvendig.

 

Man får ikke en formel1-bil av og montere en formel1-motor i en Lada liksom... Ting må liksom være litt gjennomført fra bunnen av. Å det fine er at det heller ikke bør koste all verden, hvis man har litt fantasi og eller kjenner noen som kjenner noen som driver ett verksted... eller enda bedre... om man skrur selv.

 

Uansett! Lykke til med bilen :)

Lenke til kommentar

1000 metere skal være inni grillen, så det er ingen som kommer til å se de noe særlig. Bilen skal IKKE bære preg av å bli eid av en ungdom, dvs harryfaktor = liten.

 

Jeg har tenkt å vente med felger og senking til litt mer sommerlige dager, og kjøpe det samlet da. Er vel ingen vits å drive med det i vinter? Når det gjelder fangere osv, er det 0 sjans for at de blir lakkerte, samme med bilen. Jeg synes en hvit 240 kan lett bli fin.

 

Ser hvor fin en 240 kan bli uten å lakkere fangere etc, og i hvit farge så går jeg for det. Kjett å lakkere fangere og finne ut senere at du ikke liker det

post-103189-1166094713_thumb.jpg

post-103189-1166094787_thumb.jpg

Endret av mads182
Lenke til kommentar
Fant en litt interessant felg her. Vil ikke gå veien om eikerfelgen som alle andre med 240. Hva synes dere?

7498300[/snapback]

 

anbefaler deg å se felgen i real-life før du vurderer..

 

giga: nå trur jeg ikke du vet hva du snakker om..

 

"Personlig så ville jeg også fjernet støtfangerene forran og bak. Da disse får bilen til og se litt "mann med hatt" aktig ut.

"

 

noen gang sett en 240 uten fangere el?

Endret av kentsor
Lenke til kommentar

Dagens fangst i postkassa! :D De ekstralysene var sjokkerende store og er for store for å være inni grillen. Lurer på om det blir i overkant harry å sette de utenpå grillen? Det er forresten Hella Rallye 3000 lys, ganske bra? :innocent: Fikk de for 1000 kroner! :yes:

 

 

dsc00672bo7.jpg

 

 

dsc00673wf2.jpg

Endret av mads182
Lenke til kommentar

Hehe. Må du ta ut motoren for å få di inn da eller? :D Var hvertfall i overkant trangt. Kjøpt ledningssett til ekstralys i dag og montert hvite blink foran, og på siden.

 

Legger ut noen bilder av prosjektet:

 

 

 

Kjøpt frontsett høytalere.

-Pioneer TSG10-49. Håper det duger. I morgen skal jeg handle høytalere bak :thumbup:

post-103189-1166188366_thumb.jpg

post-103189-1166188409_thumb.jpg

post-103189-1166188436_thumb.jpg

post-103189-1166188754_thumb.jpg

Endret av mads182
Lenke til kommentar

Fått lagt ut bilder av bilen ja Mads :)

 

 

Ville ikke ha satset på å montere ekstralysene utenpå grillen, så sant du ikke skal leke rally-sjåfør rundt om i skogene nedi der ;p

 

Ellers ser den grei ut den, gjorde seg bra med hvite blinkers.

 

Ser ut som tilhengerfestet er rust-angrepet? Eller er det bare bilde?

Kan jo sandblåse eller pusse det om du ikke har noe å gjøre på bilen en gang.

 

Fått lappen enda btw?

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Ekstralysene KAN ikke sitte i grillen har jeg bestemt meg for. Det er alt for harry, og ikke min stil i det hele tatt. Så en rød 240 i går med 4 like lys, 2 i grillen og 2 under støtfanger. Så ut som en svensk hekk :tease:

 

Hengerfestet er nok litt rustent, ja :p Er bare overflate, så det går ann å pusse og sandblåse ja så blir det bra :D Har ikke tid nå, drar på jobb etterpå! Men jeg skal montere anlegget først. Håper det blir noen lunde, skal bruke de gamle hullene i hattehylla og døra :thumbup:

Lenke til kommentar

B23A i en '86 høres ikke orginalt ut ihvertfall.. De kom med B230A in that case. Tipper det er en GL? edit: var GLE det står ja.. Men du sier forgasser, så må være B230A.. kan jeg få rammenummeret?

 

Uansett, kjempekjekt å se enda en hvit god traver ;)

 

Hella Rallye 3000 får du bak grillen, men jeg satte da mine uttafor. Veldig fornøyd med det. Du får kikke litt på min, kanskje du ser noe du liker? Tråden min ligger i signaturen. Bilde her

 

Veldig fint å se du ikke skal ha Eiker ;)

 

Angående potta så er det bare å sette på en ny endestuss..

Hva heter den jeg har, kentsor? :whistle: Veldig fornøyd med den ihvertfall..

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...