Gå til innhold

Året beste film ifølge New York Film Critics Circl

SnusHanen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig nok synes jeg den var bra, men litt for virkelighetsfjern...

Ingen blir satt under kritikk, alle reagerer bra og passasjerene er helter..

Satt og så en dokumentar på svensk tv4 her om dagen om et kapret fly i Afrika, mener det var Ethiopian air.. Flyet hadde drivstoff for 3.5 timer, men kaprerne ville at dem skulle fly 11 timer til Australia.. Poenget mitt er at kun 1 av 175 passasjerer var villig til å gå mot kaprerne, og han var en verdenskjent dokumentarfilmer som hadde opplevd all verdens kriser. Nevner at han hadde bare en arm, andre var blåst bort i en eksplosjon.. Det jeg sier er at "filmen" er for amerikanisert/hollywoodisert.. Jeg er 99.9% sikker på at det ikke skjedde slik, selvsagt vil dem ikke lage en film om hva som virkelig skjedde..

Dem som husker Ethiopian air

Lenke til kommentar

Desverre har Hollywood en for stor innflytelse på film og media. De har for lett til å mikse og trikse for at det skal bli en spennende film, men glemmer ofte det reelle som skjedde. United 93 er slett ingen dårlig film,men jeg mener de bare ser på amerikanske filmer. Jeg syns gjerne europeiske filmer er bedre. Det er ikke like mye action og effekter, men handlingene og dialogene er gjerne ofte bedre. Dette syns jeg også United 93 ennå etter min mening bærer preg av

Lenke til kommentar
Merkelig nok synes jeg den var bra, men litt for virkelighetsfjern...

Ingen blir satt under kritikk, alle reagerer bra og passasjerene er helter..

7489755[/snapback]

Nuvel, en av passasjerene protesterer høylytt, folk er hysteriske, andre handler i rein desperasjon.

United 93 er årets beste film, men jeg skjønner godt skepsisen til de som mener at den ble valgt til det av amerikanere fordi den handler om et såpass sårt tema som 11. september (selv om filmen ikke vektlegger noe spesielt patriotisk eller überamerikansk, noe som er et motargument i seg selv).

Lenke til kommentar

Det lages ekstremt mye film i USA. Og ja, mye av det er elendig. Men det er ikke til å legge skjul på at en god del av det er veldig underholdende. Selv synes jeg amerikanske filmer generelt sett gir meg mer glede en norske og europeiske filmer.

Selv middelmådige norske filmer blir skryti opp i skyene av norske anmeldere. Når det kommer til United 93 er det en fabelaktig film og jeg synes ikke det er noe å utsette på at dette blir årets beste. Selvfølgelig, det at den handler om 9/11 har en viss effekt, men det er slik mennesker er. Vi blir påvirket av hendelser som står oss nær.

Lenke til kommentar

United 93 er etter min mening årets beste film, og en av de beste filmene jeg noen ganger har sett. Jeg synes det er interessant at den her blir kritisert for manglende realisme, da den etter min mening er en av de mest realistiske filmene som noen ganger er laget. Den er så og si 100% i tråd med det man fant ut i etterforskningen etter 9/11. Dialogen er helt nøktern og svært sjelden pompøs. Flere av skuespillerne spilte seg selv i filmen og jeg synes de gjør en svært god jobb med å gjenskape sine handlinger fra den dagen.

Men for all del, jeg skjønner godt at andre ikke er like begeistret for denne filmen som meg.

Lenke til kommentar
Den er så og si 100% i tråd med det man fant ut i etterforskningen etter 9/11.

7494453[/snapback]

Njaaa, det stemmer ikke helt. I etterforskningen fant de ut at passasjerene umulig klarte å bryte opp døra til cockpiten før flyet styrta. Det er gjort om i filmen for å øke klimakset mest mulig, men det gjør den ikke dårligere av den grunn. Hovedessensen er fremdeles tilstede.

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia, vår venn i nøden:

The transcript of the cockpit voice recorder tape from United Flight 93, made public after the film was completed, shed more light on what actually happened in the final 30 minutes before the plane crashed. In some parts, it may contradict the choices made by the filmmaker in terms of some dialogue and specific aspects of the event. For example, the pilots, Jason Dahl and LeRoy Homer, are shown in the movie to be killed by the terrorists immediately as they are hijacking the plane. Some statements made by the terrorists in the transcript of the cockpit voice recorder tape, as well as moans heard in the background inside the cockpit, raised doubts that both pilots were indeed dead before the plane crashed. However, other documentary evidence from the 9/11 Commission Report indicated that at least one passenger reported in a cell phone call seeing two bodies, possibly the pilots, lying dead on the floor outside the cockpit after the hijacking.

De har til og med tatt med tre kildereferanser, noe man kan sjekke ut selv i artikkelen.

Hmm, jeg lurer på hvor jeg leste at det var tvil om de noensinne kom inn i cockpiten. Trodde det var på Wikipedia, men tydeligvis ikke (kanskje i en tidligere versjon av artikkelen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...