Gå til innhold

kan noen windows 98 lite

tek73

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en pc brukt 133 mhz 80 ram en gb harddisk er kjempefornøyd. Men det er en liten hake får ikke brukt noen ny mus eller skiftet på instillingene til den som er der. Hele maskinen bare "fryser" når jeg gjør det (både under oppstart eller hvis jeg bare prøcer å skifte mens den går ). Er dette windows 98 lite sin skyld eller???. Kan noen hjelpe meg da jeg tror min datter(4år) vil foretrekke den lille musen jeg har kjøpt.

Takker på forhånd for all hjelp.

Babyspråk er helt i orden da jeg ikke er helt stiv på data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å slå av maskinen, bytte mus og så starte den opp igjen. Vil tro at det skal fungere da dersom du ikke bruker en helt spesiell type mus. Og hvilken tilkopling er det på musen (dvs. hvordan ser enden av ledningen ut, er det en liten rund kontakt, en liten rektangulær kontakt eller er det en litt større asymmetrisk kontakt med ni pinner i?)

Lenke til kommentar

Det er en gammel kontakt så musen kobles på com-porten. Jeg har prøvd å reboote med tre "muser" og da fant den ikke den ikke musen noen av gangene. Så hva som er feil finner jeg ikke ut av: Takker for hjelpen men håper noen kan hjelpe meg videre.

Kan jeg foreksempel reinstallere windows 98 selv om jeg har brukt lite?? vil jeg da måtte gjøre alt på nytt eller blir det som det bruker å bli med 98 en delvis installasjon.

Lenke til kommentar

Gå til søk (under start) og søk etter "mouse" på stasjon C. Sjekk at du har driverfilene Msmouse.vxd og Mouse.drv. Begge skal ligge i System-mappen. Dessuten skal du ha Msmouse.inf i inf-mappen. Begge disse mappene ligger inne i Windows-mappen. Mangler noen av disse, kan det godt hende det er årsaken. (Det burde være enkelt å få dem på plass, eventuelt). Sikkert ikke dumt å beholde Lite versjonen av W98 på den maskinen, hvis ellers alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

I og med at musen sitter på serieporten, kan det være at feilen skyldes en maskinvarekonflikt i Windows eller en gal innstilling i BIOS.

For å se nærmere på muligheten for en maskinvarekonflikt, må du prøve (uten mus) å komme deg inn i enhetsbehandlingen i Windows. Den ligger i kontrollpanelet under system.

Dersom noen av enhetene her er markert med et gult varselsmerke, har du trolig funnet feilen. Det kan f.eks. være at et eventuelt modem el. deler samme adresse som COM-porten der musen sitter. Du kan forsøke å fjerne eller endre instillingene på enheten gjennom enhetsbehandleren. Eventuelt kan du gå inn der det står modemer, og forsøke å endre eller fjerne disse. Modemer har en lei tendens til å ta plassen fra mus som sitter på serieporten.

Dersom du ikke kommer videre med enhetsbehandleren, kan du ta en titt i BIOS instillinge. For å komme inn i BIOS holder du en tast nede like etter å ha skrudd på systemet. Det er gjerne DEL-tasten som brukes, men sjekk manualen - hvis du har det. Se etter serieporten/COM porten og forsøk å enable den i bios (dersom dette ikke allerede er gjort).

Lykke til!

- Ivar

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp. Men intet av det dere har sagt hjelper. Det er allikevel gledelig og se all den kreativitet dere har lagt ned for å hjelpe meg. Jeg tror nok jeg blir nødt til å krype til korset å reinstallere win 98 og win 98 lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...