Gå til innhold

Minstefradrag, skatt og BSU

Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Hei.

Vurderer å overføre noen kroner til BSU-kontoen min, siden det jo gir skattefradrag. Men siden man maksimalt kan sette inn 100 000 kr. totalt på en slik konto m/skattefradrag, er jeg usikker på om jeg skal utsette årets innbetaling til et år jeg faktisk får nytte av fradraget.

Dette med minstefradrag har gjort meg usikker, kan noen forklare meg hva det dreier seg om? Hvor mye må man egentlig tjene føre det er noe poeng å benytte seg av BSU-ens fradragsmuligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Takk for svar! :)

La oss si at jeg hadde en inntekt på ca. 50 000 kr i år, og blir trukket drøye 18% i skatt av det over frikortgrensa, totalt en ca. 10 000 kr. Vil da minstefradraget gjøre at jeg i praksis kommer til å få igjen såpass mye på skatten at det ikke er noe poeng med BSU, eller har jeg betalt inn såpass mye at jeg bør sette inn noen kroner?

Er veldig usikker på hva et minstefradrag egentlig er, og har ikke klart å finne en forståelig forklaring. :p

Lenke til kommentar

Med en inntekt på 50000 og ingenting annet vil du i følge det enkle beregningsprogrammet til Skatteetaten får 3900 kr i skatt. Den vil bli høyere hvis du har renteinntekter, og lavere hvis du har renteutgifter (lån). Hva minstefradraget blir avhenger av flere ting, men det kommer opp i programmet når man fyller ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Med en inntekt på 50000 og ingenting annet vil du i følge det enkle beregningsprogrammet til Skatteetaten får 3900 kr i skatt. Den vil bli høyere hvis du har renteinntekter, og lavere hvis du har renteutgifter (lån). Hva minstefradraget blir avhenger av flere ting, men det kommer opp i programmet når man fyller ut.

7492621[/snapback]

Fiffig, visste ikke om denne kalkulatoren. Da blir jo dette mye enklere.

Lenke til kommentar

Satsen på minstefradrag som beregnes av lønnsinntekt er 34% for inntektsåret 2006. Dette er forøvrig forhøynet til 36% for 2007.

Maksimalt minstefradrag for 2006 er på kr 61 100. Dvs kr 63 800 for 2007.

Med en inntekt på lønnsinntekt på kr 50 000 får du kr 17 000 i minstefradrag.

Den laveste satsen for minstefradrag er kr 4000.

Hjalp dette litt kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...