Gå til innhold

Hvordan lære å lage melodier :P?

Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du bare sitter å leker deg i Piano Roll, kommer det ofte av seg selv. Melodien nedenfor lagte jeg nå, og det tok meg under minuttet.

Litt hardstyle aktig. :wee:

7490886[/snapback]

syns den ble for lett og kan ikke være en hovedmelodi. kansje en bakgrunns melodi nja men ikke en hoved melodi

Lenke til kommentar

Eneste nyttige anbefalingen jeg kan komme med er at du kan forsterke og utdype en melodi ved å ha med flere toner samtidig. Noen dype (bass) for å fylle ut bassområdet, noen mellomdype/lyse toner som hovedmelodi og noen lyse for å tillegge det lille ekstra, kanskje.

Egner seg kanskje ikke så godt til trance, men.

Lenke til kommentar

eller det beste jeg kan si er å leke seg med lyder og slikt først. altså jeg bare lekte først med piano edit og slikt. så etter hvert fant jeg ut sånn ca hvor tonene skal for å gå opp i den toenen jeg vil osv. så nå tar får ejg en melodi i hodet som jeg spilelr på keyboardet så quantize senere.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg og sliter veldig mye med. Inspirasjon og vhordan man skal få toner til å passe sammen i en melodi. Jeg hører fint hva som passer og som ikke passer, er bare det å lage noe som passer jeg ikke får til. Hva og hvor kan jeg lære musikkteori? Begynne å ta pianotimer? :!:

Til nå når jeg har laget musikk har jeg som oftest snublet over en melodi i et forsøk på å låne en melodi fra en annen sang. Har også knabbet en melodi jeg hørte i en sample på et nettsted der de selger cd-er med ferdige melodier. Jeg er lite kreativ :hrm:

Endret av Øssa
Lenke til kommentar
Lære å lage melodi?

Jeg driver ikke på med musikk en gang, men for meg så dukker det stadigvekk opp nye melodier i hodet. (Problemet mitt er at jeg kan ikke musikkinstrumenter så jeg får den ikke ut av hodet mitt. :p)

7501690[/snapback]

jupp kommer inn i hodet det. så får jeg det over som midi. av og til kan den bli litt annerledes :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hei! Sitter her med FL og vil lage en trance sang, men klarer ikke å finne opp noen melodier :p Har prøvd å høre på trance for og få inspirasjon men går ikke... Kan noen please hjelpe meg?

7490214[/snapback]

Du bør skaffe deg et midi keyboard som du kobler i pc'n.. Dette er mye bedre enn å sitte å prøve å lage en melodi med tastaturet..(Håpløst) :no: Garantert vil du greie å få frem melodiene bedre.. Også et tips er å lære deg note skalaer osv.. Piano timer er kastet bort penger syntes nå jeg. Lærte meg alt som har med noter og finne til riktig melodi selv, ved hjelp av FL og et midi keyboard.Søkte også på nettet... Står faktisk ossen du lærer og spille piano på nett.. GRATIS.. ;)

Lenke til kommentar

Skal man spille tangentistrument, er ikke pianotimer bortkastede penger.

For det første, så jobber du med musikk. Det gjør at du utvikler deg, og får impulser, uansett hva slags musikk du spiller.

For det andre, øver du opp motorikken i fingrene dine, noe som gjør at du faktisk klarer å spille vanskeligere ting enn før. _Hvorfor_ har du klart å tilegne deg det du trenger om fingersetting på nett? Da er jeg i såfall dypt imponert.

Lenke til kommentar

Alternativ 1: Last ned midi-filer fra www.nonstop2k.com og se hvordan melodier er bygd opp.

Alternativ 2: Nynn melodier når du sitter og driter. Jeg lagde en gang en sang som kom av at jeg nynna mens jeg dreit. Helt sant.

Alternativ 3: Lær deg musikkteori. Det gjør ikke at du lager tusen hitmelodier på en måned, men det vil bli lettere å få gjort noe

Lenke til kommentar

Musikkteori er en hel verden for seg selv :)

Når du kommer inn blir du helt slukt opp!

Hvis du vil lære å lage en bra låt, så tror jeg ikke du har bruk for å kunne slik musikkteori som Kvint sirkelen, noter... mulig litt intervaller.

Jeg tror du heller burde lære litt mer om hvordan sanger oppbygges, hva slags akkorder som går sammen og harmoniske og melodiske skalaer.. Man har bestemt at noen akkorder går bedre sammen enn andre, som f.eks. C, Amoll, F og til slutt G7 er en veldig kjent gang på akkorder. Mens en gang som Fiss, Dmaj7, Ciss og E låter mindre pent i den rekkefølgen. Du kan ta egne musikkteori timer, men det kan bli en smule kjedelig, stol på meg :ermm:

Og litt om åssen en sang er bygd opp; hva som må til for å lage en oppbygging som får det til å sette seg gåsehud på bukspyttkjertelen en uke etter man har hørt mesterverket :)

Hvis man begynner å spille et instrument, så er det mye lettere og lære seg musikkteori ettersom man kan demonstrere mye av det selv, leke og lære seg :)

Andak

Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å lage melodier inni hodet ditt, så blir det vaskelig å få det inn i FL. Øv deg på å lage melodier inni hodet, eller evt som noen andre nevnte, kjøp deg et midi keyboard, lær deg å spille litt og eksperimenter deg fram til melodier. Eller gjør begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...