Gå til innhold

Wohoo! - Lydløs harddisk!


Anbefalte innlegg

Bytta ut mine 2 WD 40GB-disker med en stk Seagate Barracuda V 120GB etter råd fra folk her på forumet.

 

Suksess! - Hører den ikke i det hele tatt, den er virkelig superstille.

 

Hadde den ene WD-disken koblet inn en periode for å overføre 'gamle' data til den nye disken og tenkte jeg skulle ha den permanent tilkoblet (har 'bestandig' hatt 2 fysiske disker for lettere å sikre data jeg er redd for) men siden det faktisk er betydelig forskjell i støynivå om den er på eller ikke plugga jeg den ut og får heller koble den til en gang iblant når jeg skal kjøre noen større backup'er.

 

Litt rart å kjøre bare med en disk (er delt i flere partisjoner da) men helledussan så stille det ble - ikkeno 'hvining' eller summing i det hele tatt, så nå kommer vannkjølinga virkelig til sin rett.

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-11-20 01:57 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-20 09:19, skrev MrA|:

Hviningen kommer om ett par uker, det gjør den alltid. WDen min var superstille når jeg fikk den, men hviningen begynte plutselig etter et par uker med konstant operasjon
:grin:
.



 

 

For no TULL!!! Har hatt min Barracuda i et halvt år og den er fremdelse like stille.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 09:42, skrev Goebbels:

Min WD 80 gb (2mb) er stille som graven den, skjønner ikke hva folk klager etter! hvining eller sus har jeg aldri hørt, og den har stått i et halvt år nå.

Dessuten bråker ikke resten av maskinen mye heller, sånn at evt hdd skulle bli overdøvet.

Mvh

G


 

Det er vel litt smak og behag, men det er også veldig forskjell på disker - mine 2 40GB WD-disker er identiske men den ene bråker betydelig mer enn den andre selv om de har vært i drift like lenge.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 09:04, skrev Maroder_S:

Jeg lurer på om de er kalde, vil det ha noe for seg å putte dem i silent-drive-bokser?


Det er ikke vits med silent-drive om man har barracuda V. Den er mer stillegående UTEN silent-drive enn andre disker (fra WD og IBM) MED silent-drive.

 

Suselyden kommer heller ikke etter kort tid. Det er FDB-motor (flytende lager) på de, og da kommer det ikke sånn lyd. Andre disker (f.eks fra WD og IBM) har kulelager på de aller fleste diskene. De får økende suse-lyd (wining) etter hvert.

 

Jeg har hatt to stillegående disker:

Samsung SV6004 5400rpm og

Seagate Barracuda IV.

Førstnevnte var kun stille i starten men ble svært høylytt etter hvert. Sistnevnte har hele tiden vært musestille. Samsungen har jeg solgt pga høyt støynivå. Klarte bare ikke å høre på den lengre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 13:22, skrev aaSAss:

Litt off topic, men jeg har en IBM deskstar på 40GB som sliter litt. Den funker men den er treeeeeeeg. Noen andre som har hatt lignenede prob. med denne disken??



 

 

Har samme disk. Den er ikke treg (tror jeg), men den får støtt og stadig korrupte filer.

Kanskje du kan prøve defrag? Hvis du har hatt den en stund.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 09:34, skrev jokohoma:

Quote:


Den 2002-11-20 09:19, skrev MrA|:

Hviningen kommer om ett par uker, det gjør den alltid. WDen min var superstille når jeg fikk den, men hviningen begynte plutselig etter et par uker med konstant operasjon
:grin:
.



 

 

For no TULL!!! Har hatt min Barracuda i et halvt år og den er fremdelse like stille.

 

Jeg liker og ha litt lyd på HDDen sånn at jeg kan høre om PCen sliter eller ikke :roll:. Begge mine WD 80GB SE disker whiner som aldri før, chassisen på HDDen ligger på romtemperatur. Innvendig vet jeg ikke :wink:. Ikke spørr meg hvorfor de whiner.

 

Jeg liker å se på whiningen som en lyd for velvære og behagelighet fra disken sin side :grin:.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 09:04, skrev Maroder_S:

Jeg lurer på om de er kalde, vil det ha noe for seg å putte dem i silent-drive-bokser?


Jeg har fått inntrykk av at de er kalde, men.


 

Har barracuda V 120GB og den er ekstremt stille.. Kan likevel høre forskjellen (maskin uten andre lydkilder)når man setter den i standby modus. Har testet litt og funnet ut at den blir 50C når den har stått en stund i active/idle mode (sjekk manual på seagate sine sider for beskrivelse av forskjellige moduser). Skal prøve med silentdrive snart og sjekke om den holder seg under 60C.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 13:25, skrev Simen1:


Førstnevnte var kun stille i starten men ble svært høylytt etter hvert. Sistnevnte har hele tiden vært musestille. Samsungen har jeg solgt pga høyt støynivå. Klarte bare ikke å høre på den lengre.


 

Har opplevd det samme med en Maxtor D540X som er under ett år gammel. Er dette nok grunn til reklamasjon tror du? Den passerer alle Maxtor sin disktester uten feil så kan jo ikke få rma nummer.

Lenke til kommentar

Hvis man har endel gamle bråkete disker, er det vel på tide å lage en Linux-maskin som filserver hjemme? Den kan du jo stappe på loftet og kjøre gigabit-netverk hjemme. (Jeg pensjonerte den gamle celeron 450-maskina mi til dette for en tid tilbake.)

 

I Linux Red Hat har man god kontroll med spindown på diskene også, hvis du vil ha serveren i samme rom som resten av utstyret, slik som jeg har.

 

Det er litt strev å sette opp en slik løsning med Raid i Linux (fordi jeg er en newbe), men det funker når det funker. Og maskinen har jeg på hele tiden. Fett fett fett.

 

Hilsen

Jan Terje Bakken

Lenke til kommentar

 

Jeg liker og ha litt lyd på HDDen sånn at jeg kan høre om PCen sliter eller ikke :roll:. Begge mine WD 80GB SE disker whiner som aldri før, chassisen på HDDen ligger på romtemperatur. Innvendig vet jeg ikke :wink:. Ikke spørr meg hvorfor de whiner.

 

Jeg liker å se på whiningen som en lyd for velvære og behagelighet fra disken sin side :grin:.

Ja, hvem vil ha en dame som ikke lager lyd da(meget frustrerene) :grin:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har 2 wd 7200 SE 80gb disker.. De var ganske så stille, men nå har den ene (og bare den ene) satt i gang et hylekor som ikke er sant. Systemdisken min som spinner hele tiden er stillegående enda (pc'n går 24/7 og gjort det i 7-8 mnd med disse diskene før de startet koret), disk to som spinner opp om noen logger inn på serveren min hviiiiiiner. Trodde først at den holdt på å gå til h. , men ut i fra innleggene her i forumet ser det ut som det er ganske normalt for wd og hvine høyfrekvent. Er det noen som har fått krasj i nær ettertid etter hviningen har startet? Eller er det ingen fare - bare lurer på om jeg skal kjøpe ny disk og kopiere over data, eller om den vil funke i noen mnd til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...